قالیباف: روندها و سیاست‌ها در تخصیص ارز باید اصلاح شود

تهران - ایرنا - رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون‌های اقتصاد و صنایع و معادن مجلس همراه با مسئولان دولتی روندها و سیاست‌ها در تخصیص ارز را اصلاح کنند، گفت: در برنامه هفتم توسعه رشد ۲۳ درصدی صادرات غیرنفتی در نظر گرفته شده که برای تحقق آن عرضه و تقاضای ارز باید اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمدباقرقالیباف در نشست روز سه‌شنبه - ۱۰ مهرماه - صحن علنی مجلس شورای اسلامی، درباره گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول در تامین و تخصیص نیازهای ارزی واحدهای صنعتی و تولیدی کشور(مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز)، پس از سخنان معاون وزیر صمت، رئیس بانک مرکزی، روسای کمیسیون‌های اقتصادی و صنایع و معادن مجلس و برخی از نمایندگان در جمع بندی این بررسی، گفت: میزان عرضه و تقاضا در کشور مشخص است و آن میزان که تقاضا در کشور وجود دارد، به آن میزان ارز مورد نیاز وجود ندارد.

وی افزود: باید این حوزه و سیاست‌های این بخش اصلاح شود که این موضوع خواست مجلس و دولت است. از طرفی در بعضی از فهرست‌های تخصیص ارز، ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به کالاهایی داده شده که نباید این تخصیص صورت می‌گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع زمان را در تخصیص ارز بسیار مهم دانست و اظهارکرد: در برنامه هفتم در بند (پ) ماده (۴)، گفته شده که سیاست‌ها به نوعی تنظیم شود که امکان بیش اظهاری در واردات و کم اظهاری در صادرات وجود نداشته باشد. اما این موضوع یکی از مشکلات کشور است. یعنی سیاست‌ها به نحوی اعمال می‌شود که انگیزه به واردات داده می‌شود و انگیزه صادرات کم می‌شود.

قالیباف تاکید کرد: این موارد را اگر اصلاح نکنیم، امضاء‌های طلایی در وزارتخانه‌های مربوطه برای رانتی که وجود دارد، شروع می‌شود و تبعات خود را خواهد یافت. اما در این زمان مدل عرضه و تقاضا برای ما امری دائمی شده است و در سالیان گذشته، این موضوع را شاهد بودیم.

وی افزود: از کمیسیون‌های اقتصاد و صنایع و معادن مجلس می‌خواهم همراه با مسئولان در دولت در جلسات کارشناسی، روندها را اصلاح کنند و این موارد دربرنامه هفتم توسعه پیش بینی شده است. چرا که در برنامه هفتم توسعه رشد ۲۳ درصدی صادرات غیرنفتی را درنظر گرفتیم و برای تحقق آن سیاست‌های در عرضه و تقاضا باید اصلاح شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به عنوان نمونه در تولید خودروهای داخلی بیش از ۸ میلیارد دلار ارز در حوزه تولید خودرو درنظر می‌گیریم که همراه با قاچاق خودرو ارز از کشور خارج می‌شود، گفت: از طرفی چند نرخی ارز قابل قبول نیست و باید به آن توجه کنیم. به عبارتی تا زمانی که این موارد اصلاح نشود، مشکلات این بخش حل نخواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha