نشان ملی نیکوکاری به مراکز خیریه فعال کشور اعطا می‌شود

قم - ایرنا -  رئیس اداره ساماندهی تشکل‌های مردمی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری جشنواره نشان ملی نیکوکاری باهدف تجلیل از مراکز خیریه فعال در سطح کشور خبر داد گفت: این نشان به مراکز فعال اعطا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن سعادت روز دوشنبه در نشست توجیهی - آموزشی موسسات خیریه فعال استان قم افزود: در این رابطه چندین سازمان ملی در انتخاب موسسات خیریه برتر با سازمان اوقاف مشارکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه لازم است در مرحله نخست، مراکز و موسسات فعال خیریه شناسایی شوند گفت: بر این‌ اساس جشنواره نشان ملی نیکوکاری توسط سازمان اوقاف طراحی تا از مراکز فعال و برتر در حوزه‌های مختلف تقدیر شود.

وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر بخش «امور خیریه» سازمان اوقاف بیش از گذشته فعال شده‌است.

سعادت در بخش دیگری از سخنانش گفت: مراکز خیریه در ایران با چالش‌هایی همچون کارآمدی ناکافی، اتکا به شخص و عدم نگاه وظیفه محور به کار خیر مواجه هستند.

وی افزود:‌ در همه دوره‌های زندگی بشر، بحث فعالیت‌های خیریه و کمک به همنوعان مطرح بوده و امری مختص به زمان ما نیست.

وی افزود: نوع جدیدی از نیکوکاری در سده‌های اخیر به‌خصوص در دنیای مدرن ظهور کرده که مربوط به حوزه کاری تشکل‌ها و موسسه‌های خیریه است.

سعادت با بیان اینکه این موسسات با چالش‌ها و مشکلاتی هم مواجه هستند گفت: همچنان نگاه به مشارکت در امور خیریه یک امر مستحبی است درحالی‌که در بسیاری از کشورها، یک وظیفه محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: کارآمدی ناکافی، چالش دیگر تشکل‌های مردمی در ایران است، همچنین بسیاری از این مراکز در کشورمان، قائم به شخص هستند و معمولاً یک نفر می‌تواند کمک‌های مالی را جذب کند و در صورت عدم حضور او، میزان کمک‌ها به‌شدت کاهش می‌یابند که این مسئله نشان می‌دهد ساختار مراکز خیریه ما حرفه‌ای نیست.

سعادت با بیان اینکه پل اعتماد میان مردم و مراکز خیریه نباید به یک شخص منوط و محدود شود گفت: برای گذر از این چالش باید به‌سوی حرفه‌ای شدن مراکز برویم.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف استان قم نیز دراین نشست گفت:‌ بخشی از فعالیت اوقاف و موقوفات به خیرین مربوط می‌شود؛ ولی این مسئله به شکل مدونی فعال نشده بود؛ اما با تأسیس مرکز امور خیریه ، سازمان رایزنی‌های گسترده‌ای با همه دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله بهزیستی، کمیته امداد، نیروی انتظامی، دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان امور اجتماعی داشته تا فعالیت‌های خیریه در همه مناطق کشور به صورتی بهتر و با همپوشانی بیشتری همراه شود.

حجت‌الاسلام عطاءالله جباری با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای برگزاری جشنواره نشان ملی نیکوکاری اظهار داشت: تجلیل و قدردانی از تشکل‌های برتر فعال در سه محور خدماتی و حمایتی، عمران و آبادانی و توسعه زیست‌بوم احسان و نیکوکاری، محور اصلی این جشنواره است.

وی با اشاره به اینکه هنوز زمان برگزاری این جشنواره مشخص نشده ،‌افزود: حوزه‌های فعالیت این سه محور شامل توانمندسازی محرومان، زنان سرپرست خانواده، کودکان کار، توان‌یابان و بیماران، ساخت مدرسه، مسکن، راه و جاده، بیمارستان و آب رسانی و همچنین آموزش، پژوهش و توانمندسازی تشکل‌های خیریه می باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: نشست حاضر با حضور همکاران ستادی سازمان اوقاف برگزار شده تا هم مسائل مختلف در این زمینه تبیین شود و هم در مورد نشان ملی نیکوکاری و فرایند ثبت‌نام و نحوه انتخاب موسسات هم‌فکری شود.

گفتنی است نشست توجیهی - آموزشی موسسات خیریه فعال قم در قالب نخستین جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری، به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha