۱۵ درصد تماس‌ها با اورژانس آذربایجان‌غربی، مزاحمت تلفنی است

ارومیه- ایرنا- مزاحمت‌های تلفنی در سال های اخیر، بخشی از توان پاسخگویی نهادهایی نظیر اورژانس را به خود مشغول کرده و طبق آخرین آماری که اورژانس آذربایجان غربی ارائه کرده، ۱۵ درصد تماس‌های صورت گرفته با این نهاد امدادی مزاحمت تلفنی بوده و ۱۱ هزار تماس از این نوع، تنها از سه خط تلفنی ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تصادف، افت فشار خون، سکته قلبی، دعوا و زد و خورد، افتادن از پله‌ها، اصابت اشیا با بدن، پرت شدن و مسموم شدن تنها بخشی از اتفاقاتی است که در صورت روبرو شدن با آن، حتی قبل از تماس با پلیس ۱۱۰ باید به ۱۱۵ اورژانس اطلاع داد؛ از این رو فردی که در حال تماس است با توجه به استرس حادثه، انتظار پاسخگویی سریع و اقدام به موازات آن را دارد.

بنابراین اگر با اورژانس یا پلیس تماس بگیرید و کمی با تامل به تماس شما پاسخ دهند، مطمئنا با ده‌ها خوراک منفی ذهنی از جمله استرس روبرو می‌شوید که دستگاه‌های مرتبط نیز در همین راستا پایگاه تماس‌های خود را همیشه به روز نگه می‌دارند اما سوال اینجاست که عملکرد آنها به چه شکل است.

زمانی که با یک حادثه جانی روبرو می‌شوید قبل از تماس با نزدیکترین اشخاص زندگی‌تان فوری شماره ۱۱۵ اورژانس را در صفحه گوشی شماره گیری می‌کنید تا فرشته‌های نجات فوریت‌های پزشکی در کمترین زمان بر بالین بیمار برسند.

دلیل این اولویت‌بندی هم مشخص است؛ صرفا برای نجات جان انسان‌ها و انتقال حس مثبت به بازمانده حادثه که گویی کنارت هستیم.

اما در این بین افرادی هم پیدا می‌شوند که جان انسان ها را جدی نمی‌گیرند و شوخی با ۱۱۵ را امری عادی و برای خندیدن و ثبت لحظات شادی خود می‌دانند، افرادی که تاکنون اجازه نداده‌اند نسل این معضل در هم شکند، معضلی به نام مزاحمت‌های تلفنی!

حال برای ارزیابی عمکرد اورژانس و اندازه گیری میزان این مزاحمت‌ها سراغ دکتر فرزین رضازاده رییس اورژانس پیش بیمارستانی آذربایجان‌غربی رفتیم تا این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

۱۵ درصد تماس‌ها با اورژانس آذربایجان‌غربی، مزاحمت تلفنی است

ایرنا: در ۶ ماهه نخست سال چند تماس در سامانه اورژانس ثبت شده است؟

رضازاده: تعداد کل تماس با سامانه استانی ۱۱۵ از اول سال تاکنون بالغ بر ۳۲۳ هزار و ۹۳۹ مورد است که از این تعداد، ۵۱ هزار و ۲۷۲ مورد منجر به اعزام آمبولانس توسط کارشناس مرکز پیام شده است.

ایرنا: این حرفتان نشانه تعداد کثیر مزاحمت تلفنی است یا چی؟

رضازاده: برای هر مورد اورژانسی که مردم فکر می‌کنند شاید برای کارشناس مرکز پیام دارای ارزش تسخیر گروه و خودرو اورژانس نباشد و صرفا با راهنمایی درست بتوان به نتیجه رسید.

از روی دیگر نیز برخی تماس ها تکراری است یعنی برای هر تصادف یا اتفاقی شاید ۱۰ بار با خط های متفاوت تماس گرفته شود.

حال برخی نیز شاید برای دل خوشی خودشان تماسی بگیرند که خط های ما اشغال بماند.

ایرنا:میزان مزاحمت هایی که اتفاق می افتد چه قدر است و آیا عملیات هایی هم برای این امر صورت می گیرد؟

رضازاده: مزاحمت‌های زیادی صورت می گیرد که کار مرکز پیام را سخت می‌کند چون باید تشخیص درست برای ارسال تیم نجات را بدهد.

گاهی این تماس ها را همکارانم در بخش مرکز پیام تشخیص می‌دهند و گاهی نیز از روی وظیفه مجبور به ارسال گروه اورژانس می‌شوند اما گاها متوجه سرکاری بودن آن می‌شویم.

البته ما به فرهنگ خوب مردممان ایمان داریم اما برخی افراد هم پیدا می‌شوند که جا و مکان شوخی را نمی‌دانند و از صداقت اورژانس نیز سوء استفاده می‌کنند.

۱۵ درصد تماس‌ها با اورژانس آذربایجان‌غربی، مزاحمت تلفنی است

ایرنا: آمار این مزاحمت‌ها مشخص است؟

رضازاده: تمام آمار مزاحمت‌های تلفنی ریز به ریز مشخص است اما جالب اینجاست که بدانید حتی نمی‌توانیم آنها را در لیست سیاه قرار دهیم چراکه شاید در تماس‌های بعدی از آن خط به طور جدی نیاز به گروه اورژانس باشد.

بارها و بارها شده است همکارانم با لبخند تلخ به محل پایگاه بازگشته و گفته‌اند این ماموریت هم مزاحمت تلفنی بود.

باور کنید این مزاحمت‌ها ذره ای از انرژی کاری همکارانم کم نمی‌کند ولی باید درک کنیم که این مزاحمت‌ها نیاز به مدیریت دارد و نباید آمارش روز به روز رشد کند.

از ابتدای سال تاکنون ۴۸ هزار و ۱۷۰ مورد تماس تلفنی مزاحم ثبت شده به عبارتی حدود ۱۵ درصد کل تماس‌ها به عنوان مزاحم ثبت شده است ولی تمامی خودروها موظف به انجام عملیات تعریفی هستند.

پس از پیگیری‌های ممتد و تشکیل گروه حقیقت یاب در این خصوص متوجه شدیم که سه فرد متفاوت در این مدت ۱۱ هزار تماس با اورژانس داشتند که همه آنها مزاحمت تلفنی است و این سه نفر نیز از شهرستان‌های بوکان، نقده و ارومیه است.

در این خصوص اقدام قضایی کردیم که انتظار همراهی قوه قضاییه در این خصوص را داریم.

ایرنا: در حال حاضر چند خودرو فعال اورژانس دارید؟

رضازاده: تعداد آمبولانس‌های فعال ۱۲۵ خودرو است که هم اکنون در چرخه ماموریت‌های استانی فعالیت دارند.

چهار دستگاه موتورلانس، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک فروند بالگرد امداد هوایی نیز از دیگر امکانات اورژانس استان است که در صورت نیاز از این تجهیزات بهره می‌بریم.

۱۰۷ پایگاه اورژانس نیز در سطح استان به صورت فعال داریم که در زمان حادثه اقدام به اعزام تیم اورژانس می‎کنند.

ایرنا: در خصوص مزاحمت‌هایی که فرمودید آیا آسیبی را هم به دنبال دارد؟

رضازاده: با مزاحمت ایجاد شده مسلما نیروهای ما متحمل آسیب‌هایی می‌شوند که دود آن به چشم امداد خواهان واقعی می‌رود چرا که مشغول کردن آمبولانس و نیروهای اورژانس در لحظه می‌تواند منجر به ممانعت از خدمات رسانی مهم به یک مصدوم و بیمار واقعی شود.

این مزاحمت‌ها گاهی منجر به مشغول کردن خط تلفن فوریت‌های پزشکی و در نتیجه جلوگیری و یا تاخیر در تماس فرد مصدوم، بیمار یا مددجو می‌شود.

البته باعث‌ خجالت است که عرض کنم گاهی نیز مواردی پیش می‌آید که این مزاحمت‌ها منجر به هتک حرمت اپراتور اورژانس یا فرد پاسخگو می‌شود.

فرد مزاحم در تماس خود متاسفانه گاهی با حرف‌های رکیک و بی ادبانه یا با طرح موضوع‌های تمسخر آمیز حرمت اورژانس را می‌شکند که با هر تماس این افراد ممکن است بیمار واقعی در پشت خط باشد و نتواند اعلام امداد خواهی کند.

متاسفانه از هر سنی در این معضل ثبت شده است از کودک گرفته تا بزرگسال. البته معنی این مزاحمت را درک نمی‌کنیم و این کار نیاز به روانشناسی دارد.

۱۵ درصد تماس‌ها با اورژانس آذربایجان‌غربی، مزاحمت تلفنی است

ضمن اینکه این معضل در همه ساعات شبانه روز در حال تکرار است و ساعت خاصی ندارد.

گاهی افراد مزاحم در ساعت ۳:۳۰ بامداد و ساعت های مختلف بامداد و صبح تماس می گیرند.

جالب اینکه اکثر این مزاحمت‌ها از خط موبایل ثبت می‌شود و رهگیری آن آسان است ولی در این خصوص نیاز به وضع قانون جدی هستیم.

باید عرض کنم، افرادی که در این تماس‌ها اقدام به پرخاشگری می‌کنند به عواقب رفتارشان فکر نمی‌کنند و به طور معمول از رفتار خود پشیمان نمی‌شوند چرا که با تکرار تماس‌های خود این نظریه را ثابت می‌کنند اما با اقدامات آنها جان دیگران بطور جدی به خطر می‌افتد؛ مردم و رسانه‌ها همگی نگران این معضل در اورژانس هستند چون این سامانه نیاز همگانی است و فردی نمی‌تواند ادعا کند که هیچ وقت با این شماره تماس نخواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، مزاحمتهای تلفنی بخش عمده ای از تماس با ۱۱۵ را تشکیل می‌دهند که باعث اشغال خطوط آتلاین سامانه هوشمند ۱۱۵ شده و دسترسی بیماران اورژانسی به سامانه ۱۱۵ مختل می‌شود که ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای بیماران داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha