نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در صنعت فضایی؛توسعه ماهواره ظفر۲ و شهیدسلیمانی
رونمایی ماهواره ظفر ۲

تهران- ایرنا- رئیس سازمان فضایی ایران با تاکید بر فعالیت دانشگاه‌ها در ساخت و پرتاب ماهواره‌ گفت: امسال ماهواره‌های ظفر ۲ توسط دانشگاه علم و صنعت و منظومه شهید سلیمانی توسط دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت ایران توسعه یافته و به محض پایان هرکدام از این طرح‌ها برای پرتاب آماده می‌شوند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، هفته جهانی فضا هرساله از ۴ تا ۱۰ اکتبر (۱۳ تا ۱۹ مهرماه) در کشورها برگزار می‌شود. امسال نیز فضا و تغییرات اقلیمی به عنوان شعار سال از سوی انجمن هفته جهانی انتخاب شده است. صنعت فضایی ما که به گفته رئیس سازمان فضایی ایران به صورت رسمی فعالیت خود را با شکل‌گیری سازمان فضایی از دو دهه قبل شروع کرده است فراز و فرودهای بسیاری را پشت سرگذاشته است.

حسین سالاریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در مورد اهمیت دانشگاه‌ها در توسعه صنعت فضایی کشور گفت: دانشگاه‌ها به عنوان تربیت‌کنندگان نیروی انسانی متخصص در این صنعت نقش ویژه‌ای دارند.

وی تاکید کرد: هم اکنون صنعت فضایی کشور در حال گذار از مرحله تحقیقاتی به مرحله صنعتی است و در این شرایط بستر جدیدی برای فعالیت نیروی جوان و متخصص فراهم شده است.

رئیس سازمان فضایی درخصوص کم‌رنگ شدن فعالیت دانشگاه‌ها در ساخت ماهواره ها تصریح کرد: این گفته را که نقش دانشگاه‌ها در ساخت و پرتاب ماهواره‌ها کم‌رنگ شده است را قبول ندارم زیرا هر پروژه‌ای برای اتمام نیاز به زمان دارد و به محض آنکه زمانش برسد رسانه‌ای می‌شود.

وی ادامه داد: امسال ماهواره‌هایی که توسط دانشگاه‌ها توسعه یافته‌اند شامل ماهواره ظفر ۲ و منظومه شهید سلیمانی است که ماهواره ظفر ۲ توسط دانشگاه علم و صنعت و منظومه شهید سلیمانی توسط دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت ایران ساخته شده‌اند.

نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در صنعت فضایی؛ توسعه ماهواره ظفر۲ و منظومه شهیدسلیمانی

به گزارش ایرنا، ماهواره ظفر ۲ چهارمین ماهواره‌ای است که توسط دانشگاه علم و صنعت ایران ساخته می‌شود. این دانشگاه پیش از این ماهواره نوید را به عنوان نخستین ماهواره در سال ۹۰ ساخته و پرتاب کرده است. ماهواره مبین دومین ماهواره در سال ۹۲ و ماهواره ظفر ۱ در سال ۹۸ سومین ماهواره‌ای بود که توسط این دانشگاه ساخته شد.

منظومه‌ ماهواره‌ای شهید سلیمانی اولین منظومه ماهواره‌ای مخابراتی باریک باند در کشور است که با هدف ارائه خدمات فضاپایه در حوزه اینترنت اشیا توسط دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و علم صنعت ایران و صاایران ساخته شده است. این منظومه حدود ۲۰ ماهواره دارد و اینترنت اشیاء را فراهم می‌کند و به گفته رییس گروه فضایی صاایران تا پایان سال آینده پرتاب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha