۱۵ مهر ۱۴۰۳، ۲۱:۴۸
کد خبرنگار: 1121
کد خبر: 85619801
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جشنواره کارتون با معرفی برگزیدگان پایان یافت

۱۵ مهر ۱۴۰۳، ۲۱:۴۸
کد خبر: 85619801
جشنواره کارتون با معرفی برگزیدگان پایان یافت

تهران - ایرنا - «جشنواره کارتون» با موضوع «سواد مجازی در عصر فناوری‌های نوین» به میزبانی مرکز توسعهٔ فرهنگ و هنر در فضای مجازی، در تالار رودکی تهران به پایان رسید.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «جشنواره کارتون» با موضوع «سواد مجازی در عصر فناوری‌های نوین» که به علت استقبال گسترده مخاطبان تا ۹ مهر ماه تمدید شده بود، در مراسم اختتامیه میزبان عده‌ای از کارتونیست‌ها و کاریکاتوریست‌های شاخص کشور بود.

این جشنواره با دبیری هنری «جمال رحمتی» و داوری «احمد عربانی»، «جواد علیزاده» و «هادی حیدری» عصر یکشنبه ١۵ مهر ماه به ایستگاه پایانی رسید و به برگزیدگان اول تا سوم به ترتیب ۲۰، ۱۵ و ۱۰ میلیون تومان جوایز نقدی اهدا کرد.

در این مراسم از استاد «بهمن رضایی» نیز قدردانی شد.

جشنواره کارتون با معرفی برگزیدگان پایان یافت

سعید پورابوالقاسم رئیس مرکز توسعهٔ فرهنگ و هنر در فضای مجازی در ویدئویی که در این مراسم پخش شد، گفت: کاریکاتور و کارتون چون زبان طنز دارد می‌تواند برای مخاطبان جذابیت ایجاد کند. سواد فضای مجازی و آگاهی‌بخشی در این حوزه برای خانواده‌ها و تولید محتوای فاخر در فضای مجازی که خانواده‌ها بتوانند از آن استفاده کنند، برایمان بسیار مهم است.

دبیر هنری جشنواره جمال رحمتی نیز جشنواره را محلی برای ارتباط بین بدنهٔ دولت با مردم دانست و گفت: چه کانالی بهتر از هنر و چه هنری بهتر از کارتون و کاریکاتور؟ کارتون و کاریکاتور ایران در دنیا سرآمد است. این ادعا نیست. در جشنواره‌ها و مسابقات دنیا کارهای شاخصی از بچه‌های ایران داریم و معمولاً برنده هم می‌شوند.

وی افزود: کارتونیست‌های مطرح ایران در این جشنواره هم شرکت کردند و آثار بسیار شاخصی دریافت کردیم. وزارت فرهنگ این حوزه را باید بسیار جدی بگیرد. قدم‌های مثبتی در حوزهٔ کارتون دیده می‌شود که امیدوارم ادامه پیدا کند.

در بخش دیگر مراسم اعضای هیأت داوران به ایراد سخنانی پرداختند. احد عربانی با ابراز شعف از برگزاری هر جشنواره‌ای در کشور گفت: کارتونیست‌ها در ایران محروم‌ترین قشر هنرمندان هستند. چون سندیکا، اتحادیه یا... ندارند.

جواد علیزاده داور دیگر جشنواره نیز گفت: در شرایطی که محدودیت‌هایی در مورد فضای مجازی اعمال می‌شود، برگزاری چنین جشنواره‌ای بسیار جالب است و خودش می‌تواند یک سوژه باشد.

وی افزود: کاریکاتور می‌تواند به موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... بپردازد. ما قرار است کارهایی را در اولویت قرار دهیم که سوژه‌شان بدیع و غیرتکراری و از نظر تکنیک و ادغام خوب باشد.»

هادی حیدری داور سوم جشنواره نیز گفت: آثار ارزشمند و هنرمندانه‌ای از سراسر ایران دریافت کردیم که کار داوری را برای من و همکارانم خیلی سخت کرد. کارتون می‌تواند در مفاهیم عمیق فرهنگی بسیار تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه ما در شرف ورود به عصر جدیدی از فناوری‌های نوین هستیم، گفت: مثل هوش مصنوعی که در حال تسخیر جهان است. یکی از هنرهایی که می‌تواند نسبت به فناوری‌های جدید کمک‌کننده و آگاهی‌دهنده باشد هنر کارتون است که باید جدی گرفته شود. این جشنواره هم اتفاق خوبی است که نشان می‌دهد کارتون در کشور ما جدی گرفته می‌شود.»

بهمن رضایی پیشکسوت عرصهٔ کاریکاتور و کارتون هنرمندی است که خیلی خاص و ایرانی به کارتون نگاه کرد. او در ابتکاری جالب مینیاتور و کاریکاتور را با هم ترکیب کرد و نامش را «مینیاکاتور» گذاشت.بخشی از مراسم اختتامیهٔ جشنوارهٔ کارتون به گرامیداشت این هنرمند پیشکسوت اختصاص داشت.

جشنواره کارتون با معرفی برگزیدگان پایان یافت

رضایی هنگامی که برای سخنرانی به پشت تریبون دعوت شد، گفت: اگر می‌توانستم صحبت کنم، کاریکاتوریست نمی‌شدم.

وی در ادامه مختصری از سرگذشت خود را برای حاضران تعریف کرد و به بیان نحوهٔ کاریکاتوریست شدنش پرداخت.

جشنواره کارتون با معرفی برگزیدگان پایان یافت

غلامعلی لطیفی کاریکاتوریست پیشکسوت نیز با ابراز خوشحالی از اینکه ۶۰ سال از آشنایی‌اش با بهمن رضایی می‌گذرد گفت: در این مدت همواره کنار هم بودیم و با هم کار کردیم. حالا هم همسایهٔ دیوار به دیوار هستیم.

وی افزود: رضایی هنرمندی است که کاملاً به خودش متکی است و از هیچ کس تأثیر نگرفته. هرچه کشیده زاییدهٔ فکر خودش و ابتکار خودش بوده است.

مهدی احمدی، مشاور عالی و مدیر کل حوزهٔ وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دربارهٔ ضرورت سواد رسانه‌ای در عصر مدرن گفت:منظور از سواد رسانه‌ای توانایی یک فرد جهت دسترسی، بررسی و ارزیابی پیام‌ها با استفاده از وسایل ارتباطی است. تمرکز اولیهٔ سواد رسانه‌ای بر فعال‌سازی فرآیند پردازش اطلاعات بر اساس اصول منطقی است.

وی افزود: سواد رسانه‌ای به افراد کمک می‌کند تا تحت تأثیر آن دسته از پیام‌های رسانه‌ای که از عوامل آسیب‌های رسانه‌ای مربوط به نسل جوان هستند و قصد سوءاستفاده از بی‌تجربگی آنها را دارند، قرار نگیرند.

احدی اظهار داشت: در عصر مدرن، تکنولوژی به سرعت در حال تغییر و تحول است. به دنبال آن فرصت‌های تکوین و تأثیرپذیری را برای انسان ایجاد می‌کند. در عصر جولان تکنولوژی دریافت اطلاعات بسیار راحت، اما از طرفی یافتن اطلاعات مناسب، معتبر، بی‌طرف و هدفمند سخت است. سواد رسانه‌ای در عصر حاضر به افراد کمک می‌کند تا به رسانه‌ای درست برای یافتن اطلاعات صحیح دسترسی پیدا کنند.

بعد از قرائت بیانیه جشنواره توسط احمد عربانی، رئیس هیأت داوران، بخش انتهایی مراسم، یعنی معرفی برگزیدگان آغاز شد.

طبق اطلاعات منتشرشده از دبیرخانهٔ جشنوارهٔ کارتون، از میان ۳۲۳ اثر رسیده به این دبیرخانه، ۸۷ اثر به مرحلهٔ داوری و ۳۵ اثر به مرحلهٔ نهایی رسیدند؛ که از میان آنها آثار «محمود نظری»، «علی میری» و «سعید صادقی» شایستهٔ تقدیر شناخته شد.

همچنین برندگان آثار اول تا سوم نیز «سالار عشرت‌خواه»، «مهدی عزیزی» و «فرج محمدی» بودند که تندیس جشنواره را به همراه جوایز نقدی به ترتیب ۲۰، ۱۵ و ۱۰ میلیون تومانی دریافت کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha