۱۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۱۶
کد خبر: 85613767
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سالمندی؛ آغازی امیدبخش بر چرخه زندگی

۱۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۱۶
کد خبر: 85613767
سالمندی؛ آغازی امیدبخش بر چرخه زندگی

بوشهر- ایرنا- اگر چرخه زندگی را بر دوران کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و سالمندی تصور کنیم که هر کدام دارای چالش ها و فرصت ها هستند، سن سالمندی می تواند آغازی بر پایان این چرخه قرار گیرد که نیازهای خاص خود را می طلبد.

به گزارش ایرنا، تفریح و سرگرمی، عشق و علاقه، خانواده و دوستان، کسب و کار، توسعه فردی و معنویت، مسائل مالی و سلامت مجموعه ای از رفتارهایی است که در چرخه زندگی افراد به تناسب سن از دوران کودکی، نوجوانی، جوانی، میان سالگی و کهنسالگی که به آن دوران سالمندی اطلاق می شود وجود دارد.

در هر کدام از این دوران شاهد خوشی ها و ناخوشی های هستیم که افراد در مقابله با آن روش های مختلفی اتخاذ می کنند که می تواند در امنیت و سلامت روانی آنها اثرگزار باشد به گونه ای که گذار از هر مرحله به مرحله بعدی زمینه ساز ارتقا دانشی برای زیست بهتر است.

اگر چه در خصوص زمان دقیق سالمندی برای هر فردی آمارهای متناقض وجود دارد اما بیشتر پژوهشگران و اندیشکده های مرتبط با حوزه علوم انسانی و زیست بوم، سن ۶۵ سالگی را آغاز این دوران می دانند.

سالمندی شاید در منظر عده ای آغازی بر پایان چرخه زندگی است، دورانی که گاهی در سکوت و انزوای آسایشگاه ها، گاهی در راهروهای بیمارستان ها و مطب های پزشکی و گاهی نیز در خلوت اتاقی به یاد مانده از سال ها رنج و زحمت سپری می شود اما در هر کجا که باشد به حکم انسان بودن، به حکم سال ها کوشش و ممارست برای ساخت یک زندگی خوب و تربیت فرزندان و به حکم اراده بشر برای زیستن، شایسته تکریم و احترام است.

بیشتر بخوانید

سند ملی سالمندان در استان بوشهر اجرایی می‌شود

پیری جمعیت چالش آینده نه چندان دور استان بوشهر است

معاون بهزیستی بوشهر: جمعیت سالمند این استان از میانگین کشور کمتر است

حق زندگی، آزادی محل زندگی، مناسب‌سازی محیط زندگی با نیازهای فرد سالمند، آزادی عمل در برقراری ارتباط ، حفظ روابط اجتماعی با خانواده و دوستان و ارج نهادن به فعالیت های سالمندان بخشی از منشور حقوق جهانی سالمندان به شمار می رود که در صورت توجه آن می تواند شاخص امید به زندگی را ارتقا دهد.

سالمندی؛ آغازی امیدبخش بر پایان چرخه زندگی

اگر چه اشخاص در برخورد با موضوع سالخوردگی واکنش های متفاوتی از پذیرش تا انکار دارند که می تواند دوران خوش یا ناخوشی را برای آنها رقم زند اما در مجموع نیازمند یک سری حمایت ها از طرف دولت ها به شکل قانونمند هستند.

در ۱۴ دسامبر ۱۹۹۰، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز ۱ اکتبر ( نهم مهرماه ) را به عنوان روز جهانی سالمندان ثبت کرد که در ایران در قالب هفته جهانی سالمند از هفتم الی سیزدهم مهرماه نامگذاری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به شعار امسال هفته سالمندی (سالمندی فعال، فردایی برای همه) به ایرنا گفت: سالمند شدن جمعیت در حال حاضر یک واقعیت جهانی است و جمعیت افراد مسن به طور قابل توجهی در حال افزایش است.

قاسم برجویی فرد افزود: سالمندی دوران مهمی از زندگی انسان‌ها است، لذا حفظ و ارتقاء سلامت سالمندان در کلیه ابعاد (جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی) آن‌ها در اولویت خواهد بود.

وی اضافه کرد: تکریم سالمندان، یک وظیفه اخلاقی و اسلامی است که به معنای احترام به ارزش‌ها و سنت‌ها، حفظ پیوندهای خانوادگی و پیوند بین نسلی است. فرهنگ‌سازی برای تکریم سالمندان در جامعه امری ضروری است و باید از روش‌های نوین آموزش بهره جست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: در فرهنگ‌ها و آیین‌های مختلف دینی و غیردینی، برای سالمندان، جایگاه و احترامی خاص در نظر گرفته‌شده است و در دین اسلام که بر پایه مهر و تکریم استوار است، سالمندی دوران عزت، بزرگداشت و اشتراک‌گذاری تجربیات با نسل نوپای جامعه محسوب می شود.

وی با اعلام این که تکریم بزرگ‌ترها و به‌خصوص سالمندان، در احادیث اهل‌بیت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، بیان کرد: به همان اندازه که جوانی جمعیت از جمله اولویت‌های اصلی ما در سال‌های آینده بشمار می‌رود سالمندی جمعیت و مهیاسازی زیرساخت‌های لازم برای سالمندی سالم و فعال بایستی موردتوجه و اهتمام مدیران بهداشت و درمانی در هر منطقه قرار گیرد.

برجویی فرد گفت: وقتی تا سال ۱۴۵۰ جمعیت بالای ۶۰ سال کشورمان به ۳۰ درصد برسد با این ظرفیت و زیرساخت نمی‌توان انتظار ارتقای کیفیت زندگی برای این قشر آسیب‌پذیر را داشت بنابراین به این مسئله نباید یه صرف نگاه تقویمی در طول سال داشت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: در آینده با افزایش جمعیت سالمندان در ایران، این گروه سنی نیاز بیشتری به خدمات بهداشتی و درمانی پیدا خواهند کرد و چالش‌های متعددی در این خصوص خواهیم داشت.

سالمندی؛ آغازی امیدبخش بر پایان چرخه زندگی

وی بیان کرد: البته در سطح ملی اقداماتی خوبی نظیر ابلاغ سند ملی سالمندان، بازنگری در بیمه تکمیلی با کمک سازمان برنامه‌وبودجه و تشکیل فراکسیون سالمندی برای اولین بار در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته که نوید روزهای امیدبخش در راستای ارتقا کیفیت زندگی سالمندان را می‌دهد.

برجویی بیان کرد: با نگاهی اجمالی به روزشمارهای هفته جهانی سالمند در سال جاری می‌توان دریافت تغییر نگرش به سالمندی و تقویت زیرساخت‌های ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی از الویت های برنامه‌ریزی و اجرایی در سطح خرد و کلان است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأسیس و به‌کارگیری فعالانه کانون‌های بازنشستگی در تمامی دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های ذیربط را مهم‌ترین اقدام در جهت رضایتمندی از زندگی و حضور فعالانه سالمندان در اجتماع دانست.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر در گفت و گو با ایرنا گفت: سالمندان، افرادی با کوله‌باری از تجربه هستند و بهره‌مندی از تجربه‌های آنان برای جوانان امروزی که شاید فکر می‌کنند دانای کُل هستند، سرمایه‌ای بسیار ارزشمند و گران‌قیمت است.

حیدر عزیزنژاد افزود: تکریم سالمندان، توصیه اکید دین مبین اسلام، پیامبر اعظم(ص) و ائمه هدی(ع) است که این مهم باید به شکل مداوم و مستمر مورد توجه خانواده‌ها قرار گیرد.

سالمندی؛ آغازی امیدبخش بر پایان چرخه زندگی

وی ادامه داد: سالمندی دوره کمال، پختگی، بردباری، خردمندی، شکیبائی و صلابت استَ، بی‌شک تجارب این پیشکسوتان می‌تواند آینده ما را در مقابل دیدگانمان هویدا سازد.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر یادآور شد: دوران سالمندی، مانند دوران کودکی و نوجوانی، یک مسیر طبیعی جهان خلقت انسان و در واقع مرحله به کارگیری تجارب دوران های گذشته است.

وی سالمندی را به معنای جوانی از دست رفته ندانست بلکه بر مرحله جدیدی از زندگی با فرصت های جدید و تجریبات فراوان تاکید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha