اعمال مجازات جایگزین در حوزه میراث فرهنگی یزد برای محکومان قضایی

یزد- ایرنا- مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: محکومان مورد تایید دستگاه قضایی بجای حبس و مجازات‌های دیگر، محکومیت خود را با ارائه خدمات عمومی رایگان در حوزه میراث فرهنگی سپری می کنند.

"سید محمد رستگاری" روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه بافت تاریخی گسترده استان نیاز به محافظت، مرمت و بازسازی دارد، گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان به عنوان نهاد پذیرنده خدمات عمومی رایگان می تواند با استناد به ماده ‎۲ ‏آیین نامه ماده ‎۷۹ ‏قانون مجازات اسلامی با تایید دستگاه های قضایی از مجازات‌های جایگزین حبس و ارائه خدمات عمومی رایگان توسط محکومان در حوزه میراث فرهنگی استفاده کند.

وی به امضای تفاهمنامه بین این اداره کل و دادگستری استان یزد مبنی بر استفاده مجازات های جایگزین حبس در حوزه میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: این اقدام علاوه بر اینکه آثار ویرانگر حبس را بر زندانیان کاهش می دهد موجب بهره مندی از هنر، مهارت و توان مالی محکومینی که مورد تایید قاضی پرونده هستند نیز می شود.

رستگاری ادامه داد: مرمت بناهای تاریخی، لایروبی قنات ها، باغبانی در سطح باغ های جهانی، نظافت و ساماندهی اماکن تاریخی، خرید تجهیزات، تامین روشنایی و پرداخت هزینه مرمت و ساخت از جمله مواردی است که می تواند در راستای خدمات رایگان جایگزین حبس بکار گرفته شود.

وی با بیان اینکه استان یزد ۲ هزار و ۱۱۴ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور دارد افزود: با توجه به فعالیت ۳۶ موزه، ۱۱ اثر ثبت جهانی، پنج پایگاه میراث جهانی و سه پایگاه میراث ملی در سطح استان اهمیت حفظ آنها و جلوگیری از دخل و تصرف متخلفان که به اصالت و هویت این آثار لطمه وارد می کند ضروری است.

استان یزد در حوزه میراث فرهنگی سه هزار و ۵۵۰ هکتار بافت تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha