۱۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۷:۰۵
کد خبرنگار: 2091
کد خبر: 85614430
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مشکلات سالمندان سمنان در غیبت شورای ساماندهی سالمندی + فیلم

سمنان - ایرنا - سمنان با قرارداشتن در فهرست نهمین استان کشور از لحاظ فراوانی جمعیت سالمندان، از داشتن شواری تخصصی ساماندهی سالمندی برای رسیدگی به نیازهای این قشر محروم است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهبود شاخص امید به زندگی و کاهش باروری سبب شده در سال‌های اخیر تعداد سالمندان افزایش یابد. به طوریکه برآوردهای سازمان ملل در سال ۲۰۲۰ حاکی از آن است که جمعیت سالمندان ۶۵ ساله به بالا در جهان ۷۲۷ میلیون نفر است که این تعداد در سال ۲۰۵۰ دو برابر خواهد شد و جمعیت سالمندان به بیش از ۱.۵ میلیارد نفر خواهد رسید.

به‌ عبارت ‌دیگر، سهم جمعیت ۶۵ سال و بالاتر در جهان از ۹.۳ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۱۶ درصد در سال ۲۰۵۰ افزایش پیدا خواهد کرد.

در ایران نیز با این مساله رو به رو هستیم. طبق آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، سهم جمعیت سالمندان ۶۵ سال و بالاتر ۶.۱ درصد بوده که همین مرکز در پیش‌بینی‌های جمعیتی خود برآورد کرده است که در سال ۱۴۱۵ به ۱۱ درصد برسد.

طبق سر شماری سال ۱۳۹۵ استان سمنان با جمعیت بیش از ۷۰۲ هزار نفر، در شاخص جمعیت سالمندی دارای رتبه نهم کشوری است که از این تعداد ۳۴ هزار و ۵۷۵ نفر از مردان و ۳۵هزار و ۵۰۳ نفر از زنان سالمند هستند.

هر چند افزایش تعداد سالمندان در نتیجه بهبود شرایط سلامت شهروندان، از دستاوردهای بشری محسوب می‌شود، اما با این حال به نظر می‌رسد افزایش تعداد سالمندان با مسایل و چالش‌هایی رو به رو باشد که باید رفع مشکلات این قشر در نشستی تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد.

هفتم تا سیزدهم مهر هفته ملی سالمندی نامگذاری شده و شعار این هفته برای امسال «سالمندی فعال، فردایی برای همه» انتخاب شده است.

حذف شورای سالمندی در سمنان

در استان سمنان با وجود سهم چشمگیر سالمندان از سبد جمعیت، شورای سالمندی استان سمنان حذف شده و در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان سمنان ادغام شد.

فارغ از اینکه نیازهای حوزه سالمندی متفاوت و نیازمند پیش‌نیازهایی خاص است، اما می‌توان در یک کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده که خود حوزه‌های مختلف و گسترده را در برمی‌گیرد، به موضوع سالمندی در حدکافی پرداخت، اگر این طور بود رضایت جامعه سالمندی در استان سمنان جلب می‌شد و اینقدر گلایه‌مند نبودند.

طبق بررسی‌ها رییس شورای سالمندی در استان‌ها استانداران و دبیری آن بر عهده اداره‌کل بهزیستی است و باید دست‌کم ۲ بار در سال نشست‌های مربوط به این شورا برگزار شود و موضوعات حوزه سالمندی به صورت تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد.

مشکلات سالمندان سمنان در غیبت شورای ساماندهی سالمندی + فیلم

سالمندی یکی از دوران‌های طبیعی زندگی هر فرد و پدیده‌ای اجتناب ناپذیر است که هر چه شناخت فرد و اطرافیان نسبت به مسائل آن بیشتر باشد، سالمند با مسائل کمتری مواجه خواهد شد.

تنوع مشکلات سالمندان و جای خالی رسیدگی‌های لازم

سالمندان در جامعه بیشتر با مشکلات سلامت، شهری، اجتماعی و معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند و ناآشنایی خانواده‌ها با مسائل سالمندان، بی‌توجهی به سالمندان درون خانواده‌ها به خاطر صنعتی‌شدن زندگی امروزی، خالی‌بودن سبد آموزشی جامعه از مهارت‌های زندگی برای سالمندان و آموزش‌های ویژه خانواده‌ها و مسائل اختلاف نسلی، مهمترین چالش‌های سالمندان در جامعه کنونی است.

سالمندان قشر مهم و موثر جامعه محسوب می‌شوند و باید برای رسیدگی به خواسته‌ها و رفع نیازهای این قشر از جامعه برنامه جامع تدوین شود و دستگاه‌های اجرایی مرتبط طبق برنامه همگام و هماهنگ با یکدیگر به دور از بخشی نگری عمل کنند و این مطالبه درشرایطی است که حتی شورای سالمندی در استان سمنان جایگاهی ندارد.

به گزارش ایرنا، بر پایه تعریف سازمان بهداشت جهانی، سن ۶۰ سالگی آغاز دوره سالمندی قلمداد می‌شود اما بتازگی آغاز دوره سالمندی از ۷۰ سالگی محاسبه شده و برای اینکه این تقسیم بندی بار منفی در ذهن ایجاد نکند، افراد با سن ۷۰ تا ۷۴ سال را «سالمند جوان»، ۷۵ تا ۹۰ سال را «سالمند میانسال» و ۹۰ سال به بالا را «سالمندِ سالمند» می‌نامند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha