افزایش ورود پرندگان مهاجر به زیستگاه‌های مازندران

ساری- ایرنا- مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست مازندران گفت: بارندگی‌ها و سرمای هوا در چند هفته‌ گذشته سبب افزایش ورود پرندگان مهاجر به زیستگاه‌ها و طبیعت استان شده است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران، عطاءالله کاویان روز شنبه با بیان اینکه دسته‌های اولیه پرندگان وارد طبیعت استان شدند، افزود: با توجه به سردشدن هوا انتظار داریم شاهد مهاجرت تعداد بیشتری از پرندگان باشیم.

وی اظهار کرد: با بارندگی‌های هفته‌های اخیر و سرمای هوا در روزهای پایانی شهریور انتظار داریم شاهد افزایش ورود پرندگان مهاجر در طبیعت مازندران باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با اشاره به وضعیت مطلوب منابع آبی و تالاب‌های استان، تصریح کرد: گشت و پایش‌ کماکان در طبیعت مازندران ادامه دارد اما با حضور پرندگان مهاجر این گشت‌ها تقویت خواهد شد.

وی گفت: با ورود پرندگان مهاجر به تالاب‌ها و آب‌بندان‌ها، گشت‌ها و پایش‌ها در مناطق دشتی و تالابی استان بیشتر خواهد شد.

ورود دسته‌های پرندگان مهاجر به طبیعت مازندران

مازندران دارای ۲ تالاب بین‌المللی میانکاله و فریدونکنار و چندین تالاب و آبگیر محلی چون ساهون، لپو و پلنگان، ولشت، استخرپشت، گل‌پل، خضر نبی، شورمست، دریوک، سراندون و بالندون، گز و کندوچال است.

این استان همچنین افزون بر ۸۰۰ قطعه آب‌بندان به گستره ۱۷ هزار هکتار دارد. همه ساله در فصل زمستان ۹۰ گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون بال به مازندران مهاجرت می‌کنند.

بر اساس آمارهای رسمی، تاکنون بیش از ۴۹۰ گونه جانوری از رده‌های مختلف مهره‌داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی‌ها در زیست‌بوم مازندران شناسایی شده‌اند.

پرندگان با ۳۱۷ گونه از ۵۸ خانواده، پستانداران با ۶۳ گونه و ۱۹ خانواده، دوزیستان با ۹ گونه از ۶ جنس و ۶ خانواده، خزندگان با ۲۶ گونه از ۲۱ جنس و ۱۱ خانواده و ماهی‌ها با ۷۵ گونه بخشی از تنوع زیستی مازندران را تشکیل می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha