مدیرکل بهزیستی: سمنان نهمین استان سالمند کشور است

سمنان - ایرنا - مدیرکل بهزیستی سمنان گفت: سمنان با دارابودن بیش از ۷۰ هزار و ۷۸ سالمند، نهمین استان کشور در شاخص جمعیت سالمندی محسوب می‌شود.

محمود منطقی روز سه شنبه همزمان با روز جهانی سالمند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق سر شماری سال ۱۳۹۵ استان سمنان با جمعیت بیش از ۷۰۲ هزار نفر، در شاخص جمعیت سالمندی دارای رتبه نهم کشوری است که از این تعداد ۳۴ هزار و ۵۷۵ نفر از مردان و ۳۵هزار و ۵۰۳ نفر از زنان سالمند هستند.

وی ادامه داد: مسکن مناسب، تغذیه سالم، شناخت و حافظه سالم، توانمندی و کارآمدی، مشارکت اجتماعی، مناسب‌سازی محیطی، زیارت و سیاحت، زندگی عزت‌مندانه درون خانواده، ورزش و اوقات فراغت، بیمه پایه، تکمیلی و مراقبتی، حقوق و مستمری، تکریم و منزلت از جمله نیازهای سالمندان محسوب می‌شود.

مدیرکل بهزیستی: سمنان نهمین استان سالمند کشور است

وی اضافه کرد: اولین سند ملی سالمندان ایران با هدف پاسخ هماهنگ به چالش‌ها و فرصت‌های ناشی از سالخوردگی جمعیت ایران، برای رسیدن به بهترین نتیجه و به عنوان چارچوبی برای هدایت سیاستگذاری‌ها، برنامه ها و فعالیت‌های آینده در امور سالمندان کشور تدوین شده است.

رفع نیازهای سالمندان فقط با نگاه سازمانی میسر نیست

مدیرکل بهزیستی سمنان با بیان اینکه سالمندان گروه متنوعی با خواسته‌ها و نیازهای متفاوت هستند، تاکید کرد: هیچ سازمان یا وزارتخانه خاصی به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی مسایل همه جانبه آنان باشد، به همین دلیل در اجرای سند ملی سالمندان همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های عضو شورای ملی سالمندان و به ویژه انجمن‌ها و نهادهای غیردولتی، شهرداری‌ها و حتی خود سالمندان مشارکت فعال داشته باشند.

وی اظهار کرد: سازمان بهزیستی دبیری شورای ملی سالمندان برای بررسی و رسیدگی به نیازها و درخواست‌های این قشر در جامعه را بر عهده دارد و ریاست آن در استان‌ها بر عهده استانداران است.

مدیرکل بهزیستی: سمنان نهمین استان سالمند کشور است

منطقی بیان کرد: مراکز نگهداری از سالمندان در استان سمنان شامل چهار مرکز شبانه‌روزی در شهرهای سمنان، گرمسار، دامغان و شاهرود، از ۲۶۰ سالمند نگهداری می‌کنند.

وی ابراز کرد: پنج مرکز روزانه شامل ۲ مرکز در سمنان، یک مرکز در هر یک از شهرستان‌های شاهرود، گرمسار و دامغان، برای ارایه خدمات به سالمندان فعال است که ۱۶۰ نفر از خدمات این مراکز استفاده می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی سمنان گفت: سه مرکز ارائه خدمات توانبخشی در منزل در شهرهای سمنان، شاهرود و گرمسار و سه مرکز ارائه خدمات مراقبت در منزل در شهرهای سمنان، شاهرود و مهدیشهر فعالیت دارند.

به گزارش ایرنا، هفتم تا سیزدهم مهر هفته ملی سالمندی نامگذاری شده است که شعار امسال «سالمندی فعال، فردایی برای همه» نامگذاری شده است.

«سالمندی با عزت، اهمیت تقویت و ارتقاء نظام‌های مراقبتی و حمایت از سالمندان در سراسر جهان» شعار جهانی امسال اعلام شد.

بر پایه آخرین آمار، ایران در عرصه جهانی جزو کشورهای دارای پایین‌ترین نرخ جمعیتی و استان سمنان جزو مناطق دارای بدترین شیب جمعیتی است، به طوری که نرخ باروری در استان سمنان بین یک و ۲ دهم تا یک و سه دهم درصد است؛ به این معنا که به ازای هر زوج، یک و سه دهم تولد ثبت می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha