۱۲ مهر ۱۴۰۳، ۷:۰۹
کد خبر: 85615561
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زایمان طبیعی ترس ندارد

۱۲ مهر ۱۴۰۳، ۷:۰۹
کد خبر: 85615561
زایمان طبیعی ترس ندارد

ساری - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان این که افزایش درخواست ها برای زایمان سزارین نشان از ترس زایمان طبیعی دارد، گفت: نقش ماماها در آموزش زنان باردار برای کاهش استرس زایمان طبیعی بسیار اثر بخش است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر فاطمه باکوئی روز چهارشنبه اظهار کرد: ماما ها نقش پر رنگی در کاهش ترس از زایمان در بانوان باردار دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: آموزشی-روانی در کاهش ترس از زایمان در بانوان باردار اثر بخش است که این مهم باید در دستور کار قرار گیرد.

دکتر باکوئی افزود: ترس از زایمان طبیعی یک جزئی از اختلالات اضطرابی است که بر کیفیت زندگی زن باردار و همسر او تأثیر می‌ گذارد.

وی گفت: میزان ترس از زایمان طبیعی می‌تواند خفیف در حد نگرانی‌و اضطراب‌های جزئی در مورد زایمان بوده، یا در حد ترس شدید از زایمان باشد که تأثیر قابل‌توجهی بر زندگی زنان دارد و می ‌تواند باعث اضطراب، درد و رنج طی دوران بارداری شود و بر سلامت روان آنها اثر بگذارد.

وی ادامه داد: علل ترس از زایمان طبیعی می ‌تواند ناشی از ترس، درد، ترس از مرگ، ترس از مشکلات غیر منتظره، خودکارآمدی ضعیف زایمانی، نگرانی راجع به مشکلات جنسی پس از زایمان و نگرانی راجع به سلامت نوزاد، ترس از سلامت کودک، ترس از فرآیند زایمان، ترس از عملکرد نامناسب کارکنان درمان، ترس از عدم توانایی در تحمل درد و ترس از تنها بودن و عوامل دیگر باشد.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به این که ترس از زایمان طبیعی موجب تجربه ای ناخوشایند و پیامدهای نامطلوب در زنان می‌ شود، اظهار کرد: درنتیجه راهکارهای کاهش ترس از زایمان طبیعی در جهت ارتقای سلامت مادر و جنین در مراقبت‌های بارداری باید مورد توجه قرار گیرد.

باکوئی گفت: در سراسر جهان برای کنترل و کاهش ترس از زایمان طبیعی مداخله های متعددی از جمله رفتار درمانی شناختی، تکنیک‌های آرام سازی، انواع مختلف مشاوره روانشناسی، کلاس‌های آمادگی زایمان، یوگا و برنامه های آگاه‌ی سازی برای کاهش ترس از زایمان در زنان باردار مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

زایمان طبیعی ترس ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: تیم تحقیقاتی این دانشگاه از رویکرد آموزشی-روانی ماما محور با مدل BELIEF استفاده کردند. تمرکز این برنامه بر بیان احساسات، انتظارات و عواطف فرد مرتبط با ترس از زایمان متمرکز شده است و به زنان در تعیین عوامل مختلف موثر بر ترس از زایمان کمک می‌ کند.

وی گفت: این رویکرد آموزشی روانی به زنان کمک می کند تا به توانایی های خود برای زایمان باور کرده و راحت تر احساسات خود را بیان کنند و همچنین رویدادهای منفی طی زایمان را بتوانند مدیریت کنند.

دکتر باکوئی افزود: امروزه مراقبت‌های سلامت تلفنی یک جزء اصلی ارائه مراقبت‌ها در جهان است، مشاوره و آموزش تلفنـی بـه عنـوان یـک برنامـه حمـایتی آسان و ارزان قـادر اسـت بـا افـزایش آگـاهی مادران و پاسخ دهی به نیازهای آنـان در بهبـود کیفیت زندگی زنان مـؤثر باشـد.

وی با بیان این که روش تلفنی به دلیل سادگی، دسترسی آسان و نیز کاهش هزینه نسبت به جلسه های حضوری، سهولت بیشتری را برای افراد فراهم می کند، اظهار کرد: نتایج تحقیق نشان از آن دارد که این رویکرد آموزشی، روانی منجر به کاهش قابل ملاحظه ترس از زایمان در زنان باردار شده و حتی تمایل زنان باردار را به انتخاب روش زایمان طبیعی افزایش داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha