لجاجت با آنفلوانزایِ جان گیر در مازندران

ساری- ایرنا- بی رغبتی و تمایل نداشتن افراد در معرض بیماری شامل سالمندان و بیماران زمینه‌ای برای تزریق واکسن آنفلوآنزا در مازندران این بیم و هراس را ایجاد می کند اکنون که وارد فصول سردسال شده ایم، این قشر از افراد جامعه به سویه های مختلف این بیماری مبتلا و یا حتی احتمال فوتی نیز داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، باوجود تمامی توصیه ها مبنی بر جدی گرفتن تزریق واکسن آنفلوانزا توسط سالمندان و بیماران زمینه ای اما مشاهدات و اظهارنظر مسوولان بیانگر آن است در مازندران آنچنان که باید و شاید این گروههای پُرخطر گوش شنوایی برای این منظور ندارند.

ماسک زدن ،‌تزریق واکسن و رعایت فاصله در صورت ابتلا از جمله نکات و پروتکل های بهداشتی برای مقابله با آنفلوانزا است که به اظهار نظر مسوولان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان مازندران غالب مردم استان نسبت به این مسائل بی خیال و بی توجه هستند.

هرچند آنفلوآنزا به عنوان بیماری ویروسی و تنفسی فصول سردسال به شمار می رود اما تجربه چند سال اخیر مبنی بر الزامی بودن زدن ماسک و تزریق واکسن برای مقابله با کرونا، ابتلا به آنفلوآنزا کاهش یافت و حتی در مازندران به صفر رسیده بود.

کارشناسان حوزه بهداشتی مازندران معتقدند شدت بروز آنفلوآنزا در سال جاری وابسته به رعایت بهداشت فردی و دقیقا همان دستورالعمل‌هایی است که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا استفاده می‌شود.

دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی از ۲ دانشگاه علوم پزشکی این استان است که ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را زیر پوشش دارد که از این تعداد ۱۵ درصد افراد سالمند معادل حدود ۴۲۰ هزار نفر می باشد.

همچنین براساس آمارهای این دانشگاه تاکنون حدود ۴۰ هزار بیمار زمینه ای در مازندران شناسایی شده است که این افراد به بیماری های غیرواگیر دیابت ، فشارخون، ام اس، سرطان، هموفیلی ، تالاسمی مبتلا هستند که برخی از این بیماران به دلیل مصرف داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن در این زمینه دچار نقص هستند.

لجاجت با آنفلوانزایِ جان گیر در مازندران

همه ساله مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با صدور اطلاعیه‌ای بر تاثیر مثبت پوشاندن دهان و بینی با ماسک و تزریق واکسن بر کاهش ابتلا به آنفلوآنزا تاکید کرد.

در همین حال تزریق واکسن به افراد پُرخطر یعنی بیماران زمینه ای از جمله مبتلایان به دیابت، ‌فشار خون و سرطان، ‌بیمارانی که داروهای سرکوب کننده ایمنی مصرف می کنندو سالمندان تاکید شده است چرا که آنان جز افرادی هستند بدلیل ضعف سیستم ایمنی بدنشان بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

اواسط شهریور تا پایان مهر ماه به عنوان بهترین بازده زمانی برای تزریق ای واکسن عنوان شده است اما این سپر ایمنی به صورت کامل افراد را در مقابله با این بیماری مصون نمی کند و ضریب افزایش ایمنی فرد منوط به رعایت پروتکل های بهداشتی است.

فرد مبتلا به آنفلوآنزا در همان مراحل اولیه ابتلا دچار تب، گلودرد و سردرد به‌طور متوالی در چند روز می‌شود و حتی سرماخوردگی معمولی نسبت به این بیماری خفیف‌تر است. علائم سرماخوردگی به طور معمول در حدود هفت تا ۱۰ روز برطرف می‌شود و به سرعت آنفلوآنزا بروز نمی‌کند. علائم آنفلوآنزا ۲ هفته طول می کشد و با بدن درد همراه است.

در صورت ابتلا به عفونت آنفلوانزا، یک روز قبل از بروز علائم آنفولانزا و پنج تا هفت روز پس از بیمار شدن، احتمال سرایت وجود دارد و مدت زمان سرایت در کودکان کم سن یا افراد با سیستم ایمنی ضعیف ممکن است طولانی‌تر باشد.

لجاجت با آنفلوانزایِ جان گیر در مازندران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران گفت: با آغاز فصول سرد سال، شیوع بیماری های ویروسی از قبیل آنفلوانزا دور از انتظار نیست .

رضا صفری عربی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه واکسن آنفلوانزا به تعداد لازم در داروخانه های مازندران توزیع شده است، افزود: سالمندان و افرادی که دچار بیماران زمینه ای هستند برای مصونیت از این بیماری تزریق واکسن را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: سرماخوردگی ، آنفلوآنزا و کووید ۱۹ سه بیماری ویروسی با واگیر بالا هستند که در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی لازم و واکسیناسیون این بیماری ها می توانند به حالت همه گیری و اپیدمی در آیند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمان بهداشتی درمانی مازندران توضیح داد: مهمترین ویژگی و شاخصه این بیماری های شایع در فصول سردسال حمله ویروس به سیستم تنفسی انسان است که در صورت پیشروی عفونت می تواند موجب تنگی نفس و در مراحل بالاتر شدت بیماری موجب مرگ و میر افراد شود.

وی گفت: تجویز داروهای ضد ویروسی و آنتی بیوتیک برای درمان این بیماری در مورد افرادی نیاز است که شرایط خاص دارند و جزو افراد مسن ، زنان باردار و یا بیماری زمینه ای دارند است.

صفری عربی توصیه کرد: افرادی با چنین ریزفاکتورهای خطر برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند چون این افراد در صورت ابتلا می توانند آسیب های جدی تر به نسبت دیگر افراد ببینند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha