صنعت آردسازی کشور ۱۵ میلیون تن ظرفیت خالی دارد

تهران - ایرنا - عضو انجمن صنفی آردسازان ایران گفت: صنعت آردسازی کشور ۱۵ میلیون تن ظرفیت خالی دارد که می‌تواند با واردات موقت گندم از روسیه آن را تبدیل به فرصتی پول ساز کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدرضا مرتضوی» در چهارمین دوره کنفرانس بین المللی «ایران گرین» (درحوزه غلات، نهاده هاب دامی و دانه های روغنی) افزود: ایران با توجه به جمعیت فعلی خود نقش مهمی در تجارت منطقه دارد به طوری که آگاهی بخشی در تجارت محصولات استراتژیک مانند غلات یک ضرورت به شمار می رود.

رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی، کشور را نیازمند واردات بین ۱۶ تا ۲۰ میلیون تن غلات دانست و اظهارداشت: به دلیل محدودیت در منابع آبی و خاک لازم است بخشی از نیاز کشور در بحث تامین و ذخیره سازی از محل واردات تامین شود.

وی برنامه‌ ریزی در حوزه تولید و تجارت غلات را یک ضرورت عنوان کرد و گفت: نوسان قیمت این محصولات در بازار جهانی، حضور به موقع متقاضیان را در بحث واردات ضروری می‌کند تا بتوان محصولات را با قیمت مناسبی تامین کرد.

مرتضوی نیازمندی کشور به واردات را دو میلیون تن دانست و تصریح کرد: حجم واردات سالانه، با توجه به میزان بارش و تولید داخل متفاوت است اما هر ساله بخش کمی از گندم و حجم زیادی از ذرت به وسیله واردات تامین می‌شود.

وی امنیت غذایی را یکی از مهمترین دغدغه‌ های دولت‌ ها دانست و افزود: بنابراین غلات به دلیل اهمیت زیادی که دارد باید به موقع تامین شود.

عضو انجمن صنفی آردسازان ایران گفت: امسال حدود ۱۲ میلیون تن گندم توسط دولت خریداری شده که به نظر می رسد به ۱۲.۵ میلیون تن برسد.

وی اظهارداشت: دولت‌ ها می‌ توانند در چارچوب معاهدات خود نسبت به تعرفه‌ های گمرکی بازنگری کرده و با تامین آرد مورد نیاز کشورهای منطقه از سوی دو کشور ایران و روسیه، جهشی در بازار کشورهای همسایه ایجاد کنند.

به گزارش ایرنا، چهارمین کنفرانس بین المللی ایران گرین در حوزه غلات امروز سه شنبه دهم مهرماه با حضور رئیس و اعضای اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوئیس، سفیر قزاقستان، مسئولان اتاق هند، تعدادی از بازرگانان روسیه، قزاقستان و برزیل، جمعی از تامین‌کنندگان تکنولوژی های انتقال و ذخیره غلات اروپا و همچنین مدیران فعال در شرکت های بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام برگزار شد.

در این رویداد بیش از ۷۰۰ شرکت حضور دارند که تا ۱۱ مهرماه ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha