افغانستان نیازمند مشارکت مهندسان ایرانی در ساخت و سازها است

مشهد-ایرنا- رییس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: امروزه افغانستان از مرز ترکمنستان تا چین به یک کارگاه تبدیل شده است، آنان دست نیاز به سوی مهندسان، پیمانکاران و مجریان ایرانی برای مشارکت در این ساخت و ساز دراز کرده اند.

محسن خندان‌دل روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نشست ماه گذشته کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی و انجمن شرکت‌های فنی و مهندسی استان خراسان رضوی با مجریان، پیمانکاران و سرمایه‌گذاران افغانستانی افزود: افغانستانی‌ها برای مشارکت و همراهی با پیمانکاران و مجریان ایران پا پیش گذاشته‌اند.

وی بیان کرد: امروزه در افغانستان فضا برای انجام فعالیت عمرانی بویژه در حوزه پیمانکاری، مشاوره و اجرا باز شده و مسیر هموارتری نسبت به قبل به وجود آمده است، ترجیح طرف افغانستانی به مشارکت اقتصادی با کشوری هم زبان و دارای یک ریشه فرهنگی است.

رییس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: اگر رویکرد خود را در تعاملات اقتصادی با این کشور عوض نکنیم، به طور قطع در بازار آینده این کشور نقش موثری نخواهیم داشت و رقبای منطقه‌ای جایگزین ما خواهند شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در افغانستان طرحی تحت عنوان کانال «قوش تپه» در حال اجرا است، این کانال آب آمودریا را به مرکز افغانستان منتقل می‌کند و در فاز اول آن، ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی آن منطقه به زیر کشت می‌رود؛ اما ایران تاکنون هیچ نقشی در این طرح نداشته است.

خندان دل گفت: امروزه چینی‌ها و ترکیه‌ای ها در توسعه زیرساخت ها و عمران افغانستان نقش جدی ایفا می کنند، فقط کشور چین ۱۱.۵ میلیارد دلار در حوزه معادن مس افغانستان سرمایه گذاری کرده، اکنون بهترین فرصت برای ایرانی ها در مشارکت ساخت و سازها و ایجاد زیرساخت ها در افغانستان شکل گرفته است.

وی اظهار کرد: طرح "شهر جدید کابل" برای اسکان هشت میلیون نفر در حال اجرا است که در آن نیز ایران نقشی ایفا نکرده است، ۹ پروژه کلیدی دیگر در افغانستان در حال پیگیری است و افغانستانی‌ها به شدت در حوزه سرمایه‌گذاری اظهار علاقه‌مندی می‌کنند، بنابراین در این زمینه باید هر چه سریعتر وارد عمل شویم.

گروه طالبان در سال ۲۰۲۱ پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان قدرت را بدست گرفت. از زمان حضور آنان در افغانستان اجرای طرح های مختلف زیرساختی، تولیدی و صنعتی در این کشور شدت گرفته و کشورهای ترکیه، چین و آسیای میانه برای حضور در افغانستان و گرفتن بخشی از بازار این کشور با یکدیگر رقابت می‌کنند. از سوی دیگر افغانستان رتبه نخست را در مراودات اقتصادی با ایران بویژه خراسان رضوی دارد و همواره تجارت با کشور ما را به کشورهای دیگر ترجیح داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha