شناسایی ۱۴۰۵ تغییرکاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی قزوین 

قزوین - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت اراضی کشاورزی قزوین گفت: یک هزار و ۴۰۵ تغییر کاربری در اراضی کشاورزی استان از ابتدای سال جاری تاکنون مورد شناسایی قرار گرفته است.

سرهنگ مهدی بختیاری روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: از اراضی غیرمجاز یاد شده، ۸۷۶ مورد تخلف محرز تشخیص داده شده که بلافاصله پس از شناسایی براساس تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی نسبت به تخریب و قلع و قمع بناهای ساخته شده اقدام شده است.

وی تصریح کرد: برای ۲۱ تغییر کاربری نیز در راستای بازپس گیری اراضی کشاورزی و بازگشت آن به حالت اولیه پرونده قضایی تشکیل و در نهایت نیز منجر به صدور رای قطعی قضایی و تخریب ساخت و ساز سازه های غیرمجاز شد.

سرهنگ بختیاری خاطرنشان کرد: برای مابقی اراضی تغییر کاربری های غیرمجاز شناسایی شده نیز با توجه به اینکه امکان تخریب آن وجود نداشت برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده که در حال رسیدگی است و به محض صدور حکم اعمال قانونی صورت می گیرد.

فرمانده یگان حفاظت اراضی کشاورزی قزوین با اشاره به اینکه قزوین برای نخستین مرتبه در کشور از هوش مصنوعی برای شناسایی تغییرکاربری اراضی و حفظ و حراست از زمین های کشاورزی استفاده کرده است، تاکید کرد: یگان حفاظت امور اراضی استان قزوین با همکاری سازمان امور اراضی کشور و استانداری قزوین در ۶ ماه نخست سال جاری به صورت پایلوت و برای اولین مرتبه در کشور از ظرفیت بخش خصوصی و تجهیزات نوین پهبادی برای شناسایی تغییر کاربری ها استفاده کرده و این امر باعث رشد ۲۰۰ درصدی میزان شناسایی ها شده است.

وی ادامه داد: در همین راستا، ۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی قزوین ظرف مدت ۲۰ دقیقه پایش و رصد می شود در صورتی که اگر از روش سنتی گشت زنی استفاده می شد شناسایی این محدوده سه تا پنج روز نیاز به پایش میدانی داشت، از این رو استفاده از تکنولوژی های روز و هوش مصنوعی در کاهش استهلاک، هزینه و استفاده از نیروی انسانی موثر بوده و بهره‌وری و سرعت کار را نیز تا حد زیادی افزایش داده و شناسایی دقیق تر و مستندتری را به همراه دارد.

سرهنگ بختیاری یادآور شد: به منظور رصد هرچه بهتر اراضی کشاورزی استان و در راستای حفظ و صیانت از کاربری زمین، پایش و رصد از طریق تصاویر ماهواره ای و تصاویر هوایی نیز صورت می‌گیرد و گشت های میدانی با حضور ماموران یگان حفاظت همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت حفظ کاربری اراضی کشاوری در تامین امنیت غذایی از شهروندان می خواهیم تا قبل از هرگونه اقدام به تغییر کاربری اراضی کشاورزی نسبت به درخواست مجوز و استعلام های مربوطه اقدام کرده و از ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی خودداری کنند تا از اتلاف هزینه و انرژی و نابودی زمین های کشاورزی جلوگیری به عمل آید.

فرمانده یگان حفاظت اراضی کشاورزی قزوین ادامه داد: حفظ کاربری اراضی و توسعه کشاورزی رابطه مستقیمی با سفره مردم و تامین امنیت غذایی جامعه دارد و امروز صیانت از اراضی کشاورزی باید در اولویت همه برنامه ها قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha