لاوروف: نشانه‌ای از تلاش ایران برای هدایت برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای به مسیر نظامی نیست

مسکو- ایرنا- وزیر امور خارجه روسیه گفت: بر اساس ارزیابی های آژانس بین المللی انرژی اتمی، هیچ نشانه‌ای از تلاش ایران برای انتقال برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود به یک مسیر نظامی وجود ندارد.

به گزارش ایرنا از ریانووستی، سرگئی لاوروف روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی پس از شرکت در نوزدهمین نشست سران آسیا-اقیانوسیه در حاشیه اجلاس اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ. سه. آن) در وینتیان، پایتخت لائوس افزود: تقریباً در همه کشورها، سیاستمداران و نمایندگان مجلس وجود دارند که موضعی را بیان می‌کنند که منعکس‌کننده راهبرد عملی و خط دولت‌های آنها نیست.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت واقعی امور، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برنامه هسته‌ای ایران را از نزدیک رصد می‌کند، هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه ایران شروع به انتقال برنامه هسته‌ای خود به کانال نظامی کرده است، نمی‌بیند.
وزیر امور خارجه روسیه گفت:‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور مستمر، گزارش‌هایی از این دست را به شورای حکام ارائه می‌کند، اما البته اگر طرح‌ها یا تهدیدات مربوط به حمله به تاسیسات صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران اجرا شود، این یک اقدام تحریک‌کننده بسیار جدی خواهد بود.

پیشنهاد جدی برای حل مناقشه اوکراین دریافت نکرده‌ایم
وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: هنوز هیچ پیشنهاد جدی برای حل مناقشه اوکراین ارائه نشده است.
وی اظهار داشت: در میدان (عملیات نظامی ویژه) می بینیم که چگونه نیروهای مسلح روسیه به طور مداوم وظایف محوله را انجام می‌دهند اما تاکنون پیشنهاد جدی از زبان سیاستمداران را نیافته‌ایم.
لاوروف افزود: پیگیری اطلاعات منتشر شده در رسانه های غربی در مورد حل و فصل مناقشه اوکراین فایده ای ندارد.
وی همچنین گفت که اظهاراتی را که به طور دوره‌ای در این زمینه از سوی نمایندگان اوکراین در سطوح مختلف بیان می شود، دنبال نمی کند، زیرا روسیه علاقه ای به این موضوع ندارد.
وزیر امور خارجه روسیه گفت: رئیس‌جمهوری روسیه موضع مسکو را ۲۵ خردادماه ۱۴۰۳ در سخنانی در وزارت امور خارجه به وضوح بیان کرد.

بنا بر گزارش این رسانه روس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنان خود در آن مقطع زمانی، ابتکاراتی را برای حل مسالمت آمیز مناقشه در اوکراین ارائه کرد، از جمله اینکه مسکو بلافاصله آتش بس خواهد داد و آمادگی خود را برای مذاکره پس از خروج نیروهای اوکراینی از قلمرو مناطق جدید روسیه اعلام خواهد کرد. پوتین افزود: کی‌یف باید کناره گیری خود را از پیوستن به ناتو و همچنین پذیرش وضعیت بی طرف، غیر متعهد و عاری از سلاح هسته‌ای را اعلام کند. رئیس‌جمهور روسیه همچنین از لزوم لغو تحریم ها علیه فدراسیون روسیه سخن گفت.
پس از حمله نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک روسیه، پوتین مذاکره با کسانی که «به طور غیرممکن به غیرنظامیان، زیرساخت‌های غیرنظامی ضربه می‌زنند یا می‌کوشند تا تأسیسات انرژی هسته‌ای را تهدید کنند» را غیرممکن خواند.
یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهور روسیه بعداً اعلام کرد که پیشنهادهای صلح مسکو برای حل و فصل اوکراین که قبلاً توسط رئیس دولت روسیه مطرح شده بود، لغو نشده است، اما در این مرحله، "با در نظر گرفتن این ماجراجویی"، روسیه با اوکراین گفتگو نخواهد کرد.

دلیل عدم صدور بیانیه نهایی اجلاس
لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ صدور بیانیه نهایی اجلاس شرق آسیا به دلیل تلاش های آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند برای سیاسی کردن آن امکان پذیر نشد.
وی یادآور شد: دهه‌های متمادی در چارچوب اجلاس‌های آسیای شرقی، بیانیه‌ها منتشر می‌شد و شرکت کنندگان اجازه نمی‌دادند که بیانیه‌ها با موضوعات ژئوپلیتیکی یا تقابلی پیوند بخورد.
وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحرکات آمریکا در منطقه شرق آسیا گفت: ️فدراسیون روسیه نگران نظامی‌سازی مجدد ژاپن است؛ خودداری توکیو از توسعه صلح‌آمیز می‌تواند منجر به برچیدن نظم جهانی کنونی شود.
وی خاطرنشان کرد:‌ همه گام های عملی ایالات متحده در منطقه آسیا و اقیانوسیه با هدف جبهه‌گیری در مقابل روسیه و چین است.

بنا بر این گزارش، نشست سران آسیای شرقی، مجمعی برای گفتگو بین رهبران منطقه آسیا و اقیانوسیه در مورد طیف گسترده ای از مسائل استراتژیک سیاسی و اقتصادی، از جمله اهداف تقویت ساختار امنیتی منطقه است. جلساتی در این قالب سالانه همراه با رویدادهای سطح بالای آسه آن برگزار می شود.
از سال ۲۰۱۱، رهبران فدراسیون روسیه و ایالات متحده آمریکا نیز به مجمع سران کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا دعوت شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha