بیش از ۸۶۵ هزار قطعه طیور بومی در سیستان و بلوچستان واکسینه شدند

زاهدان - ایرنا - مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۸۶۵ هزار قطعه طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در یکسال گذشته در این استان واکسینه شدند.

غلامرضا سرگزی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص اقدامات مدیریتی و بهداشتی در صنعت پرورش طیور اظهار کرد: مجموعه فعالیت های پیشگیرانه، درمانی و آموزشی دامپزشکی سیستان و بلوچستان در جهت توسعه پرورش طیور و رشد تولید است که این مهم با انجام فعالیت های مختلفی از جمله واکسیناسیون، بازدیدهای میدانی و مراقبت و کنترل بیماری با رعایت کامل شرایط امنیت زیستی توسط کارشناسان دامپزشکی صورت می‌گیرد و در تمامی مراحل پرورش، آموزش‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی به مرغداران ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در کنار اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی در پرورش طیور صنعتی توجه ویژه ای به طیور بومی و روستایی داریم و طیور بومی در ۲ هزار و ۱۸ واحد روستایی و عشایری در برابر نیوکاسل واکسیناسیون شدند که در این راستا در یکسال گذشته بیش از ۸۶۵ هزار قطعه زیر پوشش واکسیناسیون قرار گرفت.

مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: همچنین بیش از ۶ هزار مورد نمونه برداری در سطح واحدهای صنعتی طیور استان جهت رصد و پایش بیماری‌های واگیر طیور داشته‌ایم و بیش از ۵۲ میلیون و ۵/۰۰ هزار قطعه بر علیه بیماری‌های واگیر واکسینه شدند که به طور قطع همکاری مرغداران و رعایت توصیه های بهداشتی دامپزشکی ضامن تولید مستمر و پایدار واحدها و اشتغال زایی مربوطه خواهد بود.

وی گفت: به منظور افزایش بازدهی تولید و پیشگیری از بیماری‌هایی مانند نیوکاسل، آنگارا و آنفلوانزا توصیه می‌شود هرگونه تلفات در طیور صنعتی، روستایی و حیات وحش را با قید فوریت به نزدیکترین اداره دامپزشکی شهرستان گزارش تا اقدامات متناسب برنامه‌ریزی و عملیاتی شود.

سرگزی بیان کرد: روستائیان باید نسبت به نگهداری طیور خود در فضای محصور و دور از ارتباط آزاد با پرندگان مهاجر آبزی و پرندگان آزاد پرواز اقدام کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha