رئیس‌جمهور پای «درد دل» دانشجویان نشست/ صدای منتقد شنیده شد

تهران-ایرنا- آیین رسمی آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد با حاشیه‌هایی همراه بود.

به گزارش ایرنا، آیین رسمی آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی طبق روال سنوات گذشته، با حضور رئیس جمهور و جمعی از استادان، دانشجویان و مدیران و دست‌اندرکاران آموزش عالی کشور برگزار شد.

استقبال دانشجویان از رئیس‌جمهور

- قبل از شروع مراسم دانشجویان در محوطه دانشگاه در انتظار دیدار مسعود پزشکیان بودند؛ این اولین حضور رئیس دولتِ چهاردهم در جمع دانشجویان است. پیش از این هم او در آوردگاه انتخابات در همین دانشگاه حضور یافته بود و به سوالات دانشجویان پاسخ داد اما این بار در مقام رئیس قوه مجریه شرکت کرد.
 

- تعدادی از دانشجویان پلاکاردهایی به همراه داشتند و در آن خواسته‌ها و مطالبات خود را از رئیس‌جمهور اعلام کرده بودند.

- در آئین رسمی آغاز سال تحصیلی وزیر علوم، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محسن حاجی میرزایی رئیس دفتر رئیس جمهور، الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت ، ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمد جعفر قائم پناه معاون اجرایی رئیس جمهور و حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها حضور داشتند.

- در ردیف اول(جایگاه مسئولان)، مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و سید ضیاءهاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس‌جمهور هم دیده می‌شدند.


- محمد نظری مجری صداوسیما که بیشتر او را با برنامه تلویزیونی «به خانه بر می‌گردیم» می‌شناسند، اجرای برنامه را برعهده داشت.

- اکثر دانشجویان و اساتید در سالن جلسات حضور یافته بودند تا هم نمایندگان آنها نظراتشان را با شخص دوم کشور به اشتراک بگذارند و هم نظرات او را درباره دانشگاه و دانشجو بشنوند؛ به عبارتی یک شور و شوقی در سالن جاری و ساری بود.

پای «وفاق ملی» به دانشگاه تهران باز شد

- ۱۰:۴۰: حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با دعوت مجری پشت تریبون رفت و ابتدا از اهمیت «وفاق ملی» سخن گفت و سپس گذری به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و فلسطین زد و گفت که اسرائیل غاصب از علم و فناوری برای نابود کردن یک نسل استفاده می‌کند.

- ۱۰:۵۵ محمد رضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ایراد سخنرانی پرداخت و بر تقویت «دیپلماسی علمی» تاکید کرد و گفت: اگر در سطح پژوهش و روابط علمی نتوانیم با دانشگاهای معتبر رفت و آمد داشته باشیم، بعد از مدتی دچار عقب ماندگی خواهیم شد.

رئیس‌جمهور صدای منتقدان را شنید

- ساعت از یازده گذشته بود که آقای رئیس‌جمهور همین‌که خواست سخنرانی خود را آغاز کند، چند دانشجو با صدای بلند درخواست کردند تا صحبت کنند؛ پزشکیان گفت جلسه را به هم نزنید، دعوا نکنید. وقتی باز این دانشجو و همفکران او درخواست خود را تکرار کردند، رئیس دولت خطاب به آنها گفت: یک نفر را انتخاب کنید تا به نمایندگی از شما صحبت کند.

- در این هنگام، علیرضا صفری عضو بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به سمت جایگاه رفت تا سخنرانی کند؛ رئیس‌جمهور خطاب به افرادی که درخواست کرده بودند، نماینده آنها در این مراسم صحبت کند گفت: او را به عنوان نماینده قبول دارید؟

- هنگامی که این دانشجو پشت تریبون قرار گرفت، رئیس‌جمهور جایگاه سخنگاه را ترک کرد تا او مطالبات خود را صریح و راحت بیان کند.

- او تاکید کرد: سردر دانشگاه تهران این جمله نوشته شده است که خدا لعنت کند دست هایی که می خواهد دانشگاه و جوانان ما را سیاست زدایی کند و این جمله صریح رهبر معظم انقلاب در دهه ۷۰ است. من در اینجا نمی خواهم نطق تشکل باشم و می‌خواهم بگویم از دانشگاه صیانت کنید.

- این فعال دانشجویی از رئیس جمهور خواست در ۱۶ آذر (روز دانشجو) در دانشگاه تهران حاضر شود و صدای تشکل‌های دانشجویی را بشنود.


گلایه رئیس‌جمهور از بی نظمی در جلسه
- با اینکه بنا به خواست رئیس‌جمهور، نماینده بسیج دانشجویی در آیین رسمی آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها سخنرانی کرد و آنچه در نظر داشت را بدون لکنت زبان مطرح کرد، اما وقتی که مجدد نوبت به مسعود پزشکیان رسید، یک کارمند دانشگاه که معترض وضع موجود بود، با صدای بلند وسط حرف رئیس‌جمهور پرید و حاشیه ایجاد کرد؛ رئیس دولت وفاق ملی خطاب به او گفت: همین‌که جرأت می‌کنید وسط حرف من حرف بزنید، یعنی داره حرف می‌زنید! چپ، راست، مذهبی و غیر مذهبی اگر حرف درست ارائه کند، ما می‌پذیریم.

- شما نمی‌توانید نظم را رعایت کنید و این یعنی اینکه ما هنوز به آن میزان از فهم و آگاهی نرسیده‌ایم که چارچوب یک برنامه را مراعات کنیم هم جلسه سخنرانی را به هم زده‌ای و هم فریاد می‌زنید؛ اجازه بدهید من حرفم را بزنم. هر موقع نوبت شما شد، حرف بزنید.

- آیین رسمی آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها در حالی پایان یافت که رئیس‌جمهور ضمن شنیدن صدای منتقدان نشان داد از انتقاد سازنده استقبال می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha