۱۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۳۰
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 85622412
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نقش سرمایه‌گذاری گردشگری در توسعه کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج - ایرنا- سرزمین چهارفصل کهگیلویه وبویراحمد با داشتن ۳۲۰ جاذبه گردشگری و ۲ هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی شناسایی‌شده، ۲۰ درصد از جنگل‌های زاگرس و وجود چشمه‌ها و تفرجگاه‌های بکر، آبشارهای زیبا، رودخانه‌های خروشان همراه با مناظر بدیع گردشگری از مقاصد ایرانگردی مهم در جنوب کشور محسوب می‌شود.

علی اکبر پاک مدیر روابط عمومی و کارشناس ارشد میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در یادداشتی به نقش اثرگذار سرمایه گذاری حوزه گردشگری در توسعه استان پرداخته است.

اینجا سرزمینی است که به معنای واقعی دارای چهار فصل بوده و به علت شرایط ویژه جغرافیایی دارای تنوع آب‌وهوای خاصی است به‌ عنوان مثال درحالی‌که در فصل سرد زمستان بخش وسیعی از شهرستان‌های بویراحمد و دنا زیر انبوهی از برف قرار دارد، همزمان انواع میوه و سبزیجات در مناطق گرمسیری کهگیلویه و گچساران برداشت می‌شود.

رودخانه‌های پرآب، قله‌های بزرگ و برف‌گیر، دامنه‌های زیبا، کوه‌های سر به فلک کشیده، جنگل‌های انبوه و دشت‌های حاصلخیز از جاذبه‌های طبیعی و توریستی این استان است، باید به شرایط خاص ذکرشده استان از حیث آب‌وهوایی و اقلیمی، اکو توریسم را اضافه کرد؛ زیرا تنوع زیستی و جاذبه‌های اجتماعی و فرهنگی خود عاملی برای جذب گردشگر شده است بطوریکه همه‌ساله تعداد زیادی گردشگر داخلی وخارجی به این استان آمده و ضمن استفاده از مواهب طبیعی، از نزدیک با آداب‌ورسوم عشایر این منطقه از کشور آشنا می‌شود.

نقش سرمایه‌گذاری گردشگری در توسعه کهگیلویه و بویراحمد

وجود آثار تاریخی همچون بلاد شاپور کهگیلویه که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت‌شده است در کنار زندگی سنتی مردم عشایر تنها بخشی از جاذبه‌های فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد است.

وجود بیش از ۱۶ روستای هدف گردشگری، پارک ملی دنا با گونه‌های مختلفی از حیات‌وحش و گیاهان دارویی و مناطق بکر عشایری در کنار طبیعت منحصربه‌فرد کهگیلویه و بویراحمد، هر یک از این مناطق ظرفیت‌های زیادی برای جذب گردشگران ماجراجو و طبیعت دوست دارند.

سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در این مناطق، مانند احداث مراکز اقامتی دوستدار محیط‌زیست و توسعه ورزش‌های طبیعت‌گردی (اکوتوریسم)، می‌تواند منجر به رشد چشمگیر این بخش از صنعت گردشگری شود.

در حالی که صنعت گردشگری ازنظر درآمدزایی به‌عنوان بزرگ‌ترین صنعت خدماتی در جهان شناخته می‌شود توسعه سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری برای استانی همچون کهگیلویه و بویراحمد در که نرخ بیکاری بالایی دارد، حائز اهمیت است تا از طریق صنعت گردشگری بخش قابل‌ملاحظه‌ای از درآمد همراه با اشتغال‌زایی برای جوانان این دیار افزایش یابد.

هدف‌گذاری برای تقویت جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در توسعه صنعت گردشگری این دیار چهارفصل با مردمان مهمان‌نواز می‌تواند افزون بر ایجاد فرصت شغلی و درآمدزایی زمینه‌ساز افزایش درآمد تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات محلی در روستاهای هدف گردشگری شود.

بنابراین تهیه طرح آمایش سرزمین برای توسعه سرمایه‌گذاری گردشگری استان، شامل دسترسی منطقه با ایجاد شبکه حمل‌ونقل مناسب، افزایش کیفیت و کمّیت خدمات گردشگری، آموزش و تعلیم ساکنان بومی در رابطه با گردشگری در منطقه، بازاریابی و برنامه‌های تشویقی برای جذب گردشگر، مدیریت و اجرای بهینه طرح‌های توسعه گردشگری. به هر صورت، هدف عمده در آمایش سرزمین ایجاد تعادل و عدالت فضایی در توزیع جغرافیایی فعالیت‌ها، تمرکززدایی و باز توزیع منابع و مشاغل در سرزمین و تحول در ساختار سازمانی و آفرینش راهبردهای آمایشی است، لذا، با این نگاه و متکی بر تجارب استان‌های توسعه‌یافته، گروهای جمعیتی به لحاظ استقرار مکانی فضایی می‌توانند از رویکردهای مختلفی در تنوعات شغلی و در زمینه‌های کاری از بسیاری از محدودیت‌ها خلاصی یابند.

بنابراین، رویکرد توسعه سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ ویژگی‌های اکولوژیکی و ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی می‌تواند سبب توسعه اقتصادی در این استان شود.

پشتیبانی از طرح‌های های مختلف و تأمین سرمایه با جذب سرمایه‌گذاری خارجی، از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند نیروی محرکه بسیار قوی از جانب دولت‌ها برای توسعه سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد باشد که امیدواریم با نگاه توسعه گر مسئولان دولت چهاردهم به مناطق کم‌تر برخوردار مانند کهگیلویه و بویراحمد این امر در آینده نزدیک محقق شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha