نمایش «همسفر با آفتاب» تا «عبور از کویر» در گالری‌های تهران

تهران- ایرنا- نمایشگاه‌های «چشم در چشم»، «همسفر با آفتاب»، «دیجیتالیسم»، «یک قرن/بیداری»، «مهرزاد»، «قاچ قاچ» و «عبور از کویر» در بعضی از گالری‌ها و نگارخانه‌های پایتخت برپا می‌شوند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نمایشگاه‌های «چشم در چشم» (پرتره در هنر مدرن و معاصر) شامل آثاری از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و «همسفر با آفتاب» (مروری بر آثار فرخ شایسته)، روز یکشنبه- ۱۵ مهر- ساعت ۱۶ در موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی، جنب بوستان لاله افتتاح می‌شوند و تا ۲۷ آبان به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۸ میزبان علاقه‌مندان است.

«چشم در چشم» شامل منتخبی از آثار ایرانی و خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با نمایشگاه گردانی جمال عرب‌زاده و «همسفر با آفتاب» با نمایشگاه گردانی رضا دبیری نژاد برگزار می‌شوند.

نمایشگاه «چشم در چشم» (پرتره در هنر مدرن و معاصر) با رویکردی پژوهشی سعی در کنکاش مضامین تصویری مرتبط با پرتره دارد. برخی از جنبه‌های روانکاوانه، بخش‌های اصلی این نمایشگاه را در برمی‌گیرد. در نمایشگاه «چشم در چشم» بیش از ۱۲۰ اثر در قالب‌هایی همچون نقاشی، مجسمه و عکس از هنرمندانی نظیر فرانسیس بیکن، لوترک، پیکاسو، ونسان ونگوگ، اندی وارهول، جیاکومتی، جیمز انسور، ادوارد مونه، جیم داین، رابرت راشنبرگ، فرنان لژه، خوان میرو، کمال‌الملک، بهمن محصص، مارکو گریگوریان، محمود جوادی‌پور، احمد اسفندیاری، ژازه تباتبایی، کامبیز درم‌بخش، غلامحسن نامی، مهدی سحابی، فرشید ملکی، کوروش گلناری در پنج گالری موزه به نمایش درخواهد آمد.

نمایش «همسفر با آفتاب» تا «عبور از کویر» در گالری‌های تهران

نمایشگاه «همسفر آفتاب» با بیش از ۲۰۰ اثر در قالب ۱۷ مجموعه از سه دوره کاری فرخ شایسته در ایران و خارج از ایران است. وی نزد پدر و هنرمندان برجسته شیراز با سنت‌های هنری ایرانی از جمله نگارگری و پس از تحصیل در غرب با گرایش‌های جدید هنری آشنا شده است. شایسته، تجربه‌ها و یافته‌هایش در غرب و پس از آن در ژاپن را در هم می‌آمیزد و پیوندی میان نگرش‌های هنری از گذشته تا امروز را در کارهایش، در سه گالری موزه به نمایش می‌گذارد.

این هنرمند بیش از سه دهه در ژاپن زیسته و به تدریس آکادمیک هنر پرداخته و ده‌ها نمایشگاه در خارج از ایران برگزار کرده است. نمایشگاه «همسفر آفتاب» مروری بر تمام تجربه‌ها و سفر او در عالم هنر از شرق تا غرب به شمار می‌آید که اینک دوباره به سرزمین مادری‌اش بازگشته است.

«دیجیتالیسم» در فرهنگسرای ارسباران

نمایشگاه گروهی «دیجیتالیسم» با نمایش آثار هنرجویان آموزشگاه فنی و حرفه‌ای «انعکاس» در رشته طراحی دکوراسیون داخلی، جمعه- ۱۳ مهر- در نگارخانه شماره دو فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا افتتاح می‌شود و تا ۱۸ مهر هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۹ برپا خواهد بود.

نمایشگاه دیجیتالیسم با محوریت آثار سه‌بعدی هنرجویان، به‌ عنوان نقطه تلاقی هنر، تکنولوژی و خلاقیت، با هدف نمایش نوآوری‌ها در عرصه طراحی داخلی و بهره‌گیری از نرم‌افزارهای پیشرفته سه‌بعدی برای ایجاد فضاهای نوین و آینده‌نگرانه در دکوراسیون داخلی شکل گرفته است.

اهداف برگزاری این نمایشگاه عبارتند از: تلفیق هنر و فناوری؛ نمایشگاه دیجیتالیسم فرصتی برای نمایش نقش فناوری‌های سه‌بعدی در طراحی داخلی است، جایی که هنرجویان از ابزارهای دیجیتال برای گسترش مرزهای طراحی سنتی استفاده کرده و آثار خلاقانه‌ای را خلق کرده‌اند.

نمایش «همسفر با آفتاب» تا «عبور از کویر» در گالری‌های تهران

ـ آشنایی با ترندهای نوین: آثار ارائه‌ شده در این نمایشگاه بر اساس آخرین ترندهای طراحی داخلی سال ۲۰۲۴ ایجاد شده‌اند؛ از جمله استفاده از رنگ‌های طبیعی، پالت‌های خاکی، متریال‌های پایدار و فرم‌های منحنی که به خلق فضاهای آرام و صمیمی کمک می‌کنند.

ـ توسعه شبکه حرفه‌ای: این نمایشگاه بستری برای هنرجویان است تا توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند و با فعالان صنعت دکوراسیون داخلی ارتباط برقرار کنند، در نتیجه فرصت‌های بیشتری برای ورود به بازار کار حرفه‌ای به دست آورند.

ـ ایجاد تجربه‌های بصری نوین: با تمرکز بر استفاده از تکنولوژی‌های نوین، این نمایشگاه بر تجربه‌های بصری و فضایی نوآورانه تأکید دارد که در آن مرز میان واقعیت و مجاز محو می‌شود.

این نمایشگاه از تمامی علاقه‌مندان به دکوراسیون داخلی، طراحان، معماران و فعالان این حوزه دعوت می‌کند تا به دنیایی جدید از طراحی‌های دیجیتالی و نوآورانه وارد شوند.

«یک قرن/بیداری»، «مهرزاد» و «قاچ قاچ» در برج آزادی

نمایشگاه پژوهشی، هنری «یک قرن/ بیداری» با آثار مهناز مهدی زاده نویسنده، طراح لباس، بازیگر، کارگردان تئاتر جمعه- ۱۳ مهر- ساعت ۱۶:۳۰ در تالار آینه برج آزادی افتتاح می‌شود و تا ۲۰ مهر همه روزه به غیر از شنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ برپاست.

این نمایشگاه با ۲۰ اثر که شامل عکس، ویدیو آرت، اینستالیشن، پرفورمنس است در روز افتتاحیه میزبان مسئولان فرهنگی، هنری، افراد نابینا و کم‌بیناست. همچنین در روز افتتاحیه این نمایشگاه، نشست تخصصی مهناز مهدی‌زاده همراه با رونمایی از کتاب برگزار خواهد شد.

نمایش «همسفر با آفتاب» تا «عبور از کویر» در گالری‌های تهران

نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی با عنوان «مهرزاد» به سرپرستی آذر شاه‌آبادی ۱۳ مهر از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در تالار آسمان برج آزادی افتتاح می‌شود و تا ۱۹ مهر از ساعت 15 تا 18 برپاست. این نمایشگاه که شامل نقاشی، خط و حجم است با حضور ۳۲ هنرمند و اساتید این رشته‌هاست.

نمایشگاه هنرهای تجسمی «قاچ قاچ» به سرپرستی لیلا شاهنجرینی همزمان با هفته جهانی کودک به منظور ترویج هنر و خلاقیت در بین کودکان و نوجوانان جمعه- ۱۳ مهر- در کافه گالری مجموعه برج آزادی افتتاح می‌شود و تا ۱۸ مهر به جز شنبه از ساعت ۹ تا ۱۹ برپاست.

در طول برگزاری نمایشگاه، کارگاه‌های آموزشی ویژه‌ای برای کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد که در آنها می‌توانند با تکنیک‌های مختلف نقاشی آشنا شوند.

این نمایشگاه با موضوع میوه‌ها طراحی شده و هدف آن آشنایی کودکان با انواع میوه‌ها و نقش آنها در زندگی روزمره است. آثار هنری شرکت‌کنندگان شامل نقاشی‌ها، کلاژها و دیگر فرم‌های هنری خواهد بود که به صورت خلاقانه و با استفاده از رنگ‌ها و تکنیک‌های مختلف به نمایش گذاشته می‌شود.

«عبور از کویر» در نگارخانه لاله

نمایشگاه نقاشی علیرضا ناصرالمعمار با عنوان «عبور از کویر» جمعه-۱۳ مهر- ساعت ۱۶ تا ۱۹ با حضور هنرمندان و دوستداران هنر در نگارخانه لاله واقع در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، روبه‌روی پارکینگ طبقاتی لاله افتتاح می‌شود و از ۱۴ تا ۲۲ مهر همه روزه، شنبه تا چهارشنبه‌ها ساعت ۹ تا ۱۷، پنجشنبه‌ها ۹ تا ۱۳ به غیر از ایام تعطیل دایر است.

محمدعلی سعیدی مدیر نگارخانه لاله درباره این نمایشگاه گفت: نمایشگاه «عبور از کویر»، دستاورد سال‌ها تجربه نقاشی با تکنیک آبرنگ علیرضا ناصرالمعمار است که شامل دو بخش است. بخش اول مجموعه آثار خلق شده از آخرین نمایشگاه در سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ که عمدتاً واقع‌گرایانه و با تکنیک آبرنگ ساخته شده است و برخی تجارب متفاوت را نیز شامل می‌شود.

نمایش «همسفر با آفتاب» تا «عبور از کویر» در گالری‌های تهران

وی افزود: بخش دوم آثار مربوط به مجموعه «عبور از کویر» است. میل به عبور از واقع‌گرایی و به تصویرکشیدن جهان خواب‌ها و خیال‌ها به شکل های مختلف از سال‌ها قبل در کار این هنرمند به چشم می‌خورد. این بار با ایده‌ای روشن‌تر و انگیزه‌ای مضاعف به تصویرگری چشم‌اندازهای خیالی برخاسته از تجارب خوش و ناخوش سفرهای پر تعداد پرداخته و مجموعه عبور از کویر را رقم زده است.

سعیدی بیان کرد: در این مجموعه آثار با فرآیند، تکنیک‌ها و ابعاد متنوع کار شده و غرض بررسی تاثیر این تغییرات بر تجربه عملی، تاثیر بصری و نحوه برخورد مخاطب با اثر است. گالری لاله پیش از این میزبان دو نمایشگاه انفرادی از علیرضا ناصرالمعمار در سال های ۱۳۷۷ و ۱۳۷۹ بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha