رییس سازمان شیلات: تولید آبزیان در کشور از مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن عبور کرد

ساری - ایرنا - رییس سازمان شیلات ایران با بیان این که، در راستای افزایش امنیت غذایی تولید محصولات آبزی روند افزایشی دارد، گفت: در شرایط فعلی تولید آبزیان در کشور به یک میلیون و ۴۱۸ هزار تن رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید حسین حسینی روز پنجشنبه در آیین بهره برداری از ماهیان استخوانی دریای خزر در لاریم شهرستان جویبار اظهار کرد: از این میزان تولید ۶۴۰ هزار تن آبزی پروری و ۷۷۷ هزار تن در بخش صید و صیادی تولید شد.

وی گفت: تحقق برنامه های هفتم توسعه یکی از میثاق های جدی دولت است که تولید ۱.۸ میلیون تنی آبزیان از اولویت های این برنامه است.

این مقام مسوول با بیان این مطلب که در تحقق برنامه های امنیت غذایی کشور شیلات از جایگاه مهمی برخوردار است، اظهار کرد: بر اساس برنامه ۱۰ ساله تولید آبزی پروری در کشور باید به ۲.۶ میلیون تن برسد.

رییس سازمان شیلات گفت: در شرایط فعلی و با استفاده از فناوری های نوین در همه شرایط اقلیمی در آب بسیار شور و یا کم شور شرایط تولید آبزی پروری فراهم شد که این امر سرانه تولید را افزایش می دهد.

حسینی با اشاره به این که جهش تولید آبزی پروری در مازندران از جایگاه ممتازی برخوردار است، اظهار کرد: با حمایت از بخش خصوصی این جهش ها تداوم خواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم همه برنامه های کوتاه و بلند مدت شیلات را در کشور اجرایی کنیم باید با همدلی و اتفاق نظر کارها را پیش ببریم.

این مقام مسوول تصریح کرد: حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در صنعت آبزی پروری در افزایش تولید و امنیت غذایی کشور بسیار اثر بخش است.

رییس سازمان شیلات: تولید آبزیان در کشور از مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن عبور کرد

به گزارش ایرنا، صید ماهی‌های استخوانی از اواسط مهرماه آغاز شده و تا فروردین‌ماه سال آینده در دریای مازندران ادامه دارد.

هر ساله مرکز تکثیر، پرورش و باز سازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری که مسوولیت تکثیر بچه ماهیان را بر عهده دارد، لارو های ماهی را پس از پرورش به وزن هشت تا ۹ گرم، با هماهنگی اتحادیه صیادی پره، یگان حفاظت آبزیان شیلات و حفاظت محیط زیست در رودخانه های استان رها می کند.

طبق آمار شیلات مازندران، هر ساله ماهی سفید بیش از ۵۰ درصد از صید و بیش از ۶۰ درصد از درآمد صیادان مازندران را به خود اختصاص می دهد چرا که تکثیر طبیعی و مصنوعی و رها سازی این گونه طی یک دهه اخیر سالانه تا ۱۰۰میلیون قطعه نیز رسیده است.

معیشت بیش از چهار هزار و ۲۰۰ ماهیگیر در قالب ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره در مازندران از طریق صید در دریای خزر تامین می شود. صید ماهیان استخوانی در دریای خزر در مازندران هر ساله از بیستم مهر آغاز می شود و تا اواخر فروردین ادامه می یابد.

طبق آمار صیادان مازندران در فصل صید گذشته حدود سه هزار و ۵۰۰ تن انواع ماهی‌های استخوانی در دریای خزر صید کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha