ارتقای سطح روابط سئول-مانیل به شراکت راهبردی/۲ میلیارد دلار کمک به زیرساخت‌های فیلیپین

تهران- ایرنا- به دنبال سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به فیلیپین، دو کشور روابط دوجانبه خود را به سطح شراکت راهبردی ارتقا دادند و تفاهم‌نامه‌ای نیز برای کمک ۲ میلیارد دلاری سئول به‌ اجرای طرح‌های زیرساختی فیلیپین به امضا رسید.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از مبدا مانیل، فردیناند ماکروس (Ferdinand Marcos Jr) رئیس جمهوری فیلیپین روز گذشته (یکشنبه به وقت محلی) در دیدار با یون سوک یول (Yoon Suk-yeol) همتای کره جنوبی خود اعلام کرد که دو کشور روابط دوجانبه را به سطح «شراکت راهبردی» ارتقا دادند.

بر اساس گزارش، در شرایطی که کره جنوبی در برنامه مدرنیزه کردن ارتش فیلیپین شراکت دارد، رئیس جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که دو کشور همکاری و شراکت خود را در زمینه امنیت تحکیم می بخشند.

رویترز گزارش داد: رهبران دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله دریای جنوبی چین و وضعیت شبه جزیره کره به گفت و گو پرداختند و یادداشت تفاهمی در مورد همکاری گارد ساحلی دو کشور و انرژی هسته‌ای امضا کردند.

سئول ۲ میلیارد دلار برای پروژه های زیرساخت فیلیپین اختصاص داد

درهمین حال «یونهاپ» خبرگزاری کره جنوبی ضمن پوشش این خبر گزارش داد: در جریان این ملاقات، سئول مبلغ ۲ میلیارد دلار بودجه برای توسعه پروژه‌های زیرساختی فیلیپین ارائه کرد.

بنابراین گزارش، یادداشت تفاهمی در مانیل برای ارائه کمک از طریق صندوق همکاری توسعه اقتصادی (EDCF)، در چارچوب برنامه وام با نرخ پایین برای حمایت از پروژه های زیربنایی در کشورهای در حال توسعه امضا شد.

بنابر این تفاهم نامه، دولت سئول متعهد شد تا مبلغ ۹۰۵ میلیون دلار از محل صندوق همکاری توسعه اقتصادی را به ساخت بخش اول شبکه جاده ای در نزدیکی مانیل، اختصاص دهد. علاوه بر آن، مبلغ یک میلیارد دلار نیز به عملیات ساخت و ساز یک پل ۱۳ کیلومتری که سه جزیره مهم «پانای» (Panay)، «گیوماراس» (Guimaras) و «نگروس» (Negros) در فیلیپین را به هم متصل می‌کند، تعلق خواهد گرفت.

رئیس جمهوری کره جنوبی که روز گذشته (شنبه) وارد فیلیپین شد، این کشور را برای انجام سفری ۲ روزه به مقصد سنگاپور ترک می‌کند. وی قرار است پس از سنگاپور برای شرکت در نشست سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به «آسه‌آن» راهی لائوس شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha