پارک از شما انفجار از ما!

کرمانشاه - ایرنا - فراگیری تابلوهای پارک = پنچری در سطح شهرهای ایران این موضوع را به تدریج برای مردم عادی کرده است اما این روزها در سطح شهر کرمانشاه تابلو و دست نوشته‌هایی روی در و دیوار خانه‌ها و مغازه ها مبنی بر پارک = انفجار دیده می‌شود؛ موضوعی که حتی اگر جدی نباشد؛ فرهنگ جدیدی را باب می‌کند بویژه اینکه این روزها دستگاههای عمومی مدام حقوق شهروندی را تبلیغ کرده و از آن سخن می‌گویند.

به گزارش ایرنا این روزها تابلوها پارک = پنچری ؛ پارک = انفجار و حتی پارک از شما انفجار از ما ۱۰۰ درصد تضمینی در بیشتر خیابانها و معابر کرمانشاه به چشم می خورد.

اغلب کسبه شهر کرمانشاه برای جلوگیری از پارک خودروهای شهروندان مقابل واحد صنفی خود از کله قندی، سطل یا پله آهنی و دیگر موانع پارک کردن خودروها استفاده کرده و با نوشته‌هایی همچون "پارک = پنچری" معضل نبود پارکینگ را برای شهروندان بویژه در مناطق پرتردد دوچندان کرده اند.

کلانشهر کرمانشاه با جمعیت بیش از یک میلیون نفری در اغلب خیابان های شلوغ آن با معضل ترافیک و کمبود پارکینگ مواجه است؛ در بسیاری خیابان‌ها مخصوصا مرکز شهر مغازه داران بخشی از پیاده رو و حتی معابر و خیابان را صاحب شده و با وسایل مختلفی مانع پارک خودروها می شوند.

جای پارک جلو مغازه حق مغازه داراس نه افراد گذری!

خبرنگار ایرنا برای تهیه گزارش به سطح شهر کرمانشاه رفت و با چند شهروند و مغازه دار در این مورد گفت و گو کرد؛ رضا یکی از کسبه بازار الهیه به عنوان یکی از شلوغ ترین بازارهای کرمانشاه درباره کله قندی هایی که جلو مغازه خود قرار داده است گفت: ویترین مغازه من بر خیابان است و اگر ماشینی اینجا پارک کنه خودروهای عبوری ویترین منو نمی‌بینند و از این موضوع متضرر می شوم.

این کاسب جوان با بیان اینکه پول زیادی دادم که بَرِ خیابان مغازه اجاره کنم تا فروش بیشتری داشته باشم، ادامه داد: بعضی از شهروندان سر جای پارک جلو مغازه ها با مغازه داران دعوا راه میندازند؛ این جای پارک جلوی مغازه حق مغازه دار است.

رضا در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر خلاف قانون بودن اینگونه اقدامات اظهار کرد: "نه خلاف قانون نیست مغازه محل کسب و پارک کردن خودرو جلو مغازه مانع کسب می شود".

وی ادامه داد: اگر من ضرر کنم و به خاطر خالی نبودن جلو مغازه مشتری های خودم رو از دست بدم آیا کسی کرایه منو پرداخت می کنه؟ جای پارک جلو مغازه مختص مشتری های همان مغازه است نه افراد گذری.

پارک کنی منفجر میشی!

یه جوری جلو مغازه های خودشون رو می بندن انگار که ارث پدرشونه

خبرنگار ایرنا این بار در پارکینگ شهرداری به سراغ فردی می‌رود که خودرو خود را به صورت دوبله کنار خیابان پارک کرده و خود راننده نیز داخل آن نشسته است.

این شهروند که خود را سروش معرفی کرد با عصبانیت به خبرنگار ایرنا می گوید: خداوکیلی من یک ساعته دنبال جای پارکم، پدرم بیماره و او را برای ویزیت به پارکینگ شهرداری آورده ام اما جای پارک گیرم نمیاد.

وی با بیان اینکه تردد در این محل به دلیل شلوغی و نداشتن پارکینگ عمومی همیشه موجب دردسر بوده است، ادامه داد: پدرم نمی تونه راه بره ؛ مجبور بودم خودم بیارمش دکتر و دقیقا جلو در مطب وایسم که بره داخل، خودمم جای پارک مناسب پیدا نکردم از یه شهروند گذری خواهش کردم پدرم رو ببره بالا که بعدش ماشین رو پارک کنم و برم.

سروش افزود: مغازه دارهایی که اینجا هستن انگار اصلا حال مردم براشون مهم نیست و جلو در مغازشون رو با پله یا میله های آهنی مسدود کردن و اجازه پارک به کسی نمی دن انگار که کوچه و جاده ارث پدرشونه.

این شهروند کرمانشاهی ادامه داد: من یه چیزایی از قانون بلدم و می دونم این رفتار مغازه دارا خلاف قانونه فقط نمیفهمم که چرا مسوولان مربوطه به این تخلفات رسیدگی نمی کنن.

پارک کنی منفجر میشی!

بالاخره جلو مغازه ها میشه پارک کرد یا نه

زمانی که وارد برخی از خیابان های پر تردد کرمانشاه می شویم با کمبود جای پارک مواجه خواهیم شد و چشممان به تابلوهای پارک ممنوعی که جلو برخی از مغازه‌ها نصب شده می خورد؛ اما آیا این عمل که از سوی برخی از مغازه داران صورت می گیرد قانونی است یا خیر؟

برخی کارشناسان مدیریت شهری می گویند از منظر قانون هیچ کس نمی تواند کوچه هایی که آخر آن ها مسدود نیست را به تملک خود در بیاورد؛ همچنین بر اساس قانون هر کسی می تواند از این منابع استفاده کند و تا زمانی که سد معبر صورت نگیرد یا در جای پارک ممنوع توقف نکند پارک حق اوست، این قانون در خصوص قانون جای پارک جلوی مغازه نیز صدق می کند.

بنابراین شهروندان می توانند با وجود تابلوهای توقف ممنوع که توسط خود مغازه دار نصب شده یا جملاتی که بر روی دیوارها نوشته شده با خیالی راحت خودرو خود را جلو در مغازه پارک کنند و از نظر قانونی هیچ تخلفی مرتکب نشده اند.

در واقع باید گفت اقدام صاحب مغازه غیرقانونی است و وی هیچ‌گونه حقی در تصرف خیابان ندارد؛ معمولا مغازه‌داران این کار را برای پنهان نماندن ویترین خود از دید عابرین انجام می‌دهند و در بسیاری از مواقع نیز دیده شده کسبه با استفاده از استوانه‌های فلزی جلوی در مغازه را شلوغ می کند تا هیچ جایی برای پارک خودروها وجود نداشته باشد.

باید گفت در هر ۲ صورت اقدام صاحب مغازه کاملا غیرقانونی است و پیگرد قانونی دارد، در صورتی که هر شهروند با این موارد مواجه شد به‌ راحتی می‌تواند شکایت خود را نسبت به مغازه‌دار به ثبت برساند.

همچنین از آنجا که طبق قانون میدان‌ها، پیاده‌روها، اراضی کوچه‌های عمومی و در بیانی دیگر همه معابر ملک عمومی محسوب شده و همه می‌توانند از آن استفاده کنند؛ مغازه‌دار نه‌ تنها حقی بر خیابان ندارد بلکه نمی‌ تواند روی پیاده‌ رو نیز حس مالکیت داشته و با قراردادن استوانه‌ های فلزی در تردد افراد مشکل ایجاد کند.

پارک = انفجار

برخی شهروندان کرمانشاه می گویند اقدامات اینچنینی و تضییع حقوق عمومی به قدری در سطح شهر فراگیر شده است که حتی مالکان برخی خانه ها نیز از تابلوهای پارک ممنوع استفاده می کنند و کار را تا جایی پیش برده اند که تابلو پارک = انفجار نیز در سطح شهر مشاهده می شود.

خبرنگار ایرنا با چند گونه از این تابلو و دست نوشته ها مواجه شد که در مواردی از آنها نوشته شده بود: پارک از شما - انفجار از ما ۱۰۰ درصد تضمینی

فراگیر شدن این تابلوها می‌تواند فرهنگ عمومی را با استحاله مواجه کرده و در هنگامه ای که بحث حقوق شهروندی مطرح است؛ حتی باعث پرخاشگری نسل جدید و بی‌تفاوتی به حق و حقوق یکدیگر شود.

تصرف حریم کوچه و خیابان از یک ماه تا یک سال حبس دارد

در همین پیوند یوسف نیازی، قاضی تعزیرات حکومتی کرمانشاه به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس قانون و ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی اگر کسی در یک مکان عمومی برای افراد دیگر ایجاد مزاحمت کند طبق قانون مشمول جریمه و حبس می شود.

این قاضی افزود: بر اساس ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی هرکس به وسیله صحنه‌سازی از قبیل پی‌کنی، دیوارکشی، تغییر حد فاصل، امحای مرز، کرت‌بندی، نهرکشی، حفر چاه، غرس اشجار و زارعت و امثال آن به تهیه آثار تصرف در اراضی موجب گردد به مجازات یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌ شود.

وی با بیان اینکه جاده و خیابان یک مکان عام المنفعه تلقی می شود و همه شهروندان حق استفاده از آن را دارند، ادامه داد: طبق قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب سال ۱۳۷۵ و ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی می توان برای فرد قانون شکن از یک ماه تا یک سال حبس در نظر گرفت.

شهر کرمانشاه با بیش از یک میلیون نفر جمعیت هشت منطقه شهری دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha