۱۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۲۰
کد خبرنگار: 948
کد خبر: 85622575
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

چشم انداز مثبت طلای سرخ در خراسان شمالی

۱۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۲۰
کد خبر: 85622575
چشم انداز مثبت طلای سرخ در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- فصل برداشت زعفران در خراسان شمالی آغاز شد و با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب پیش بینی می شود که سال زراعی جاری ضمن اشتغالزایی مناسب، ۲۲ هزار تن از طلای سرخ در این خطه برداشت شود.

به گزارش ایرنا، پاییز که از راه می رسد تب بازار زعفران در این خطه داغتر می شود و برداشت این محصول ارزشمند در اولویت کشاورزی قرار می گیرد و گل های زعفران از فاروج و شیروان برای پاک کردن به روستاها و اطراف شهرها می رسد و بوی خوش زعفران محله ها را پر می کند.

استان خراسان شمالی با داشتن حدود پنج هزار هکتار کشتزار زعفران از نظر سطح زیر کشت رتبه سوم کشوری را دارد اما از نظر میانگین تولید در هکتار رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

اینک برداشت ۲۹ هزار تن زعفران از مزارع خراسان شمالی آغاز شده و طلایی که برآورد می شود ۱۶ هزار میلیارد ریال ارزش اقتصادی برای استان داشته باشد شور و هیجان بیشتری در روستاها ودر بین کشاورزان استان ایجاد کرده است.

به استناد آمار سازمان جهاد کشاورزی استان؛ بخش کشاورزی ۳۰ درصد از اشتغال استان را شامل می شود و در این بین زعفران با اشتغالزایی ۵۰ هزار نفر در فصل پاییز سهم مهمی در این شاخص ایفا می کند.

چشم انداز مثبت طلای سرخ در خراسان شمالی

آغاز برداشت ۲۹ تن زعفران

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی با اشاره به آغاز برداشت زعفران در استان، گفت: پیش بینی می شود ۲۹ تن طلای سرخ از پنج هزار هکتار کشتزار این خطه برداشت شود.

صفدر صفدری اظهار کرد: بیشترین سطح زیر کشت زعفران در سال زراعی جاری مربوط به شهرستان فاروج در شرق خراسان شمالی و پیک برداشت نیز تا اوایل آبان ماه است.

میانگین تولید زعفران این استان در هر هکتار بین پنج تا ۶ کیلوگرم است.وی افزود: سال زراعی گذشته پیش بینی ها مبنی بر برداشت ۲۲ تن محصول بود اما با توجه به سرمازدگی بهاره تا حدود هشت تن گل زعفران برداشت شد.

صفدری ادامه داد: سال زراعی جاری باران های مناسبی داشته ایم و سرمازدگی بهاره نیز رخ نداد که براساس پیش بینی ها تولید گل زعفران در سال جاری افزایش سه برابری خواهد داشت.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی یادآور شد: میانگین تولید زعفران این استان در هر هکتار بین پنج تا ۶ کیلوگرم است که این رقم حدود ۲ برابر میانگین کشوری است.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد زعفران تولیدی در خارج از خراسان شمالی به فروش می رسد، گفت: بخش قابل توجهی از این محصول نیز به کشورهای خارجی صادر می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی تصریح کرد: از سرمایه گذاران می خواهیم که در خصوص فرآوری و بسته بندی این محصول پای کار باشند زیراکه ارزش افزوده بالایی این محصول دارد.

چشم انداز مثبت طلای سرخ در خراسان شمالی

اشتغالزایی ۵۰ هزار نفر در خراسان شمالی

وی در ادامه افزود: برداشت سالانه گل زعفران برای ۵۰ هزار نفر از اهالی این خطه به مدت ۲ ماه شغل فصلی ایجاد می کند و به ازای هر یک هکتار اراضی زیر کشت زعفران به جزو کشاورزان که به صورت مستقیم فعال هستند برای بیش از ۸۰ نیروی انسانی نیز اشتغالزایی می شود.

صفدری تصریح کرد: اشتغال این بخش شامل کارگران جمع آوری گل زعفران، پاک کننده‌های گل، خشک‌کن ها و افراد شاغل در مجموعه های بسته بندی این گیاه با ارزش را شامل می شود.

۱۰ تا ۱۵ نفر در هر هکتار مزرعه زعفران بیش ۱۰ نفر مشغول به کار و گاهی اوقات در فصل پیک برداشت با کاهش نیرو مواجه می شوند.وی عنوان کرد: با توجه به افزایش سطح زیر کشت زعفران استان، در این فصل کمبود نیروی انسانی وجود دارد که این امر نیازمند مکانیزه کردن برداشت است تا به کشاورزان کمک قابل توجهی شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی با تاکید بر برداشت مکانیزه گل زعفران، گفت: در این خصوص شرکتی مشغول فعالیت است که امیدوار هستیم نیازهای این بخش را با ساخت ماشین آلات برداشت رفع کند.

وی افزود: در هر یک هکتار مزرعه زعفران بیش ۱۰ تا ۱۵ نفر مشغول به کار و گاهی اوقات در فصل پیک برداشت با کاهش نیرو مواجه می شوند که برداشت مکانیزه می تواند این مشکل را برطرف کند.

چشم انداز مثبت طلای سرخ در خراسان شمالی

برآورد ۱۶ هزار میلیارد ریالی ارزش اقتصادی زعفران

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه گفت:‌ طلای سرخ از سطح پنج هزار هکتار کشتزار این استان در حال برداشت است که پیش بینی می‌شود ۲۹ تن محصول به ارزش حدود ۱۶ هزار میلیارد ریال تولید شود.

محمد محمدزاده با بیان اینکه قیمت زعفران در سالجاری تاکنون نرخ گذاری نشده و متغیر است گفت: قیمت هر یک کیلوگرم طلای سرخ در سال گذشته به طور متوسط ۵۴۰ میلیون ریال بود که با توجه به شرایط بازار احتمال افزایش قیمت نیز وجود دارد و پیش بینی می‌شود که امسال تولید زعفران نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یابد.

سالانه هشت هزار هکتار از اراضی خراسان شمالی زیر کشت انواع گیاهان دارویی می رود که بیشترین آن زعفران و گل محمدی است.

وی اضافه کرد: امکان حذف و جایگزینی باغ های آب بر با زعفران، سهولت در کشت مکانیزه و ارزش اقتصادی بالا، سهولت در نگهداری محصول، وجود چندین واحد فرآوری و بسته بندی زعفران، اشتغالزایی بالا و امکان صادرات آن از جمله مزایای کشت این محصول در خراسان شمالی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: هفت واحد فرآوری زعفران در استان خراسان شمالی وجود دارد که نیاز است واحدهای فراوری و صنعتی در بخش های مختلف در استان در راستای افزایش ارزش اقتصادی ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، گیاهان دارویی مزایای خاصی برای توسعه دارند چرا که کشت گیاهان دارویی نیاز آبی کم، سازگاری بالا، نقش در سلامت و بهداشت، ایجاد اشتغالزایی دارند که این استان دارای اقلیم مناسب برای توسعه کشت گیاهان دارویی است و امکان تولید محصول ارگانیک برای آن فراهم است.

ایران ۹۰ درصد از سطح زیر کشت و ۸۹ درصد تولید محصول زعفران را به خود اختصاص داده است و خراسان شمالی در سطح زیر کشت و تولید زعفران بعد از خراسان رضوی و جنوبی رتبه سوم را در بین استان های کشور دارد و سرانه مصرف این محصول ۰.۷ گرم در سال به ازای هر نفر است و زعفران بیشتر با هدف صادراتی کشت می شود.

زعفران در هشت شهرستان خراسان شمالی کشت و کار می شود که فاروج رتبه اول را دارد و شرایط مناسب اقلیمی، سازگاری، نیاز آبی کم، عملکرد و درآمد اقتصادی مناسب، ارتقای دانش فنی زعفران کاران و سهولت نگهداری آن از عوامل مهم توسعه این محصول صادراتی در استان است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود ۴۷ هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.


اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha