۶۴ هزار تن فرآورده شیلاتی طی یک‌سال از هرمزگان به ۱۴ کشور صادر شد

بندرعباس - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با اشاره به نظارت دامپزشکی استان در حوزه صادرات و واردات فرآورده‌های دامی، طیور و آبزیان، گفت: ۶۴ هزار تُن فرآورده شیلاتی و ۳۴ هزار تُن انواع فرآورده خام دامی طی یک سال (مهر ۱۴۰۲ تا مهر ۱۴۰۳) با نظارت دامپزشکی استان به ۱۴ کشور صادر شد.

به گزارش ایرنا، دکتر مصطفی فخرآبادی‌پور روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دامپزشکی اظهار کرد: طی یک سال گذشته همچنین در حوزه واردات نیز ۲۴۴ هزار تن فرآورده خام دامی با نظارت دامپرشکی هرمزگان از گمرکات ترخیص شده است.

وی بیان کرد: در مجموع بیش از ۸۰ درصد واردات محموله‌های منجمد کشور از هرمزگان انجام می‌شود که این نشان از جایگاه دامپزشکی هرمزگان در امنیت غذایی کشور دارد.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان یادآورشد: فرآورده‌هایی مانند گوشت قرمز، مرغ منجمد و ماهی برای صنایع کنسروسازی کشور، چیپس استخوان برای کارخانه‌های ژلاتین سازی، پشم گوسفندی برای صنایع نساجی کشور و انواع مختلف این اقلام وارداتی از لحاظ بهداشتی توسط دامپزشکی هرمزگان پایش شده و سپس به آن‌ها مجوز ترخیص داده می‌شود.

فخرآبادی‌پور با بیان اینکه دامپزشکی هرمزگان در ارائه به موقع مجوز بهداشتی برای محموله‌های ترانزیتی نیز نقش خود را به درستی ایفا کرده است، اظهار کرد: در سال گذشته مجوز بهداشتی ۱۰ هزار تن انواع فرآورده‌های منجمد در حوزه ترانزیت به کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، پاکستان، افغانستان و قرقیزستان به موقع توسط دامپزشکی استان صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: دامپرشکی هرمزگان در۶ ماهه نخست امسال مجوز بهداشتی نزدیک به ۹ هزار انواع فرآورده‌های خام دامی به موقع صادر کرد که این محموله‌ها علاوه بر کشورهای مقصد سال گذشته به کشورهای جمهوری آذربایجان، عراق، ترکیه و سوریه نیز ترانزیت شدند.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان به اهمیت نظارت بر فرآورده‌های خام دامی و تامین سلامت آن‌ها اشاره کرد و گفت: ۲۵۰ تن فرآورده خام دامی ناسالم یا غیرقابل استفاده طی یک سال گذشته در استان کشف و از چرخه مصرف انسانی خارج شد و در این حوزه ۱۸ پرونده قضایی تشکیل و برای برخورد با افراد متخلف به مراجع قضایی معرفی شد.

وی بر اهمیت خدمات عادلانه و رایگان دامپزشکی برای روستاییان و عشایر تاکید کرد و گفت: به‌منظور ارائه خدمات بهداشتی و درمانی رایگان دامپزشکی به روستاییان و عشایر به بهره‌گیری از تمام توان دامپزشکی استان و حتی بخش خصوصی رزمایش‌های جهادی در مناطق روستایی و دورافتاده برگزار شده است.

فخرآبادی‌پور به نقش دامپزشکی در کنترل بیماری‌ها و تاثیر آن بر سلامت انسان اشاره کرد و از وجود ۸۰۰ عامل بیماری مشترک حیوان به انسان، نام برد.

وی گفت: تلاش‌های همکاران دامپزشکی در واکسیناسیون و کنترل بیماری‌ها در جمعیت دامی از بروز عامل بیماری مشترک دام و انسان جلوگیری می‌کند، با این هدف در سال گذشته چهار میلیون راس دام سبک و سنگین در هرمزگان تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha