۲۱ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۴۹
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85563367
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزون‌بر ۲ میلیارد دلار مبادلات تجاری در کردستان انجام شد

سنندج- ایرنا- ناظر گمرکات کردستان گفت: حجم مبادلات تجاری در استان از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه افزون بر ۲ میلیارد و ۱۷ میلیون دلار بوده است.

فرامرز امیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این مدت حجم مبادلات تجاری گمرکات استان شامل صادرات، واردات و ترانزیت یک میلیون و ۷۹۲ هزارو ۸۰۶ تن به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۱۷ میلیون و ۶۹۶ هزار دلار بود که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۳۶ درصد و به لحاظ دلاری هم ۱۰ درصد رشد یافت.

وی اضافه کرد: در این مدت مقدار ۵۲۵ هزارو ۲۷۶ تن انواع کالا به ارزش ۲۴۸ میلیون و ۹۹۰ هزارو ۱۵۵ دلار از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شد که از این میزان ۴۰۱ هزار و ۶۱ تن آن به ارزش ۱۵۷ میلیون و ۸۴۸ هزار و ۵۱۰ دلار نزد گمرکات استان اظهار و ترخیص شد.

ناظر گمرکات کردستان ادامه داد: از جمله کالاهای صادراتی از مرزهای استان شامل گوجه فرنگی، تراکتور کشاورزی، هندوانه، انواع بستنی، سیب درختی، مرغ منجمد گوشتی، تخم مرغ خوراکی، گوجه فرنگی گلخانه ای، شیرخشک و گرانول پلی اتیلن سبک است.

امیدی بیان کرد: این میزان کالای صادراتی به مقصد ۱۸ کشور جهان هم چون عراق، افغانستان، سوریه، ترکیه، روسیه، ازبکستان، ونزوئلا، قرقیزستان، بلغارستان، امارات، قزاقستان، تاجیکستان، هند، ترکمنستان، پاکستان، گرجستان، ایتالیا و قطر صادر شده است.

وی اظهار کرد: میزان واردات قطعی و ورود موقت از گمرکات استان ۷۶ هزار و۳۰ تن انواع کالا به ارزش ۲۴۱ میلیون و ۸۸۵ هزارو ۱۵۸ دلار بوده که سهم واردات قطعی هشت هزار و ۹۷ تن به ارزش بیش از ۶۲ میلیون و ۹۵۰ هزار دلار است که در مجموع واردات و ورود موقت در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل آن از نظر ارزش ۴۹ درصد و به لحاظ وزنی ۱۲۵ درصد رشد داشته است.

ناظر گمرکات کردستان یادآور شد: عمده کالاهای وارداتی از مرزهای استان عبارت است از شمش طلا، شمش آلومینیوم، کالاهای واسطه ای، ماشین آلات و قطعات خط تولید، مواد اولیه و اقلام مصرفی مورد نیاز مرزنشینان که از کشورهای عراق، امارات متحده عربی، اتریش، چین، ایتالیا، آلمان، و ترکیه به ایران وارد شده است و درکوتاه ترین زمان ممکن ترخیص شده‌اند.

مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید.

گمرکات استان کردستان با شعبه های فعال در سنندج، باشماق مریوان و سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می کند.

گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و واردات فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha