بازار گرم برداشت و فراوری میوه در شهرستان دنا

یاسوج - ایرنا- بهره برداران باغستان های شهرستان دنا در شمال استان کهگیلویه وبویراحمد این روزهای پاییزی سخت سرگرم برداشت و فراوری میوه از باغ های خود هستند.

به گزارش ایرنا، مردم شهرستان دنا در شمال غربی شهر یاسوج، این روز برای برداشت محصولات باغ های خود در تکاپو هستند و بهره برداران سختکوش این خطه کمتر میوه های خود را به صورت خام به بازارها عرضه می کنند و برای افزایش درآمد خود و ماندگاری محصولات را فراوری می کنند.

مویز، لواشک، انواع میوه خشک، ترشی، مربا از جمله محصولات تولیدی مردم شهرستان دنا در این روزهای پاییزی است.

سی سخت مرکز شهرستان دنا که به شهر تاکستان ها شهرت دارد در میانه های نخستین ماه پاییز با تکاپوی بهره برداران برای برداشت و فراوری میوه های باغی مقصدی تماشایی برای برخی از گردشگران شده است.

این روزها که فصل برداشت میوه انگور در شهر سی سخت است و تماشای خوشه های خوش و آب رنگ آن بر شاخساران درختان تجربه خاطره انگیز برای مسافرانی است که این گوشه از ایران زمین را برای سیروسیاحت انتخاب کرده اند.

جای جای شهر زیبای سی سخت در کنار هر خانه مسکونی یک باغ دلگشا قرار گرفته است و به همین علت گردشگران افزون بر سیر و سیاحت هنگام برداشت دانه های یاقوتی میوه انگور می توانند از خرید میوه های تازه و بی واسطه لذت ببرند.

۶۳ هزار تن میوه در شهرستان دنا تولید شد

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دنا گفت: امسال ۶۳هزار و ۷۰۰ انواع میوه شامل آلو،زردآلو، هلو، انگور و سیب در باغستان های این شهرستان تولید شده است.

نجف علی آراسته افزود: برداشت برخی از میوه های هسته دار مانند هلو،آلو و زردآلو در شهرستان دنا به پایان رسیده و دانه دارانی مانند سیب و انگور در حال برداشت است.

بازار گرم برداشت و فراوری میوه در شهرستان دنا

وی بیان کرد: امسال ۶ هزار و ۶۰۰ تن محصول هلو در ارقام زعفرانی،آلبرتا و تبریزی در ۵۹۵ هکتار از باغ های شهرستان دنا و روانه بازارهای مصرف شد.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دنا تصریح کرد: تابستان امسال همچنین یکهزار و ۱۰۰ تن محصول آلو در ارقام شابلون،زرد،سیاه و بخارا در ۱۲۷ هکتار باغ این شهرستان تولید و به صورت تازه یا فراوری شده به بازارهای مصرف عرضه شده است.

آراسته با اشاره به اینکه بخش عمده ای از برداشت انگور در شهرستان دنا انجام شده خاطرنشان کرد: برآوردهای کارشناسی نشان می دهد امسال ۱۶ هزار تن انگور در ارقام ریش بابا،عسکری و رشه کردستان در یکهزار و ۱۰۰ هکتار باغ این شهرستان تولید و روانه بازارهای مصرف شود.

وی با بیان اینکه برداشته میوه سیب در باغستان های شهرستان دنا هم اکنون در حال انجام است تصریح کرد: پیش بینی کارشناسان نشان می دهد که ۴۰ هزار تن سیب در ۲ هزار هکتار از باغ های این شهرستان برداشت شود.

آراسته تاکید کرد: هم اکنون چهار کارگاه خشک و بسته بندی محصولات باغی برای فراوری میوه های تولیدکنندگان این شهرستان فعالیت می کنند.

وی با اشاره به وسعت باغ های این شهرستان تاکید کرد: ضرورت دارد واحدهای صنایع تبدیلی بیشتری در شهرستان دنا راه اندازی شود.

ضرورت توجه به گردشگری کشاورزی در شهرستان دنا

شهرستان دنا در شمال استان کهگیلویه وبویراحمد با داشتن باغ های رنگارنگ ظرفیت های ارزشمندی برای گردشگری کشاورزی دارد که می توان با ایجاد بستر فعالیت در این زمینه فرصتی فراهم کردن تا ایرانگردان ضمن برخورداری از هوای پاک و طبیعت زیبا تجربه های تازه ای کسب کنند.

بازار گرم برداشت و فراوری میوه در شهرستان دنا

گردشگری کشاورزی یا (اگروتوریسم) یک مفهوم ترکیبی است که به ادغام صنعت کشاورزی و گردشگری، می‌پردازد؛در دهه‌های اخیر به علت تغییرات جامعه‌شناختی و نیاز به تنوع در تجربه‌های تازه رونق یافته است.

در صورت راه اندازی واحدهای گردشگری کشاورزی در شهرستان دنا امکان کسب تجربه زندگی روستایی و فرهنگ محلی مانندآشنایی با آداب و رسوم سنتی، شرکت در جشن‌ها و رویدادهای محلی و تفاهم عمیق‌تر با مردم محلی وجود دارد.

به طور کلی، گردشگری کشاورزی به عنوان یک فرصت برای توسعه مناطق روستایی و افزایش درآمد کشاورزان، بازارهای جدیدی برای محصولات محلی ایجاد می‌کند و گردشگران را به تجربه تنوع فرهنگی و طبیعی دعوت می‌کند.

این رویکرد نه تنها به مناطق روستایی کمک می‌کند بلکه فرصت تجربه‌های جذاب و متنوعی برای گردشگران را فراهم می کند اکنون که بهره‌برداری هوشمندانه از این پتانسیل در ایران و سراسر جهان استفاده می کنند می توان این الگو را در شهرستان دنا هم اجرایی کرد.

شهر سی سخت در دامنه کوه دنا که با ارتفاع ۲هزار و ۲۵۰ متر از سطح دریا، پس از شهرهای فریدون‌شهر،سمیرم ،داران در استان اصفهان،کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری،صفاشهر در استان فارس و بافت در استان کرمان هفتمین شهر مرتفع ایران زمین به شمار می رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha