اتهام‌زنی رئیس سرویس جاسوسی انگلیس علیه ایران

لندن – ایرنا – رئیس سرویس اطلاعات داخلی انگلیس موسوم به MI۵ بار دیگر، بدون ارائه هیچ سند و مدرکی ادعا کرد که سطح تهدیدها از جانب ایران طی دو سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، «کن مک‌کالم» روز سه‌شنبه طی سخنانی در لندن مدعی شد که تهدید داعش بازگشته و ایران و روسیه نیز سرگرم توطئه و خرابکاری در انگلیس هستند.

وی ادعا کرد که احیای داعش در افغانستان باعث از سرگیری تلاش‌های این گروه برای صدور تروریسم شده و آمار اتباع انگلیسی که به دنبال سفر به خارج از کشور برای ملحق شدن به این گروه هستند، "قدری افزایش یافته است".

رئیس سرویس اطلاعات داخلی انگلیس با بیان اینکه تحرکات القاعده در سایه افزایش تنش‌ها در خاورمیانه افزایش یافته است، افزود: «در طول یک ماه گذشته، بیش از یک سوم تحقیقات اولویت‌دار ما ارتباط با گروه‌های تروریستی سازمان‌یافته در خارج از کشور بوده است.»

وی در بخشی از سخنان خود، بدون ارائه هیچ مدرک و شواهدی، ایران را به توطئه علیه انگلیس متهم و این ادعای نخ‌نما را تکرار کرد که عناصر وابسته به تهران، مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران در خاک انگلیس را تهدید می‌کنند. مک‌کالم روسیه را نیز به تلاش برای ایجاد آشفتگی در خیابان های انگلیس و اروپا متهم کرد و مدعی شد که مسکو برای انجام عملیات مخرب در انگلیس به شبکه عناصر جنایتکار متوسل شده است.

بر اساس ادعای این مقام انگلیسی، تحقیقات ام‌آی۵ درباره تهدیدهای ناشی از چین، روسیه، ایران در طول یکسال گذشته ۴۸ درصد افزایش یافته است. وی در همین پیوند، ادعا کرد که فعالیت روسیه پس از یک دوره پر هرج و مرج در پی جنگ اوکراین، دوباره افزایش یافته است.

مک‌کالم در ادامه ادعا کرد که سرویس جاسوسی انگلیس از ماه مارس ۲۰۱۷ تاکنون ۴۳ عملیات تروریستی را خنثی کرده است. وی نوامبر ۲۰۲۲ گفته بود که این نهاد امنیتی طی پنج سال گذشته ۳۷ عملیات تروریستی را خنثی کرده است. از این رو، مقایسه آمارها نشان می‌دهد که در ۲ سال گذشته، ۶ عملیات تروریستی در انگلیس خنثی شده است.

اما این برای نخستین بار نیست که مک‌کالم ادعاهای بی‌پایه و اساسی را علیه ایران مطرح می‌کند. او چندی پیش نیز این ادعا را مطرح کرده بود: ما از مدتها پیش نگران تهدیدات ایران در خاک بریتانیا بوده ایم، اما این تهدیدات شدیدتر شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها این ادعاها را رد و در جلسات متعدد با مقام‌های انگلیس، آمادگی خود را برای بررسی اسناد و شواهد ادعایی طرف مقابل اعلام کرده‌اند. سفارت کشورمان در لندن، اتهامات بی‌اساس مقام‌های امنیتی انگلیس را تکذیب و از اینگونه فضاسازی‌ها ابراز تاسف کرده است.

کاردار سفارت کشورمان پیشتر در جلسه توجیهی با خبرنگاران گفت که جمهوری اسلامی ایران در جلسات دوجانبه با مقامات وزارت امور خارجه انگلیس، آمادگی خود را برای بررسی ادعاهای طرف انگلیسی مطرح کرده اما تاکنون سندی ارائه نشده است. وی با انتقاد از فضاسازی‌های ضد ایرانی، گفت: ما دارای روابط کامل با انگلیس هستیم و دولت لندن می‌تواند مسائل خود را با ما در میان بگذارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha