۲۳ مهر ۱۴۰۳، ۸:۳۰
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85624810
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کشف قاچاق دام در خراسان شمالی ۸۴ درصد کاهش یافت

بجنورد-ایرنا- کارشناس مسوول اداره قرنطینه و امنیت زیستی دامپزشکی خراسان شمالی گفت: سه محموله دام زنده قاچاق در استان نیمه نخست امسال کشف شد که در همسنجی با سال گذشته ۸۴ درصد کاهش یافت.

فریدون اوغازیان روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اجرای آیین نامه قانون مبارزه با قاچاق کالا دلیل کاهش کشف قاچاق در استان است که در این آیین نامه حمل هر گونه دام زنده بدون گواهی حمل، قاچاق تلقی می شود.

وی افزود: در این مدت ۱۵ مورد گشت مشترک بین راهی با نیروی انتظامی برگزار شد که در این گشت ها ۳۲ دستگاه خودرو مورد بازرسی و نظارت قرار گرفت و هشت پرونده متخلفان برای رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع و سه دستگاه توقیف شد.

کارشناس مسوول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه دام موجود در این استان مازاد بر مصرف و نیاز است و به ناچار بخشی از گله ها خارج و روانه کشتار شود گفت: در این استان حدود ۲ میلیون راس دام سبک و حدود ۵۰ هزار راس دام سنگین نگهداری می شود و سالانه معادل ۵۰ درصد جمعیت دام سبک و ۳۰ درصد از دام سنگین به جمعیت دام های استان افزوده می شود.

افزایش ۸۰ درصدی انتقال دام به استان

اوغازیان خاطرنشان کرد: امسال ۲ هزار و ۸۸ راس گاو و گوساله زنده، ۲۷۳ هزار و ۲۶۵ راس گوسفند و بز زنده و ۳۸۶ هزار و ۶۰۸ قطعه مرغ زنده با مجوز حمل بهداشتی- قرنطینه ای این اداره کل به مقصد سایر استان ها جابه جا شد.

وی افزود: حمل دام زنده و فراوده های خام دامی از مبدا استان به مقصد سایر استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴ در صد افزایش دارد.

کارشناس مسوول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: میزان جابجای دام از سایر استان ها به داخل استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه بیشتر جابه جایی غیرمجاز دام در محورهای اصلی است گفت: نظارت ها در این محورها بیشتر است اما نیاز است نظارت در محورهای فرعی هم تشدید شود و بازرسی در این محورها مورد توجه قرار گیرد، در این زمینه اولویت ما تقویت کنترل و نظارت در محور اسفراین-سبزوار و نیز اسفراین- گرمه و محور فاروج _قوچان است.

وی اظهار کرد: گشت های بازرسی اداره کل دامپزشکی استان با همکاری نیروی انتظامی انجام می شود و خوشبختانه با اجرای طرح هویت گذاری، جابه جایی غیرمجاز دام در استان کنترل شده است.

صدو مجوز بهداشتی برای حمل

اوغازیان درباره صدور مجوز بهداشتی برای صدور فرآورده های خام دامی گفت: مجور حمل بهداشتی شیرخام به خارج استان در نیمه نخست دامسال به میزان ۱۱ هزار ۱۶۵ تن صادر شد همچنین صدور گواهی بهداشتی حمل برای یکهزار و ۴۲۵ کندوی زنبور عسل و ۲۸ هزار و ۹۸۸ جلد پوست انواع دام کشتاری در استان از دیگر اقدامات در نیمه نخست امسال است.

کارشناس مسوول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: امسال مجوز برای حمل ۷۹ تن گوشت گوسفند و بز تازه و منجمد، ۶۳ تن گوشت گوساله تازه و منجمد و ۱۰ هزار و ۷۴۱ تن گوشت مرغ تازه و منجمد صادر شد.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

در خراسان شمالی بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی نگهداری و پرورش داده می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha