پنج شرکت متقاضی تولید بنزین از متانول شدند

تهران - ایرنا - سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: پنج شرکت برای تولید بنزین از متانول تقاضای خود را در درگاه ملی مجوزها ثبت کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حسن عباس زاده در حاشیه همایش ایمنی در فرایندهای صنعت نفت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مصرف بنزین در کشور بیش از حد شده است، ادامه داد: از این رو طرح های افزایش تولید بنزین در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی یکی از این طرح ها را تولید بنزین از متانول عنوان کرد.

عباس زاده ادامه داد: یکی از راهکارهایی که برای جبران ناترازی سوخت کشور از سوی اندیشمندان مطرح شد و با توجه به اینکه ما ظرفیت تولید متانول هم در کشور د ریم تبدیل طرح های متانول یا ام.تی جی  به بنزین است که آ«ها را پیگیر هستیم.

وی بر ضرورت توجه بیشتر به بحث مدیریت مصرف تاکید کرد و گفت: الان مصرف بنزین در کشور بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز شده است.

سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: گرچه مصرف بسیار بالا است ولی می شود از روش هایی، تولید بنزین در کشور را نیز افزایش داد که یکی از این روش ها تبدیل متانول به بنزین است.

عباس زاده افزود: این امر در سایر کشورها هم وجود دارد و در این زمینه کارهای خیلی خوبی انجام شد و یک تیم هم سال قبل به یکی از کشورهایی که این تکنولوژی را دارند اعزام شد و از مراحل بازدید کرد و با صاحبان تکنولوژی صحبت شد و این فناوری را خیلی راحت در اختیار ما قرار خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد: قرار شد در قالب آیین نامه تخفیفات پایه ای که هیات دولت خرداد امسال ابلاغ  کرد، به این موضوع هم تخفیف دهیم و برای تبدیل متانول به بنزین حدود ۱۶ تا ۱۷ درصد تخفیف در نظر بگیریم تا بازدهی بهتری داشته باشد.

سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: از راه های مختلفی می توان این کار را کرد و اگر بخواهند این واحد ها را بسازند دستگاه های آن وجود دارد البته با رعایت استانداردهای انرژی که حتما در آوردن واحد های دست دوم شرکت ملی صنایع پتروشیمی دستورالعمل های خاصی دارد و باید حتما استانداردهای این شرکت در نظر گرفته شود.

عباس زاده خاطرنشان کرد: اگر از این طریق پیش برویم که به اعتقاد من سرمایه گذاران نیز تمایل دارند، تقریبا آنان می توانند ۱.۵ ساله دستگاه وارد و تولید بنزین را آغاز کنند اما برای بومی سازی واحدهای تولید بنزین حداقل به سه سال زمان نیاز است.

وی ادامه داد: اکنون پنج شرکت متقاضی این کار هستند و ما تا ۱۰ واحد نیز ظرفیت دادن مجوز را داریم.

سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی در واکنش به پرسش برخی خبرنگاران که مدعی شدند شرایط تهدیدی چگونه است؟ گفت: اصلا در شرایط تهدیدی نیستیم چرا که به لطف توان نظامی که داریم و سخنرانی مقام معظم رهبری در این وضعیت نیستیم و وزیر نفت هم دیروز در بازدید از عسلویه عنوان کرد که شرایط عادی است.

عباس زاده افزود: با این حال باید اقدام های پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهیم البته همواره اینگونه است و صنعت پتروشیمی در حوزه ایمنی فرایندها یکی از صنایع بسیار پیشرو کشور محسوب می شود.

وی با بیان اینکه همواره باید در خصوص مواد شیمیایی با دقت بیشتری عمل کرد، گفت: موارد ایمنی را با دقت بالا رعایت می کنیم و در حوزه تهدیدات هم هوشیار هستیم و کمیته های شرایط اضطراری به موقع تشکیل شده است و وضعیت دائم پایش می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha