۷۰ اثر تاریخی خوزستان آماده ثبت ملی است/تایید ۱۷ اثر دفاع مقدس در فهرست آثار ملی

اهواز - ایرنا - معاون میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به پرونده‌های آثار تاریخی در جریان برای ثبت در فهرست آثار ملی گفت: در حال حاضر پرونده حدود ۷۰ اثر تاریخی در استان آماده ثبت در فهرست آثار ملی است.

سید محسن حسینی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پرونده ثبت آثار شامل محوطه‌ها، تپه‌ها، بناها و ... می‌شود که از این میان تعدادی باید به روزرسانی و رفع نقص شوند.

وی افزود: ۷۰ اثر آماده در گستره استان هستند و آثار مختلف شهرستان‌ها که دارای شرایط ثبت ملی بودند در آن گنجانده شده‌اند.

معاون میراث فرهنگی استان خوزستان بیان کرد: انتخاب آثار برای تشکیل پرونده ثبت ملی، براساس اولویت‌بندی و سهمیه‌ای است که وزارتخانه در اختیار هر استان قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: با توجه به گستردگی استان خوزستان و پیشینه تاریخی آن امیدواریم وزارتخانه سهمیه این استان را افزایش دهد.

حسینی همچنین از تایید ثبت ملی آثار دفاع مقدس در شورای ثبت خبر داد و اظهار کرد: ۱۷ پرونده در استان و نوار مرزی شامل یادمان‌ها، ساختمان‌های فرماندهی، بیمارستان‌های صحرایی، بهشت هویزه، پادگان‌ها، مدرسه‌ها، آرامگاه‌های شهدا و...در شورای ثبت تایید شده است.

وی با اشاره به برخی از این آثار بیان کرد: آرامگاه شهید بایندر خرمشهر، کتابخانه مرکزی خرمشهر، مدرسه ولیعصر، رادیو آبادان، پایگاه چهارم شکاری ارتش نیرو هوایی دزفول و پادگان ۲۹۲ زرهی ارتش در دزفول، مکان و رویدادهای چهارم آذر اندیمشک، زاغه ۳۹۲ زرهی شهر حمیدیه، یادمان شهدای پتروشیمی فارابی بندر ماهشهر، یادمان شهدای پتروشیمی بندر امام(ره)، سوله‌های تابوت‌سازی بندر امام ‌خمینی(ره)، پادگان میشداغ و ... برخی از این آثار هستند.

معاون میراث فرهنگی استان خوزستان افزود: پرونده‌های این آثار در شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی تصویب شده است و امیدواریم تا یک آینده شماره ثبت ۱۷ اثر و یادمان دفاع مقدس آن‌ها صادر شود و در فهرست آثار ملی به ثبت برسد.

وی خاطر نشان کرد: ثبت ملی ۱۷ اثر دفاع مقدس قطعی شده که با برخورداری استان از ۴۰ اثر ثبت ملی دفاع مقدس، تعداد آثار ثبت شده دفاع مقدسی در استان به ۵۷ اثر می‌رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha