خراسان‌شمالی در تکاپوی حل معضل خرده مالکی کشاورزی + فیلم

بجنورد- ایرنا- خرده مالکی و پراکندگی زمین‌های کشاورزی بزرگترین مانع توسعه این بخش در خراسان‌شمالی محسوب می‌شود و مسوولان استانی طرح یکپارچه‌سازی این زمین‌ها را از سال گذشته در دستور کار قرار دادند و تاکنون ۴۰۰ هکتار آن تجمیع شده است.

به گزارش ایرنا، خرده مالکی پدیده جدیدی است که سال های اخیر در خراسان شمالی نمود بیشتری یافته و بسیاری از اراضی این خطه بدلیل قوانین ناشی از ارث به قطعات کوچک تبدیل و یکپارچه سازی زمین را با مشکل مواجه کرده است

خراسان شمالی دارای ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی و ۸۷ درصد نیز با اراضی غیرکشاورزی اختصاص دارد.

۷۰ درصد از ۳۴۴ هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر پنج هکتار وسعت دارد.

۷۰ درصد از ۳۴۴ هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر پنج هکتار وسعت دارد و به صورت خرده مالکی اداره می شود و ۲۲۶ هزار هکتار زراعی و باغی خرد و کوچک قیاس را شامل می شود و به عقیده کارشناسان این شرایط نرمال نیست و وضعیت در سال های آینده بدتر هم می شود.

کارشناسان این حوزه بر این باورند که خرده مالکی موجب هدررفت منابع کشاورزی و افزایش هزینه تولید می شود و بهره اقتصادی پایینی برای کشاورز دارد و به مرور این اراضی جای خود را از موقعیت کشاورزی  به مسکونی و باغ ویلایی می دهند و این خود معظلی دیگر از دست اندازی‌های بشر به زمین است.

خرداه مالکی ۷۰ درصد زمین های کشاورزی استان

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خصوص نحوه اجرای طرح یکپارچه‌سازی در خراسان‌شمالی اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد از ۳۴۴ هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان زیر یک هکتار وسعت دارد که به صورت خرده مالکی اداره می‌شود و این رویه باعث شده است که فعالیت کشاورزی در این خطه سنتی و بیشتر معیشتی باشد.

حسن ایزانلو بر تجمیع و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی استان تاکید کرد و افزود: متاسفانه برخی از قطعات اراضی کشاورزی این استان آنقدر خرد و کوچک هستند که حتی مانع فعالیت ماشین آلات کشاورزی از جمله تراکتور خواهد شد.

کوچک شدن قطعات زمین های کشاورزی به نوعی اراضی را از حیث اقتصادی خارج می کند.

وی تصریح کرد: کشاورزان نیز متوجه این موضوع شده اند که زمین های خرد و کوچک مانع افزایش تولید، کاهش هزینه ها و افزایش راندمان در بخش کشاورزی شده است بنابراین از طرح تجمیع و یکپارچه سازی استقبال می کنند.

ایزانلو یادآور شد: کشاورزان می توانند از طریق جا به جایی زمین های کوچک و پراکنده و یا خرید زمین در امر یکپارچه سازی دولت سهیم باشند و این امر باعث کاهش هزینه ها در تولید می شود.

وی گفت: اینک یکی از کشاورزان روستای عزیز آباد سملقان ۱۴ قطعه زمین کشاورزی که پراکنده بوده است را در سه قطعه تجمیع کرده است بسیار مورد تاکید است و باید کشاورزان دیگر نیز این موضوع را در دستور کار قرار دهند.

ایزانلو تصریح کرد: کوچک شدن قطعات زمین های کشاورزی به نوعی اراضی را از حیث اقتصادی خارج می کند چرا که هزینه های آماده سازی کاشت، داشت و برداشت از فروش پیشی گرفته است.

وی به حمایت های سازمان جهاد کشاورزی در طرح یکپارچه سازی زمین های کشاورزی اشاره کرد و گفت: تلاش می شود تا این کشاورزان برای اجرای طرح های آبیاری نوین، ایجاد استخر، جاده بیم مزارع، اختصاص نهاده های کشاورزی از جمل انواع کود و بذر مورد حمایت قرار گیرند که در این راستا اقداماتی با سازمان های مرتبط و بانک کشاورزی نیز انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

۷۰ درصد اراضی کشاورزی خراسان شمالی خرده مالکی است 

خرده مالکی چالش اساسی توسعه کشاورزی در خراسان شمالی

هشت شهرستان خراسان‌شمالی در طرح یکپارچه سازی اراضی کشاورزی قرار گرفت

یکپارچه‌سازی ۴۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی

مدیر امور اراضی سازمان جهاد خراسان شمالی ادامه داد: طرح یکپارچه‌سازی ۴۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی خراسان‌شمالی اجرا شد ۱۰۸ هکتار از مجموع این سطح مربوط به نیمه نخست امسال و مابقی در سال گذشته انجام شده است.

خراسان شمالی در اجرای طرح یکپارچه سازی جزو استان های پیشرو است.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی در اجرای طرح یکپارچه سازی جزو استان های پیشرو است تصریح کرد: طرح تجمیع زمین های خرد از سال گذشته در این استان آغاز شد و این روند مثبت امسال نیز ادامه می یابد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد خراسان شمالی ادامه داد: میانگین تجمیع زمین های خرد در هر نقطه باید به پنج هکتار برسد و کشاورزان باید تجمیع خود را بر اساس ساختار نظام بهره‌برداری سازمان انجام دهند.

وی افزود: صدور سند مشاعی در قالب تجمیع زمین های کشاورزی در راستای سهولت خدمات دهی به بهره برداران در دستور کار امور اراضی استان قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

ضرب الاجل استاندار خراسان‌شمالی برای سنددار کردن زمین های کشاورزی

۲۹۷ هکتار از زمین‌های خرده‌مالکی مانه‌وسملقان یکپارچه شد

"خرده مالکی" مشکل دیرینه توسعه کشاورزی در خراسان شمالی است

به گزارش ایرنا، مجموع سطح اراضی زراعی و باغی استان با احتساب زمین های آیش و دیم ۴۵۲ هزار و ۶۱۴ هکتار است و سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص این بخش در کشور را شامل می شود.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha