۱۴ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۵۱
کد خبر: 85618047
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

رییس دادگستری یزد: مباحث حقوقی با زبان هنر به مردم آموزش داده شود

یزد- ایرنا - رئیس کل دادگستری یزد با بیان سوء استفاده‌هایی که بعضاً از طریق فضای مجازی به دلیل ناآگاهی مردم از قوانین و حقوق قضایی صورت می گیرد، گفت: لازم است کهمباحث این حوزه از طریق زبان هنر به مردم آموزش داده شود و به اطلاع شهروندان برسد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام "حسین طهماسبی" روز شنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت برگزاری دومین جشنواره ملی شعر طنز عدلیه " دادخند" افزود: یکی از روش‌های ارتقای دانش حقوقی شهروندان استفاده از ابزار و زبان هنر است.

وی اظهار کرد: تاکنون اصحاب هنر یا در این حوزه ورود نکرده یا اگر ورودی داشتند، اولویت‌ها را رعایت نکرده‌اند، البته خطاهای سیستمی و نظام حقوقی در هر کجای دنیا دور از ذهن نیست ولی گاهی از طریق زبان هنر این خطاها را به نحوی بزرگنمایی می‌کنند که از موضوع اصلی که آشنایی مردم با حقوق و تکالیفشان است، غافل می‌شوند.

طهماسبی ادامه داد: این درحالی است چند صد برابر خطاهای سیستمی، تبعات منفی ناشی از آشنایی نبودن مردم به تکالیف و حقوق آنها است و مهمترین رسالت هنرمندان و رسانه‌ها ارتقای این دانش و افزایش آگاهی شهروندان است.

وی اضافه کرد: هنرمندان باید بعد در درجه شهروندان را با حقوق‌شان آشنا کنند و در صورت تداوم یافتن خطاهای سیستمی، این موارد را در تولیدات خود انعکاس و در صورت نیاز بزرگنمایی کنند.

رئیس کل دادگستری یزد با بیان اینکه قالب‌های شعر به ویژه شعر طنز، ابراز خوبی برای آشنایی مردم با حقوق و تکالیف آنها است، افزود: آثار ارسالی به جشنواره ملی شعر دادخند با همین رویکرد و رعایت اولویت‌ها مورد بررسی هیات داوران قرار می گیرد.

طهماسبی تصریح کرد: امیدواریم شاهد بازخورد هر چه بیشتر آثار جشنواره در جامعه به ویژه با کاهش آمارهای مربوط به پرونده‌های قضایی باشیم.

۳۶۵ اثر به دبیرخانه جشنواره ملی شعر طنز واصل شد

دبیر دومین جشنواره ملی شعر طنز عدلیه(دادخند) نیز گفت: در مجموع ۳۶۵ اثر از ۱۴۲ نفر به دبیرخانه این جشنواره واصل شده که مسن‌ترین شرکت کننده ۸۱ ساله و جوانترین‌ آنها ۱۲ ساله است.

حجت الاسلام "مهدی پرنیان" با بیان اینکه آثار رسیده از ۲۲ استان و ۴۲ شهر است، افزود: این جشنواره در راستای اجرای سند تحول و تعالی قوه قضاییه و ایجاد زمینه‌های ارتباط بیشتر دستگاه قضایی با اقشار تأثیرگذار اجتماعی همچون هنرمندان، نویسندگان، شاعران و طنزپردازان برگزار می شود.

وی تصریح کرد: این جشنواره در سه بخش عمومی شامل "فرهنگ همراه" در مورد آسیب‌های تلفن همراه ، بخش "قوه قوی" مرتبط با مسائل حوزه قضایی و بخش سوم هم در زمینه مواجهه مردم با قوه قضاییه است.

پرنیان اظهار کرد: در مجموع ۱۹ اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شده که ۱۰ اثر شایسته تقدیر و ۹ اثر نیز در سه بخش یاد شده به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی و تجلیل می شود.

نقد عالمانه از اهداف برگزاری جشنواره ملی دادخند

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد نیز مردمی کردن قوه قضاییه" و "افزایش رضایتمندی مردم از حوزه قضا" را ۲ هدف اصلی سند تحول قوه قضائیه بیان کرد و گفت: برگزاری جشنواره دادخند در راستای نقد عالمانه و به منظور کمک به تحقق این اهداف مورد اهتمام قرار گرفته است.

"محمدحسین رحیمی‌زاده" از افتتاح دادگاه صلح مرکز استان همزمان با برگزاری این جشنواره خبرداد و افزود: البته یکی از تلاش‌های جدی معاونت پیشگیری دادگستری توسعه و ترویج اهمیت قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول است که در هر نشست و محفلی به آن تاکید داریم.

طنز واقعیت‌های تلخ اجتماعی را با زبانی لطیف بیان می کند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز گفت: شعر یک رسانه قوی و موثر و با نفوذ است که در زندگی مردم جاری و ساری است و مردم کشورمان، این هنر را به ویژه زمانی که با سایر هنرها مانند هنر موسیقی در هم آمیزد، بسیار دوست دارند.

"احسان عابدی" افزود: آینده شعر یزد قطعاً درخشان است و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اقدامات زیادی را در راستای پرورش استعدادهای شعری استان تاکنون داشته‌ است.

وی ادامه داد: طنز واقعیت‌های تلخ اجتماعی را با زبانی لطیف بیان می کند و ابزاری قوی و رسانه‌ای موثر برای بیان غیرمستقیم برخی واقعیت‌های جامعه است.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد نیز گفت: یکی از رسالت‌های این سازمان در حوزه حقوق شهروندی، آشناسازی مردم با اطلاعات حقوقی و قضایی‌شان است که در همین راستا اقدامات مختلفی از جمله مشارکت در برگزاری این جشنواره‌ را متقبل شده‌ایم.

"مصطفی زارع‌زاده" افزود: شعرای کشورمان از سال‌های دور تاکنون، آثار خوبی را در جهت احیای حقوق مردم در قالب‌های مختلف از جمله طنز ارائه کرده‌اند و سازمان فرهنگی شهرداری تلاش دارد در جریان برگزاری این جشنواره و تحقق اهداف آن گام بردارد.

مدیرکل حوزه هنری یزد نیز گفت: حوزه هنری از سال ۱۳۹۰ روی شعر طنز تمرکز کرده و با برگزاری نشست‌ها و محافل مختلف در جهت ارتقاء این بخش به عنوان یکی از نیازهای روز جامعه اقدام کرده است.

"حسام سالکی" افزود: هنر باید گره‌ای را از مسائل فرهنگی و اجتماعی مردم بگشاید و لذا سعی شده محافل طنز با مسئله شناسی و به صورت کاربردی دنبال شود.

اختتامیه جشنواره ملی شعر طنز عدلیه " دادخند: چهارشنبه شب ۱۸ مهر در سالن شهید عباس پور برق منطقه‌ای یزد با حضور شاعران و طنز پردازان و مسوولان کشوری و استان یزد برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha