۲۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۳۰
کد خبرنگار: 3118
کد خبر: 85130024
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شهری که جای پارک خودروهایش را تایرهای کُهنه کسبه پُر کرده است

اصفهان_ایرنا_ یکی از معضلات شهر اصفهان، سد معبر و تصرف غیرقانونی معابر و حواشی خیابان‌ها توسط کسبه است که موجب ضایع شدن حقوق شهروندی شده است.

به گزارش ایرنا، یکی از عمده‌ترین تخلفات مشهود در سطح شهر اصفهان، سد معبر مغازه‌دارانی است که باعث افزایش ترافیک، وقوع تصادفات و مُشاجرات مردم بر سر تصرف پیاده‌راه‌ها یا حاشیه خیابان‌ها و چانه زدن آنها بر سر تصاحب جای پارک خودروها می‌شوند.

هر روز در سطح خیابان‌های کلانشهر اصفهان، برخی از کسبه با گذاشتن اشیایی همچون صندوق میوه، کارتُن، تایر کُهنه، رینگ، موتورسیکلت و غیره و حتی خودرو جلوی مغازه‌هایشان، با زیاده‌خواهی مانع پارک خودروهای شهروندان می‌شوند.

در واقع این دسته از مغازه‌داران بخصوص در خیابان‌های شلوغ شهر، هر روز بخشی از کناره خیابان‌ها را اشغال کرده و با فریاد و هشدار، تحکم و عتاب و حتی در مواقعی با برخورد به رانندگان خودروها می‌فهمانند که حاشیه خیابان‌ها متعلق و منحصر به آنهاست و دیگران اجازه ایستادن در آن محل را ندارند.

در مقام تعلیل این مساله درمی‌یابیم که چنین توقع آزمندانه‌ای هیچ دلیل منطقی و پایه قانونی ندارد و اینگونه کسبه به بهانه خالی کردن بار یا جا گرفتن برای خودروهای مراجعین و مشتریان خود، هر روز بخشی از حواشی خیابان‌ها بخصوص خیابان های پُرتردد و شلوغ شهر را به ملک طلق خود تبدیل می‌کنند.

تاکنون بسیار مشاهده شده است که شهروندان بر سر همین موضوع با اینگونه کسبه مُتوقع و خاطی درگیر و حتی این امر به نزاع فیزیکی و در نهایت پلیس کشیده شده است.

شهری که جای پارک خودروهایش را تایرهای کُهنه کسبه پُر کرده است

یکی از شهروندان اصفهانی در خیابان جهاد این شهر که بدنبال یافتن جای پارک برای خودروی خود و شرکت در جلسه اولیاء مربیان فرزندش است، به خبرنگار ایرنا گفت: الان حدود نیم ساعت است که بدنبال یافتن جای پارک خودرویم، این خیابان را جست و جو می‌کنم اما بخش زیادی از آن توسط کسبه محل اشغال شده و آنها با گذاشتن وسیله حمل بار، موتورسیکلت و بُتن سیمانی و صندوق میوه در دو طرف خیابان، همه جاهای پارک را اشغال کرده‌اند و در مقابل اعتراض ما، واکنش نامناسبی از خود نشان می‌دهند، تو گویی حاشیه خیابان جزو ملک شخصی آنهاست و دیگران حقی در این زمینه ندارند.

بدنبال برخورد کسبه با یک شهروند، به سراغ یکی از مغازه‌داران خیابان طالقانی اصفهان که در نبش یکی از ورودی‌های این خیابان سیستم صوتی نصب می‌کند، رفتیم.

وی که علاوه بر اشغال بخشی از پیاده‌رو با ایجاد سد معبر در حاشیه خیابان طالقانی موجب ایجاد ترافیک و اخلال در عبور و مرور خودروها شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: محل کسب ما، یک مغازه کوچک پُر از اجناس و لوازم صوتی است و جایی برای ورود خودروی مشتریان به داخل مغازه یا در پیاده‌رو نداریم؛ بنابراین مجبوریم حاشیه خیابان را در زمان نبود مشتری با قرار دادن صندلی یا اشیای دیگر پُر کنیم تا به محض آمدن مشتری، جا برای نصب سیستم صوتی روی خودروهای مشتریان خود وجود داشته باشد.

البته از حق هم نمی‌توان گذشت که بدلیل وضعیت نامناسب خیابان‌ها و مجوزهای نابجای داده شده به برخی کسبه از یکسو و افزایش بی‌رویه تعداد خودروهای در حال تردد از سوی دیگر، پیدا کردن جای پارک در برخی از نقاط شهر اصفهان، کار بسیار سخت و دشوار و حتی نزدیک به محال است.

ممنوعیت تصرف معابر عمومی برای استفاده شخصی

شهری که جای پارک خودروهایش را تایرهای کُهنه کسبه پُر کرده است

طبق قانون و بر اساس تبصره یک بند دو ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، ایجاد سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز آنها و میدان‌ها و پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب یا ساکنان یا هر عنوان دیگر ممنوع و شهرداری مُکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و اماکن بوسیله ماموران خود اقدام کند.

بر اساس تبصره شش ماده ۹۶ قانون شهرداری‌ها، اراضی، کوچه‌های عمومی، میدان‌ها، پیاده‌روها، خیابان‌ها و بطورکلی معابر و بستر رودخانه، نهرها و مجاری فاضلاب شهرها، باغ‌های عمومی، گورستان‌ها و درخت‌های معابر عمومی واقع در محدوده شهر که مورد استفاده عموم است، ملک محسوب و در مالکیت شهرداری است. حتی وفق ماده ۶۹۲ قانون مجازات اسلامی و بر اساس فتاوای مراجع معظم تقلید، تجاوز به حریم پیاده‌روها و سد معبر شرعا جایز نیست، از این رو به موجب این قوانین، هرگونه تصرف معابر عمومی به هر اندازه برای استفاده شخصی ممنوع است.

ممنوعیت ذخیره‌سازی جای وسیله نقلیه توسط کسبه

شهری که جای پارک خودروهایش را تایرهای کُهنه کسبه پُر کرده است

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان به خبرنگار ایرنا گفت: اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان گشت‌های شبانه‌روزی را در سطح شهر برای برقراری نظم و جلوگیری از بروز تخلفات‌ شهری مستقر کرده است.

روح‌الله ابوطالبی در باره نحوه برخورد با کسبه مُتخلف و اشغال کننده حاشیه خیابان‌ها افزود: ماموران پیشگیری در مرحله نخست به اینگونه کسبه تذکر و آموزش‌های لازم را ارائه و سپس نسبت به توجیه آنها در باره ضرورت رعایت قوانین مربوطه می‌پردازند اما در صورت تمرد و استنکاف آنها از رعایت قانون، ماموران نسبت به صدور اخطاریه کتبی و تنظیم صورتجلسه در این زمینه اقدام می‌کنند.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان تاکید کرد: در صورت اصرار و استمرار تخلف توسط شخص مُتخلف، پرونده قضایی برای آن فرد تشکیل و طبق قانون با او برخورد قضایی می‌شود.

وی تاکید کرد: پلیس راهور هم باید در این قضیه ورود پیدا کند، زیرا کسبه حق گذاشتن وسیله نقلیه برای گرفتن جا را ندارند و شهرداری فقط می‌تواند موانع را ثبت و ضبط کند.

ابوطالبی با اشاره به اینکه در این زمینه با اتحادیه و اصناف نیز وارد مذاکره شده‌ایم، گفت: ماموران ما بصورت شبانه‌روزی و پیوسته در حال گشت‌زنی در سطح شهر هستند.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان گفت: در دو ماه ابتدای سال جاری چهار هزار و ۱۹ تذکر و ۸۸۱ اخطار تخلف سد معبر به کسبه اصفهان داده شده و سال گذشته نیز ۲۷ هزار و ۳۲۱ رفع تخلف شهری صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین هفت هزار و ۵۰۵ فقره صدور اخطاریه و ۳۰ هزار و ۶۱۳ تذکر پیشگیری در سال ۱۴۰۱ به کسبه شهر اصفهان داده شده است.

سرهنگ محمدرضا محمدی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان نیز گفت: اگر مغازه‌داری در مقابل محل کسب خود سد معبر بگذارد، برخورد با این امر بر عهده عوامل سد معبر شهرداری است، اما اگر خودرویی در یک خیابان سد معبر کرده باشد، پلیس به صاحب خودرو تذکر لسانی می‌دهد.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر شهرداری اصفهان ۴۵ پارکینگ در سطح شهر با ظرفیت پارک ۹ هزار و ۵۵۴ دستگاه خودرو دارد که از این تعداد پنج هزار و ۱۸۴ واحد جای پارک در پارکینگ‌های طبقاتی شهر واقع است.

بطورکلی قِلتِ تعداد پارکینک‌های موجود در سطح اصفهان از یکسو و تردد روزانه حدود ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در این کلانشهر از سوی دیگر، شهروندان را وادار می کند که از حواشی خیابان‌ها برای پارک خودروهایشان استفاده کنند معهذا وقتی بخش قابل توجهی از سطح خیابان‌ها و معابر عمومی توسط کسبه اشغال می‌شود، مشکلات عدیده‌ای در این زمینه بروز می‌کند که معلوم نیست چه کسی باید رافع آنها باشد.

در نبود محل‌های عمومی پارک، مردمی که هر سال عوارض سالیانه خودرو می‌پردازند حق دارند خودروهایشان را در کنار خیابان‌ها پارک کنند اما معلوم نیست چه کسی این حق نانوشته و غیرقانونی را به مغازه‌داران داده است که با احساس احراز مالکیت بر جلوی مغازه‌هایشان، بوضوح حقوق شهروندان را تضییع کنند.

در این زمینه بجاست مدیران شهری فکر عاجلی برای حل این مشکل مُزمن شهری که بویژه در نقاط پُرتردد این شهر گردشگرپذیر جنبه حاد یافته است، بکنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha