۱۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۹:۲۷
کد خبرنگار: 2218
کد خبر: 85622048
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تعیین عرصه و حریم سه محوطه باستانی خوزستان در مراحل نهایی

اهواز - ایرنا - معاون میراث فرهنگی خوزستان از انجام مطالعات سه محوطه باستانی در این استان برای تعیین عرصه و حریم، کاوش و لایه نگاری در تپه "آسیه آباد" اهواز و به‌روز رسانی نقشه محوطه تاریخی "جندی شاپور" دزفول خبر داد.

به گزارش ایرنا سید محسن حسینی شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به انجام وضعیت تعیین عرصه و حریم محوطه‌های تاریخی خوزستان اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی به عمل آمده بر اساس اعتبارات ۱۴۰۲ اقدامات لازم برای تعیین عرصه و حریم و کاوش در پنج محوطه باستانی استان انجام شده است.

وی افزود: مطالعات عرصه و حریم سه محوطه باستانی در معرض خطر بر اساس اولویت بندی های انجام شده، پس از اخذ مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی و با اعتبارات استانی انجام شد.

معاون میراث فرهنگی خوزستان ادامه داد: محوطه "حمیدیه" از جمله محوطه‌های بسیار ارزشمند و دارای قدمت دوران اوایل اسلامی است که شهرسازی به سمت این محوطه در حال گسترش بود از این رو به منظور جلوگیری از گسترش شهری به این اثر تاریخی، مطالعات تعیین عرصه و حریم آن انجام شد.

وی ادامه داد: محوطه "بتوند" شهرستان مسجدسلیمان دیگر محوطه‌ای است که مطالعات تعیین عرصه و حریم آن انجام شده است.

حسینی بیان کرد: سومین مطالعات که انجام آن نیز ضروری بود، مربوط به تعیین عرصه و حریم محوطه "دستوا" شوشتر است تا از تعرض کشاورزان به این محوطه جلوگیری شود.

معاون میراث فرهنگی خوزستان به کاوش در تپه تاریخی اسلامی "آسیه آباد" به منظور لایه نگاری اشاره کرد و افزود: تاکنون در این محوطه هیچگونه کاوش و لایه نگاری انجام نشده است.

شهر هرمز اردشیر را می توان به عنوان یکی از آثار تاریخی در دل اهواز نام برد، گمشده ای که سالهای دراز زیر پوست شهر چشم انتظار احیا نشسته است.

قسمت اعظمی از تپه آسیه آباد در گذر زمان و طی دهه‌های گذشته کاملاً نابود شده و این خود بیانگر اهمیت باقیمانده تپه به عنوان بخشی از محوطه ثبت ملی شده هرمزد_ اردشیر است.

وی تصریح کرد: برای نخستین بار در این محوطه با حضور یک هیات کاوش باستان شناس به منظور مشخص شدن قدمت و سابقه تاریخی آغاز شده است که امیدواریم این کاوش و لایه نگاری ها طی سالیان آینده تداوم یابد.

حسینی از انجام برنامه ریزی های لازم برای تعیین عرصه و حریم محوطه "لور" اندیمشک خبر داد و گفت: اداره کل میراث فرهنگی برای انجام مراحل تعیین عرصه و حریم این محوطه در سال جاری، منابع مالی لازم را در اختیار نداشت که این اقدام به سال آینده موکول شده است.

وی ادامه داد: به روز رسانی نقشه عرصه و حریم محوطه "جندی شاپور" دزفول از دیگر اقدامات در حال انجام است تا با عقد قرارداد با شرکت‌های مرتبط، نقشه این محوطه برابر با استاندارد مورد نظر، تهیه شود.

بر اساس این گزارش، از شهر تاریخی هرمز اردشیر در اهواز جز تپه کوهساران و آسیاباد تقرییا چیزی باقی نمانده است و خرابه‌های شهر قدیم هرمز اردشیر مربوط به دوره ساسانیان است که در محدوده کنونی اهواز واقع شده است.

این اثر در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۴۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha