نمایندگان درباره شرایط ارزی و تاثیر آن بر صادرات و واردات چه گفتند؟

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ۶ هزار و ۷۲۵ واحد تولیدی در کشور را نیازمند تامین ارز دانستند و به عدم تخصیص ارز به واردات برای افزایش صادرات تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در نشست روز سه‌شنبه - ۱۰ مهرماه - صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول در تامین و تخصیص نیازهای ارزی واحدهای صنعتی و تولیدی کشور(مواد اولیه و تجهیزات) مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نمایندگان در این باره اظهار نظر کردند.

سامانه تخصیص ارز به سازمان امور مالیاتی متصل شود

مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان در مجلس با تاکید بر اینکه صادر کنندگان ارز خود را عرضه نکرده و ارز گیرندگان بیش از نیاز ارز می‌گیرند، تصریح کرد: تقاضا برای دریافت ارز به دلیل سیاست بانک مرکزی افزایش پیدا کرده است. صادر کنندگان کم اظهاری می‌کنند و وارد کننده نیز بیش اظهاری دارد.

وی افزود: باید سامانه تخصیص ارز به سازمان امور مالیاتی متصل شود تا متقاضیان دریافت ارز مالیات تولید حاصل از دریافت این ارز را پرداخت کنند و شاهد بیش اظهاری نباشیم.

۶ هزار و ۷۲۵ واحد تولیدی در کشور نیازمند تامین ارز هستند

سید احسان قاضی زاده هاشمی هم در این باره توضیح داد: ۶ هزار و ۷۲۵ واحد تولیدی در کشور نیازمند تامین ارز هستند و حوزه تولید به اندازه کافی مشکل دارد.

وی با بیان اینکه بخش تولید درآمد ارزی معادل ۲۷ میلیارد دلار داشت که در سال ۱۴۰۲ به ۵۸ میلیارد دلار رسید، افزود: چه میزان تخصیص ارز تحقق پیدا کرده است، میزان ارز تخصیصی آیا برای حفظ وضع موجود است یا احکام برنامه را محقق می کند؟

نماینده مردم فریمان در مجلس اظهار کرد: حادثه ای که در معدن ذغال سنگ طبس شاهد بودیم ناشی از عدم فرمان دهی در معادن به دلیل عدم تامین مالی است، تامین مالی به سیاست ارزی و پولی برمی گردد هر چند عدم نظارت دستگاه های مربوطه سهم خود را از این حادثه دارد.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: بسیاری از محصولات وارداتی مشابه تولید داخل دارند اما کماکان ارز به آن ها تخصیص پیدا می کند.

حسنعلی محمدی هم درباره این گزارش گفت: کمیته‌ای در کمیسیون صنایع و معادن تحت عنوان رفع موانع تولید راه اندازی کرده‌ایم که امیدواریم با کمیته رفع موانع تولید دولت هم افزایی شود. اکثر تولیدکنندگان در خصوص تخصیص ارز مشکل دارند.

ارز مربوط به حوزه تولید را نباید به واردات داد

جبار کوچکی نژاد نیز در اظهاراتی گفت: بانک مرکزی به جای سیاست ارز چند نرخی، از ارز شناور مدیریت شده استفاده کند، چرا که سیاست‌های فعلی، باعث رشد دلال‌ها شده که با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی اقدام به واردات کالا کرده و آنها را با ارز ۶۰ هزار تومانی به فروش می‌رساند.

علی کرد عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی وزارت صمت را متولی صنعت، معدن و تجارت دانست و خواستار حمایت این دستگاه از تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان شد تا ناترازی موجود در این حوزه برطرف شود.

ناترازی ارز سبب کاهش صادرات و افزایش واردات شده است

رضا علیزاده در این باره گفت: ناترازی ارز تاکنون باعث شده موضوع صادرات روز به روز کاهش یابد و برای واردات تقاضای بیشتری شود. این ناترازی هر روز بیشتر می شود و مراحل ثبت سفارش با ایرادات زیادی روبرو است.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: افزود: صادرات فولاد و محصولات فولادی به دلیل محدودیت های ارزی یعنی الزام صادرکننده به بازگرداندن ۱۰۰ درصد صادرات که این مسئله منجر شده صادرات با کاهش روبرو باشد و تاکنون هیچ مشکلی حل نشود. این کاهش در شمش فولاد، پیراهن های فولادی، کاهش ۴۰۰ میلیون دلاری نسبت به سال گذشته را داشته است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن گفت: این کاهش صادرات تنها منجر به صدور کارت های تجاری شده که به واسطه آن واردات را افزایش دهند. این افزایش به ۸ درصد از لحاظ وزن و ۵.۵ درصد به لحاظ ارزش با کاهش روبرو بوده است. اختلاف شدید ارز در بازار آزاد و نیمایی باعث کاهش صادرات در کشور شده است. از طرفی رانت زیاد در حد صدها همت منجر به این شده که صادر کنندگان اقدام به کاهش صادرات کنند

علیزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر انگیزه صادرات کم شده و واردات رشد داشته است کم اظهاری در واردات را شاهد هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha