۱۹ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۱۶
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85623524
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۲۵۰ هکتار از جنگل طارم به انگل اُرس واش آلوده شد

زنجان - ایرنا - معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: ۲۵۰ هکتار از جنگل روستای باکلور طارم به انگل اُرس واش آلوده شده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،‌ مسعود رسولی روز پنجشنبه در بازدید از جنگل اُرس در ارتفاعات باکلور طارم، افزود: بخش آلوده به انگل اُرس واش نیازمند کنترل و پاکسازی سریع است.

وی اضافه کرد: گیاه انگلی اُرس واش سبب ضعف و خشکی پایه‌ها و ریشه های درختان می شود.

این مسوول ادامه داد: زمانی که گیاه انگلی اُرس واش روی درخت ارس قرار می‌گیرد، ریشک را تولید کرده و در بافت درخت میزبان نفوذ می کند و از آب و مواد غذایی درخت ارس که برای خود تولید کرده است تغذیه و رشد می‌کند.

رسولی ضمن ابراز نگرانی از احتمال حمله سوسک‌های چوبخوار و پوستخوار در آینده، افزود: انگل اُرس واش با جذب آب و مواد غذایی درخت ارس موجب ضعف و در نهایت خشک شدن درخت می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به حساسیت و بحران ایجاد شده و همچنین کوهستانی بودن منطقه برای جلوگیری از گسترش آلودگی در منطقه، نیاز به کنترل این انگل به روش مکانیکی در سریعترین زمان ممکن احساس می شود.

طبق اعلام رییس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی بیماری ارس واش با منشا انگلی گیاهی در جنگل‌ها رو به افزایش است و راهکارهای مکانیکی و دستی مانند قطع درختان آلوده راهکار مهار طغیان این انگل در درختان ارس است.

هفت درصد از مراتع استان جزء مراتع خوب، ۶۰ درصد دارای وضعیت متوسط و ۳۳ درصد مراتع فقیر و غیرقابل بهره برداری است.

بر اساس آمار موجود، سطح کل مراتع استان حدود ۱.۲ میلیون هکتار بوده که ۴۲۰ هزار هکتار آن جزء مراتع ییلاقی، ۳۰ هزار هکتار جزء مراتع قشلاقی و ۷۵۰ هزار هکتار جزء مراتع میانبند (مناطق بین قلمروهای ییلاقی و قشلاقی عشایر) است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha