افسر سابق سیا: جنگ با ایران، آمریکا را بیشتر از اسرائیل متضرر خواهد کرد

تهران-ایرنا- «داگلاس لاندن» افسر بازنشسته آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا(سیا) تاکید کرد: حمایت همه‌جانبه آمریکا از جنگ‌افروزی اسرائیل در منطقه نه‌تنها به شکست ایران و نیروهای «جبهه مقاومت» منجر نشده و قدرت بازدارندگی این رژیم را تقویت نمی‌کند، ‌بلکه با به‌خطر انداختن منافع سیاسی، اقتصادی و نظامی آمریکا در منطقه و حتی سایر نقاط جهان، ‌واشنگتن را بازنده اصلی این تنش‌آفرینی خواهد کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، لاندن در مقاله‌ای تحلیلی برای «پولیتیکو» تاکید کرد که میزان برد و باخت در خاورمیانه اغلب در زمان وقوع جنگ‌ها به راحتی آشکار نمی‌شود بلکه پیامد هر جنگی گاهی طی سال‌های متمادی و در طول نسل‌های بعد مشخص می شود.

وی با اشاره به سخنرانی آتشین و هیجانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل که جنگ گسترده خود علیه حزب الله را توجیه کرد و به پیروزی (ادعایی) اسرائیل در کشتن شهروندان لبنانی و فلسطینی به خود می بالید نوشت: این در حالی است که طرف مقابل اسرائیل به کشته‌شدن (شهادت) به عنوان یک عامل پیروزی نگاه کرده و از آن تجلیل می کنند. آن ها به شهدای خود احترام می گذارند و در صورت لزوم از تاکتیک‌های چریکی (عملیات‌های شهادت‌طلبانه) استفاده می کنند.

این رئیس سابق واحد ضد تروریسم آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا(سیا) با اشاره به درخواست برخی احزاب و گروه‌های ذینفع در آمریکا برای ورود یکجانبه یا با همکاری اسرائیل برای حمله به ایران هشدار داد: ایالات متحده در لبنان، عراق، سوریه و جاهای دیگر در خاورمیانه دارای امکانات، افراد و دارایی هایی (سفارتخانه ها، پایگاه های نظامی و تعداد قابل توجهی از شرکت ها، سازمان ها و شهروندان آمریکایی) است که اسرائیل از آن ها برخوردار نیست. این موضوع آمریکا را در صورت مداخله در جنگ، بیشتر از اسرائیل آسیب پذیر می کند.

نویسنده این مقاله تصریح کرد: اگر ایالات متحده در راستای حمایت از اسرائیل و در پاسخ به درخواست گروه‌های اسرائیلی به لفاظی‌های پیشین خود مبنی بر غیرقابل تحمل بودن دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای تاکید کند، یک درگیری نظامی بزرگ میان آمریکا و ایران اجتناب ناپذیر خواهد بود.

لاندن عملیات تروریستی پیجرها توسط اسرائیل و ترور شهید سید حسن نصرالله، دبیر کل فقید حزب الله لبنان را نقطه عطف تصمیم نتانیاهو برای گسترش جنگ در خاورمیانه توصیف کرد و افزود: رویکرد نخست وزیر اسرائیل این گونه است که بدون احساس نیاز به حفظ گزینه های دیپلماتیک اقدام کند و شرایط تنش را با مجبور کردن آمریکا برای پیوستن به اسرائیل برای جنگ با ایران گسترش دهد.

در بخشی از این تحلیل با اشاره به مدت کوتاه باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آمده است: نتانیاهو نگرانی چندانی در مورد عواقب تحریک کاخ سفید برای جنگ ندارد چرا که جو بایدن در این شرایط عملا نمی تواند اقدام خاصی انجام دهد. هرگونه اقدام تنبیهی به جز جنگ و همراهی با اسرائیل هدیه ای به جمهوری خواهانی است که قبلاً ادعا کرده‌اند بایدن نسبت به ایران و متحدانش با ملایمت رفتار می کند. از سوی دیگر در صورت اقدام به جنگ نیز از سوی هم حزبی‌های دموکرات خود به ویژه ترقی خواهان مورد انتقاد قرار خواهد گرفت.

نویسنده با تاکید بر این که ناتوانی ایالات متحده در تأثیرگذاری بر اسرائیل، اعتبار و سودمندی آمریکا را نزد کشورهای عربی منطقه نیز تضعیف کرده است نوشت: با گسترش جنگ در منطقه احتمال به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی سعودی‌ها کمتر شده و سایر کشورهای عربی نیز احتمالاً نمی‌توانند توافق‌نامه ابراهیم را که در دوران دولت ترامپ مورد مذاکره قرار گرفت، گسترش داده و یا در اتحاد با اسرائیل دیده شوند. چرا که با توجه به فجایع انسانی اسرائیل در غزه و لبنان انجام این کار می تواند باعث واکنش شدید مردم منطقه علیه حکام خود شود.

در پایان این تحلیل آمده است: چنانچه نتانیاهو تاکتیک‌های خود را در منطقه تغییر ندهد و واشنگتن نتواند مسیر خود را از او جدا کند، هزینه‌های آن بیش از این که اسرائیلی ها را تهدید کند،‌ منافع آمریکا را هدف گرفته و آمریکایی‌ها باید تاوان آن را بپردازند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha