۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۱۵
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85624816
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گمرک باشماق کردستان سومین مرز ترانزیتی کشور شد

۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۱۵
کد خبر: 85624816
گمرک باشماق  کردستان سومین مرز ترانزیتی کشور شد

سنندج- ایرنا- ناظر گمرکات کردستان گفت: گمرک باشماق در شهرستان مریوان بعد از گمرک های پرویزخان و شهید رجایی در نیمه نخست امسال بیشترین میزان ترانزیت خارجی را به خود اختصاص داده است.

فرامرز امیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در ۶ ماهه نخست سال جاری گمرک باشماق در کردستان با ۱.۶ میلیون تن پس از گمرک پرویزخان با ۳.۱ میلیون تن و گمرک شهید رجایی با ۲.۹ میلیون تن کالا، بیشترین میزان ترانزیت خارجی را به عنوان گمرک مبدأ به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: تشریفات گمرکی بیش از یک میلیون و ۹۲۱ هزار تن انواع کالا در رویه عبور خارجی (ترانزیت) به ارزش افزون بر ۲ میلیارد و ۲۸۴ میلیون دلار در گمرک باشماق مریوان انجام شده است.

ناظر گمرکات کردستان ادامه داد: ترانزیت خارجی مبدأ از این گمرک با تعداد ۶ هزارو ۹۷۵ اظهارنامه و ۷۳ هزارو ۲۶۷ دستگاه کامیون به تناژ یک میلیون و ۶۱۱ هزارو ۸۷۵ تن بیشترین تشریفات گمرکی را به خود اختصاص داده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد ۱۰۲ درصدی به لحاظ وزن و افزایش ۵۰ درصدی از حیث ارزش برخوردار بوده است.

امیدی بیان کرد: ترانزیت داخلی مبدا با روند صعودی ۹۴ درصدی از نظر وزن و ۷۳ درصدی از لحاظ ارزشی در رتبه بعدی قرار گرفت و پس از آن ترانزیت خارجی مقصد است که به ترتیب از حیث وزن و ارزش ۱۴ و ۶ درصد سیر نزولی را نشان می دهد.

وی یادآور شد: از جمله دلایل کاهش ترانزیت خارجی مقصد در این مرز می توان به افزایش هزینه های دریافتی از سوی گمرک همسایه، اسکن همه حامل های ترانزیتی، داکت ضد عفونی، اضافه شدن کرایه حمل و سایر وجوه دریافتی اشاره کرد که باعث شده است تا قیمت نهایی افزایش پیدا کند و صاحبان کالا ترجیح دهند تا مرزهای دیگر را جایگزین کنند.

امیدی اظهار کرد: اقلام عمده ترانزیت مبدا از گمرک باشماق را سوخت ها و مواد معدنی حاصل از آنها، ضایعات کارتن، ضایعات مس، تایر، کشنده ها تشکیل داده است.

بیشتر بخوانید:

مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید.

گمرکات استان کردستان با شعبه های فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می کند.

گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha