تشدید پایش‌های محیط‌زیست در دشت های مازندران با ورود پرندگان مهاجر

ساری- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست مازندران با اشاره به حضور پرندگان مهاجر طی ماه‌های پیش‌رو در استان، گفت: در نیمسال دوم سال پایش‌های محیط‌زیست در دشت های این خطه از شمال کشور تشدید می‌شود.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست مازندران، علیرضا ابراهیمی روز سه شنبه اظهار کرد: در نیمسال دوم پرندگان آبزی و کنار آبزی در طبیعت مازندران حضور می یابند و معمولا در نیمسال نخست سال محیط‌بانان در کوهستان بیشتر متمرکز می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست مازندران بیان کرد: در نیمسال دوم سال باتوجه به ورود و حضور پرندگان مهاجر در استان پایش‌ها و گشت‌های محیط‌زیست در دشت های مازندران تشدید می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به حضور پیش‌قراولان در طبیعت مازندران، تصریح کرد: چندین سال است شکارچیان درخواست‌های متعددی در ارتباط با اختصاص پروانه شکار دارند که در این زمینه منتظر دستورالعمل سازمان حفاظت محیط‌زیست هستیم.

مازندران دارای ۲ تالاب بین‌المللی میانکاله و فریدونکنار و چندین تالاب و آبگیر محلی چون ساهون، لپو و پلنگان، ولشت، استخرپشت، گل‌پل، خضر نبی، شورمست، دریوک، سراندون و بالندون، گز و کندوچال است.

مازندران همچنین افزون بر ۸۰۰ قطعه آب‌بندان به مساحت ۱۷ هزار هکتار دارد. همه ساله در فصل زمستان ۹۰ گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون بال به مازندران مهاجرت می‌کنند.

بر اساس آمارهای رسمی، تاکنون بیش از ۴۹۰ گونه جانوری از رده‌های مختلف مهره‌داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی‌ها در زیست‌بوم مازندران شناسایی شده‌اند.

پرندگان با ۳۱۷ گونه از ۵۸ خانواده، پستانداران با ۶۳ گونه و ۱۹ خانواده، دوزیستان با ۹ گونه از ۶ جنس و ۶ خانواده، خزندگان با ۲۶ گونه از ۲۱ جنس و ۱۱ خانواده و ماهی‌ها با ۷۵ گونه بخشی از تنوع زیستی حیات وحش مازندران را تشکیل می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha