۱۴ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۰۸
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85618080
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امام جمعه ایلام: نقص بسته‌بندی در محصولات تولید ایلام مشهود است

ایلام - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: امروزه در تجارت جهانی بسته‌بندی‌های زیبا و مناسب حرف اول را در بازاریابی، عرضه و فروش محصولات تولیدی دارد اما در استان ایلام نقص بسته‌بندی شکیل تولیدات بومی استان محسوس است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار روز شنبه در دیدار با مدیرکل و کارکنان تعاون روستایی استان به مناسبت روز ملی روستا و عشایر اظهار کرد: استان ایلام در زمینه معرفی و مشتری پسندی برای محصولاتی چون روغن حیوانی، گل نرگس، زعفران، گوشت قرمز، عسل و فرآورده های لبنی محلی عملکرد مطلوبی ندارد.

وی افزود: ایلام با وجود تولید انواع محصولات کشاورزی در بخش های مختلف اما فاقد صنایع تبدیلی و تکمیلی است و عمده محصولات به صورت خام به خارج از استان صادر می شود.

حجت الاسلام کریمی تبار بیان کرد: اتحادیه ها و تعاونی های روستایی و عشایری نقشی پیش برنده در تولید و خودکفایی جامعه هدف در جذب مشتری، بازار فروش محصولات و جهاد اقتصادی کشاورزان دارند.

وی ادامه داد: فرهنگ کار در استان تعریف درستی ندارد در حالیکه ایلام دارای ظرفیت های گسترده ای در حوزه کشاورزی است که می تواند برای جمعیت زیادی اشتغال فراهم کند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام اضافه کرد: ایلام یکی از قطب های تولید عسل باکیفیت در کشور محسوب می شود اما آنگونه که باید تولید، معرفی، بسته بندی و بازار فروش عسل ایلام در خارج از استان مدیریت نشده است.

وی یادآور شد: عسل استان باید از نظر کیفیت قبل از عرضه به بازارهای مصرف، آزمایش و براساس میزان کیفیت و خلوص، بسته بندی و قیمت گذاری شود. روغن حیوانی دامداران ایلامی یا گوشت قرمز دام های استان از بهترین و باکیفیت ترین محصولات تولیدی کشور است اما فاقد بسته بندی های شکیل برای صدور به بازارهای خارج از استان است.

خدمت به روستاییان ماهیت اصلی ایجاد تشکل ها و تعاونی های روستایی است

مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام هم در این دیدار گفت: ماهیت و هدف اصلی تعاون روستایی، خدمت به روستاییان و بهبود شرایط زندگی آنهاست.

حمیدرضا شکری در خصوص اتحادیه های فعال در استان اظهار کرد: اتحادیه مرغداران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تشکل‌ها در استان، هر ماه یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه معادل سه میلیون و ۵۰۰ هزار کیلوگرم گوشت مرغ را به بازار استان ارائه می‌ کند.

وی همچنین به تشکل اتحادیه زنبورداران اشاره کرد که با داشتن ۱۸۰ هزار کلنی زنبور، سهم قابل توجهی در تولید محصولات زنبور عسل در استان دارد.

شکری در مورد تشکل‌های زنان روستایی نیز اظهار کرد: این بخش با چهار تشکل فعال در زمینه‌های متنوعی از جمله صنایع دستی، تولید محصولات روستایی و توانمندسازی زنان فعالیت دارد و به تقویت نقش زنان در اقتصاد روستایی و افزایش اشتغال‌زایی کمک می‌کند.

وی در خصوص پروژه ساماندهی تعاونی های تولید طرح “سامانه گرمسیری” نیز گفت: استفاده از طرح های آب و خاک در سطح ۲۸ هزار هکتار به تولید محصولات کشاورزی کمک می‌کند و سامانه گرمسیری یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های توسعه‌ای استان است که پتانسیل بالایی برای رشد اقتصادی منطقه دارد.

شکری همچنین با اشاره به رایزنی‌های انجام شده در دولت سیزدهم بیان کرد: بیش از ۱۶۰ میلیارد ریال برای افزایش ظرفیت انبارها و نوسازی زیرساخت‌های ذخیره‌سازی محصولات کشاورزی تأمین شده است که این اقدام به افزایش کارایی و آمادگی برای انجام پروژه‌های بزرگ‌تر کمک خواهد کرد و همچنین امسال ظرفیت خرید محصولات کشاورزی از ۲۴ هزار تن به ۱۳۶ هزار تن افزایش یافت.

مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام از تدوین و اجرای ۵۵ طرح کشاورزی با تسهیلات ویژه بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال برای توسعه زیر بخش های کشاورزی و روستایی استان خبر داد.

وی همچنین در خصوص برنامه‌های آتی برای ایجاد تحول در چرخه تولید گوشت قرمز با استفاده از ظرفیت اتحادیه دامداران یادآور شد: کشت ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار ذرت علوفه‌ای در پاییز امسال که بخشی از استراتژی کلی برای افزایش تولیدات دامی و کشاورزی است در دستور کار قرار دارد.

شکری ادامه داد: در راستایی اجرای کشت بهینه از منابع آب اضافی استان کشت دوم در سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ هکتار و امسال ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از طریق تعاون تولید روستایی استان عملیاتی شد.

به گفته شکری در سال گذشته ۶۰ هزار تن ذرت علوفه ای از مزارع استان برداشت شد و امسال پیش بینی می شود بیش از ۱۰۰ هزار تن ذرت علوفه ای تولید و در اختیار دامداران استان و سایر استان ها قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، ۱۵ مهرماه به نام روز ملی روستا و عشایر نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha