سایه وفاق بر دانشگاه‌های ایران؛ وقتی پزشکیان تریبون خود را به دانشجوی منتقد داد

تهران- ایرنا- اولین حضور «مسعود پزشکیان» در قامت رئیس‌جمهور در قلب تپنده دانشگاه‌های کشور، با حاشیه‌ها و تشویق‌های مکرری همراه بود؛ حضوری که نویدبخش «وفاق» برای دانشگاه‌ها شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اولین حضور رئیس دولتِ چهاردهم در جمع دانشجویان؛ تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران مملو از جمعیتی بود که در انتظار رئیس‌جمهور بودند. سخنرانان یکی پس از دیگری پشت تریبون حاضر می‌شدند و حضار نیز در سکوت کامل به صحبت‌های سخنرانان گوش می‌دادند.

رئیس‌جمهور مثل همیشه وقت‌شناس بود و همانگونه که وعده داده شده بود، دقایقی قبل از ساعت ۱۰ صبح امروز شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ وارد تالار علامه امینی دانشگاه تهران شد؛ پزشکیان پس از استقرار در محل پیش‌بینی شده، با دقت به صحبت‌های دانشگاهیان و نماینده دانشجویان گوش داد.

بنر آبی رنگ بزرگ با نقش سر در اصلی دانشگاه تهران، نوید آغازی جدید را می‌داد که البته بیراه هم نبود. بر روی بنر نوشته شده بود «مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری». در گوشه بالای راست آن شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و در طرف مقابل شعار دولتِ وفاق یعنی «وفاق ملی» نقش بسته بود.

در میانه سکوت سنگین مراسم که دست کم تا آغاز سخنرانی رئیس‌جمهور ادامه داشت، «یوسف سلامی» خبرنگار صدا و سیما با تصویربردار خود به جستجوی سوژه بود و از میان ردیف‌های به هم فشرده حضار، جایی برای خود باز می‌کرد تا به گفت‌وگوی تلویزیونی با آنان بنشیند و حال و هوای مراسم را به صورت زنده برای مخاطبان صداوسیما گزارش کند.

وقتی یک پزشک رئیس‌جمهور است

رئیس‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران وقتی پشت تریبون رفت، گفت که از فرصت حضور یک پزشک در جایگاه ریاست جمهوری استفاده می‌کنم و دغدغه‌های حوزه بهداشت و درمان را به شکل دیگری مطرح می‌کنم. «محمدرضا صالحی» خطاب به رئیس‌جمهور گفت: تعرفه‌گذاری خدمات درمان نیاز به بازنگری اساسی دارد به گونه‌ای که دسترسی همگانی به خدمات فراهم شود.

تشکر از رئیس‌جمهور برای بکارگیری شایستگان

«افشین راهداری» دانشجوی دکتری شیمی دانشگاه تهران به عنوان نماینده دانشجویان پشت تریبون آمد و پس از خوش‌آمدگویی به رئیس‌جمهور و هیأت همراه، مهمترین چالش امروز دانشگاه‌های کشور را مهاجرت نخبگان و سرمایه‌های انسانی خواند که سالانه بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار زیان برای کشور به همراه دارد.

سایه وفاق بر دانشگاه‌های ایران؛ وقتی پزشکیان تریبون خود را به دانشجوی منتقد داد

این دانشجو لیستی از مهمترین عوامل مهاجرت دانشجویان را برای مسئولان و اساتید و دانشجویان حاضر در مراسم برشمرد و از دولت چهاردهم برای بکارگیری شایستگان از میان گروه‌های قومی و نسلی و زنان تشکر کرد و گفت: شکل‌گیری گفتمان وفاق نیاز ضروری امروز کشور بود و امیدواریم که با جاری شدن این گفتمان، دانشگاه‌ها به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنند.

دغدغه‌ای از جنس دغدغه «ماهاتیرمحمد» معمار مالزی نوین

پس از نماینده دانشجویان، حاضران در تالار علامه امینی خود را برای شنیدن سخنرانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آماده کرده بودند که اعتراض یکی از کارمندان دانشگاه تهران، جلسه را با اندکی وقفه مواجه کرد. وی معتقد بود که دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه قبل از حضور در کلاس درس اساتید با کارمندان طرف هستند و لذا باید زمانی نیز به این گروه برای بیان دغدغه‌هایشان اختصاص یابد.

«محمد سیمایی صراف» در بخشی از سخنرانی خود، سواستفاده رژیم منحوس صهیونیستی از دانش و فناوری نوین برای نسل‌کشی و کشتار زنان و کودکان را نکوهش کرد که با تشویق بی امانِ حضار همراه بود.

وزیر علوم در ادامه به ذکر خاطره‌ای از یکی از اساتید خود در جلسه‌ای با مهاتیرمحمد (معمار مالزی جدید) پرداخت و گفت: ماهاتیر محمد تعریف می‌کند وقتی که در مطب بیماری از عدم توانایی برای پرداخت نسخه فرزند بیمار خود خبر داد و گفت که حالا که پول کافی ندارد، چاره‌ای جز پذیرش نابینا شدن فرزند خود ندارد. ماهاتیر محمد همان روز در مطب خود را می‌بندد و وارد عرصه سیاست می‌شود.

سیمایی صراف دغدغه دکتر پزشکیان برای ورود به عرصه سیاست را مشابه معمار مالزی نوین دانست و تاکید کرد: امیدواریم که شاهد آینده‌ای روشن و درخشان برای مردم عزیز کشورمان باشیم.

پس از سخنرانی وزیر علوم، نوبت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود اما یکی از حضار تقاضای صحبت با رئیس‌جمهور را داشت که به جلوی سن منتقل و قرار شد با هماهنگی تیم حفاظت رئیس‌جمهور مشکل خود را به صورت شخصی مطرح و پیگیری لازم برای حل آن انجام شود.

نفر اول کنکور انسانی: بهترین هدیه را به ما بدهید!

پیش از سخنرانی رئیس‌جمهور، نوبت تقدیر از رتبه‌های برتر آزمون سراسری رسید. برگزیدگان و والدین آنها که حالا جدیدالورودهای دانشگاه هستند با اشتیاق منتظر آغاز مراسم بودند. «صبا معصوم‌نیا» رتبه یک کنکور علوم تجربی که از بندرعباس آمده بود، این شانس را داشت که لوح تقدیر و هدیه خود را از اولین پزشکِ رئیس‌جمهور ایران دریافت کند و پس از آن سایر برگزیدگان از علوم تجربی گرفته تا ریاضی و فنی، از علوم انسانی تا هنر و زبان‌های خارجی لوح تقدیر و جایزه خود را از رئیس‌جمهور با همراهی وزیر علوم و وزیر بهداشت دریافت کنند.

سایه وفاق بر دانشگاه‌های ایران؛ وقتی پزشکیان تریبون خود را به دانشجوی منتقد داد

سپس دانشجویان در کنار رئیس‌جمهور جمع شدند و عکس یادگاری گرفتند؛ پزشکیان مثل همیشه با روی گشاده به گپ و گفت با دانشجویان پرداخت.

علی اکبر قنادیزدی نفر اول کنکور علوم انسانی امسال هم پشت تریبون رفت و با انتقاد از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: آقای رئیس‌جمهور از اختیاری که به شما دادیم استفاده کنید تا این مصوبه را لغو کنید. چشم و گوش را نبستن در مقابل این مطالبه عمومی، بهترین هدیه شما به ماست.

رئیس‌جمهوری که تریبون خود را به دانشجو داد؛ فرصت برابر برای همه بدون تبعیض

ساعت از یازده گذشته بود که آقای رئیس‌جمهور همین‌که خواست سخنرانی خود را آغاز کند، چند دانشجو که به نظر می‌رسید از برخی تشکل‌های دانشجویی نمایندگی می‌کردند، با صدای بلند فریاد زدند: آقای پزشکیان نمی‌شود که به دانشگاه تهران بیایید و از وفاق صحبت کنید اما به دانشجویان اجازه صحبت کردن ندهید!

سایه وفاق بر دانشگاه‌های ایران؛ وقتی پزشکیان تریبون خود را به دانشجوی منتقد داد

دعوا میان صداهای مختلف بالا گرفته بود که پزشکیان از آنها خواست که جلسه را به هم نزنند و دعوا نکنند. رئیس‌جمهور گفت: ما به شما ارادت داریم و دوست‌تان داریم. یک نفر را انتخاب کنید تا به نمایندگی از شما صحبت کند.

«علیرضا صفری» عضو بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به سمت جایگاه رفت تا سخنرانی کند؛ رئیس‌جمهور خطاب به افرادی که درخواست کرده بودند، نماینده آنها در این مراسم صحبت کند گفت: او را به عنوان نماینده قبول دارید؟

صفری پشت تریبون رفت و رئیس‌جمهور جایگاه سخنگاه را به او سپرد و به صندلی خود بازگشت تا او مطالبات خود را صریح‌تر و راحت‌تر بیان کند.

عضو بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: آقای رئیس‌جمهور! دفتر دانشگاه به ما تریبون نداد اما شما به ما تریبون دادید؛ از شما می‌خواهیم که صدای دانشجویان را بشنوید.

این فعال دانشجویی از رئیس جمهور خواست در ۱۶ آذر (روز دانشجو) در دانشگاه تهران حاضر شود و صدای تشکل‌های دانشجویی را بشنود که البته به نظر می‌رسد این خواسته با لبیک وزیر علوم نیز همراه شد؛ چرا که «محمد سیمایی صراف» در پایان جشن آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در گفت‌وگویی اختصاصی به خبرنگار ایرنا گفت: همه تشکل‌ها به عدالت و بدون تبعیض باید تریبون داشته باشند و فرصت مناسب آن نیز روز ۱۶ آذر است.

هوای مشتریان خود را داشته باشیم؛ مَن‌ها را حذف نکنید

«مسعود پزشکیان» سپس سخنان خود را با امید به دانشگاه و آینده کشور آغاز و با لبخند همیشگی خود تاکید کرد: اهل این پروتکل‌ها نیستم؛ به من کاغذ می‌دهند که از رو بخوانم اما بعد می‌بینیم که بدتر شد.

در میانه صحبت رئیس‌جمهور، بار دیگر یکی از کارمند دانشگاه، با صدای بلند وسط صحبت‌های پزشکیان پرید؛ رئیس دولت وفاق ملی خطاب به او گفت: همین‌که جرأت می‌کنید وسط حرف من حرف بزنید، یعنی دارید حرف می‌زنید! چپ، راست، مذهبی و غیر مذهبی اگر حرف درست ارائه کند، ما می‌پذیریم.

سایه وفاق بر دانشگاه‌های ایران؛ وقتی پزشکیان تریبون خود را به دانشجوی منتقد داد

پزشکیان ادامه داد: شما نمی‌توانید نظم را رعایت کنید و این یعنی اینکه ما هنوز به آن میزان از فهم و آگاهی نرسیده‌ایم که چارچوب یک برنامه را مراعات کنیم، اجازه بدهید من حرفم را بزنم، هر موقع نوبت شما شد، حرف بزنید.

رئیس‌جمهور افزود: می‌دانستید که داشتند من را حذف می‌کردند؛ مَن‌ها را حذف نکنید. هر یک از این مَن‌ها می‌تواند یک انقلاب در کشور ایجاد کند و مایه تحول باشد.

پزشکیان در بخش دیگری از صحبت‌های خودمانی خود با دانشجویان گفت: ما باید هوای مشتریانِ خود را داشته باشیم، آنها که در کشور ماندند تا مشکلات را حل کنند، اگر این کار را کنیم بقیه هم می‌بینند که در کشور به علم و فرهیختگان بها داده می‌شود، در غیر اینصورت آنها که رفته‌اند هم می‌گویند با آنها که ماندند چه کردی که با من کنی!

وی در پایان خطاب به دانشجویان تصریح کرد: شما نخبگان سرمایه‌های کشور ما هستید و به شما افتخار می‌کنم، بدانید که با شماست که می‌توانیم مشکلات این کشور را حل کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha