۱۲۴ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد ایمن‌سازی شده است

یاسوج- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از دهه ۷۰ تاکنون ۱۲۴ هزار و ۲۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان با انجام برنامه‌هایی مانند عملیات بیولوژیک و مکانیکی در برابر بلایای طبیعی ایمن‌سازی شده است.

به گزارش ایرنا سعید جاویدبخت عصر جمعه به مناسبت بیستم مهرماه، روز ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی و در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه درختان جنگلی نقش مهمی در کاهش آسیب‌های بلایای طبیعی به ویژه سیل دارند، تاکید کرد: در ۴۴ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد به صورت دست کاشت، جنگل‌کاری شده است.

وی بیان کرد: این درختان که بیشتر از گونه بادام هستند، افزون بر ایجاد زمینه پیشگیری از خسارت‌های ناشی از باران‌های سیل‌آسا، به بهبود معیشت جوامع محلی از طریق جمع‌آوری محصول و همچنین لطافت هوای مناطق گرمسیری کمک کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین عملیات بیولوژیک یا همان بذرکاری و کپه‌کاری در ۷۹ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان صورت گرفته است.

جاویدبخت تاکید کرد: در این مدت عملیات اجرایی کنتور فارو برای حفظ رطوبت خاک و ذخیره نزولات آسمانی در یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار از مراتع استان انجام گرفته است.

به گفته وی کنتور فارو برای بهره‌‏برداری بهینه از آب و خاک در مناطق خشک و نیمه‌‏خشک کنتور احداث می‌شود و این زیرساخت‌ها در عرصه‌هایی که پوشش گیاهی مراتع به حدی کاهش یافته که هیچ‌گونه تأثیری در جلوگیری از روان‌آب سطحی ندارد ولی پایه‌‏های گیاهی مناسب و خوش‌خوراک در عرصه وجود دارد، انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: همچنین از سال ۱۳۷۰ تاکنون ۲.۶ میلیون مترمکعب سازه آبخیزداری در این استان ایجاد شده که اجرای این سازه‌ها باعث ذخیره سالیانه ۴۰ میلیون مترمکعب مهار سیلاب و کنترل ۱.۲ میلیون مترمکعب فرسایش خاک در استان شده است.

به گزارش ایرنا استان کهگیلویه و بویراحمد با بارشی معادل ۱۱ میلیارد مکعب و ۸.۵ میلیارد مکعب روان‌آب در رتبه سوم کشور قرار دارد.

این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران بوده و یک درصد مساحت کشور را داراست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha