قصه‌های خوب با صداهای خوب برای بچه‌های خوب/معرفی برگزیدگان جشنواره ملی پادکست در یزد+فیلم

یزد- ایرنا- در محله خرمشاه یزد به دنبال خانه پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران می‌گشتم، نشانی من خانه‌ای با درب آبی رنگ زیر یک ساباط بود؛ پس از گذشتن از کوچه پس کوچه‌ها صدایی از کوچه‌ای تنگ مرا به سمت خود کشاند، مسیر را درست آمده بودم به سمت صدا رفتم و زیر ساباط، درب آبی رنگ خانه را پیدا کردم.

وارد خانه که شدم جمعیت زیادی را در حیاط کوچک خانه دیدم که تمام توجهشان را کودکی که در تالار خانه مشغول قصه گویی بود، به خود جلب کرده، این جمع برای اختتامیه نخستین جشنواره پادکست "قصه های خوب با صداهای خوب برای بچه های خوب" دور هم جمع شده بودند.

بعد از تمام شدن قصه که برگزیده ای از داستان های صاحب خانه یعنی "مهدی آذر یزدی" پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران بود، به سراغ دبیر برگزاری این جشنواره رفتم، مژگان محمدیان به ایرنا گفت: با وجود اینکه اولین دوره برگزاری این جشنواره است اما استقبال خوبی از آن شد و دبیرخانه جشنواره ۲۱۲ اثر از کشور های نروژ، افغانستان، بنگلادش و شهرهای یزد، تهران، کرمان، خوزستان، زنجان، کرمانشاه، مرکزی، خراسان شمالی، اصفهان، چهارمحال بختیاری، مازندران، گلستان و کهکیلویه و بویر احمد از کشور ایران دریافت کرد.

محمدیان که از نتیجه جشنواره پادکست راضی بود، افزود: کودکان و نوجوانان از سن هفت تا ۱۷ سال در بخش رقابتی و بزرگسالان بالای ۱۷ سال در بخش غیررقابتی در این جشنواره شرکت کردند.

دبیر جشنواره ملی پادکست قصه های خوب، آثار مهدی آذر یزدی را محور این جشنواره دانست و گفت: موضوع جشنواره امسال آثار هوشنگ مرادی کرمانی در کنار آثار مهدی آذر یزدی و با همکاری ۲ استان یزد و کرمان با محوریت لهجه ها برگزار شد.

قصه ‌گوی دیگری را به تالار دعوت کردند، این بار قصه ای با لهجه زیبای کرمانی از آثار هوشنگ مرادی کرمانی را شنیدیم، زمانی که به قصه گوش می کردم با خودم گفتم این تنوع لهجه ها و گویش ها چقدر ایرانمان را زیباتر کرده است.

در ادبیات کودک و نوجوان، کسی را در تراز آذر یزدی نداریم

قصه‌های خوب با صداهای خوب برای بچه‌های خوب/معرفی برگزیدگان جشنواره ملی پادکست در یزد+فیلم

پس از قصه زیبایی که با لهجه زیبای کرمانی شنیدیم، دکتر مجید پویان، عضو هیات علمی ادبیات دانشگاه یزد که یکی از سخنرانان مراسم اختتامیه جشنواره پادکست بود به تالار دعوت شد، او که پژوهش های زیادی در زمینه آثار آذر داشته است، گفت: مهدی آذر یزدی در خارج از کشور نیز شناخته شده است و از نظر نفوذ و تاثیرگذاری کسی را در تراز او نداریم.

وی در ادامه صحبت هایش گفت: نفر اول محتواهای کودک و نوجوان در پیام رسان یوتیوب، آثار مهدی آذر یزدی است اما متاسفانه بدون درج عنوان نویسنده که پادکست هایی که در این جشنواره با صدای کودکان و نوجوانان تولید شده است می تواند این خلا را در فضای مجازی پر کند.

عضو هیات علمی ادبیات دانشگاه یزد در ادامه به خلاقیت مهدی آذر یزدی در باز آفرینی متون ادبی و شعر اشاره ای کرد و افزود: یکی از مهم ترین وظایف ما این است که از مجموعه های مختلف بخواهیم زمینه چاپ و نشر آثار اذر را در خارج از کشور فراهم کنند.

برگزیدگان نخستین جشنواره ملی پادکست معرفی شدند

پس از شنیدن چند قصه دیگر به بخش جذاب مراسم اختتامیه یعنی اعلام برگزیده ها رسیدیم، در بخش کودک رتبه اول را "محیا کمالیان" از یزد با داستان "پس‌کله‌ای" از کتاب قصه‌های خوب مهدی آذریزدی از آن خود کرد و رتبه دوم این بخش به "آوینا ایزدی" از شهرکرد با داستان خرگوش باهوش باز هم از کتاب قصه‌های خوب مهدی آذریزدی رسید و همچنین "ارغوان ثقفی نیا" از تهران، با داستان شیر بی یال و دم از کتاب قصه‌هایی از مثنوی مولوی مهدی آذریزدی سوم این بخش شد.

در بخش نوجوان رتبه اول را فاطمه نقی زاده با از استان کرمان با داستان جوش مزن از کتاب ته خیار به نویسندگی هوشنگ مرادی کرمانی، سید علیرضا یادگاری از استان مرکزی با داستان سحرخیز بزرگمهر از کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب ۲ به نویسندگی مهدی آذریزدی و رتبه سوم نوجوان را امیرمحمد ملک زاده از استان کهکیلویه و بویراحمد، با داستان سیاست باغبان از کتاب قصه‌های خوب مهدی آذریزدی کسب کردند.

آذر یزدی در سن ۳۵ سالگی به فکر نوشتن کتاب برای کودکان افتاد؛ در صورتی که تا ۱۸ سالگی سواد خواندن و نوشتن او کامل نبود و با این وجود آثار بسیار زیادی از وی برجا ماند که هیچ وقت کهنه نمی شود

همچنین سه نفر در بخش غیر رقابتی بزرگسالان، ۲ نفر زیر هفت سال و ۲ نفر از کودکان فارسی زبان افغانستان در این جشنواره شایسته تقدیر شدند.

پس از اعلام برگزیده ها به سراغ محیا کمالیان منتخب اول بخش کودک رفتم، او که چندسالی است به قصه گویی علاقه مند شده است، به ایرنا گفت: وقتی پوستر جشنواره را دیدم با اشتیاق ثبت نام کردم و اثر خود را که از داستان های مهدی آذر یزدی بود با همراهی مادرم به دبیرخانه این جشنواره فرستادم.

محیای ۱۱ ساله که ۸ جلد کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب را دارد، ادامه داد: تمامی جلدها به جز جلد هفت و هشت را خوانده ام و مشتاقم دو جلد دیگر را بخوانم.

با صغری خواجویی نژاد منتخب بخش غیررقابتی بزرگسالان گفت و گو کردم، او که در استان کرمان به ننه صغری قصه گو معروف است به ایرنا گفت: بخش بزرگسالان در این جشنواره نبود اما با استقبالی که شد این بخش را اضافه کردند و من هم که هیچ محفل قصه گویی را از دست نمی دهم با قصه سماور کتاب قصه های مجید از هوشنگ مرادی کرمانی در جشنواره پادکست قصه های خوب شرکت کردم.

پس از اتمام مراسم اختتامیه نخستین جشنواره پادکست "قصه های خوب با صداهای خوب برای بچه های خوب" برگزیدگان به گرفتن عکس های یادگاری با تندیس هایی که به چهره مهدی آذر یزدی مزین بود، مشغول شدند تا به یادگار در دفتر افتخارات کودکی خود به ثبت برسانند.

آذر یزدی کیست؟

مرحوم مهدی آذریزدی، نامدارترین نویسنده‌ تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران در ۲۷ اسفند سال ۱۳۰۰ خورشیدی در روستای خرمشاه یزد به دنیا آمد و در ۱۸ تیرماه سال ۸۸ در ۸۸ سالگی در بیمارستان آتیه‌ تهران درگذشت و ۲۱ تیرماه پس از تشییع از مسجد حظیره یزد در حسینیه‌ خرمشاه در نزدیکی محل زندگی‌اش به خاک سپرده شد.

وی در سال ۱۳۴۳ هجری شمسی به سبب نگارش کتاب « قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از سوی سازمان جهانی یونسکو به دریافت جایزه نایل آمد.

بزرگترین لذت زندگی آذریزدی، خواندن کتاب بود و می‌گفت، ترسم از این است ،عمرم به ‌پایان برسد و حسرت کتاب‌های نخوانده را با خود به ‌همراه داشته باشم.

تعداد آثار مهدی آذر یزدی به نظم و نثر افزون بر ۳۰ اثر می‌رسد که شامل قصه های خوب برای بچه های خوب، قصه های کلیله و دمنه، قصه های مرزبان نامه، سندبادنامه و قابوسنامه، قصه های مثنوی مولوی، قصه های قرآن، قصه های شیخ عطار، قصه های گلستان و ملستان و قصه های چهارده معصوم است.

قصه های تازه از کتاب های کهن، خیر و شر، حق و ناحق، ده حکایت، بچه آدم، پنج افسانه، مرد و نامرد، قصه ها و مثل ها، هشت بهشت، گربه ناقلا‎، شعر قند و عسل، مثنوی بچه خوب‎، خاله گوهر، فالگیر، مکتبخانه، قصه های ساده‎، گربه تنبل‎ و چهل حدیث از دیگر کتاب های اوست.

آذر یزدی در سن ۳۵ سالگی به فکر نوشتن کتاب برای کودکان افتاد؛ در صورتی که تا ۱۸ سالگی سواد خواندن و نوشتن او کامل نبود و با این وجود آثار بسیار زیادی از وی برجا ماند که هیچ وقت کهنه نمی شود.

نام و یادش گرامی باد

"سعیده صدیقی"

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha