۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۰۷
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85625363
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۷ سال میزبانی از بزرگترین رویداد هنر خیابانی ایران +فیلم

سنندج- ایرنا- برای هفدهمین دوره متوالی، مریوان  میزبان جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی است، این جشنواره امسال متمایزتر از تمامی دوره‌های گذشته آغاز بکار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شنبه بیست و یکم مهرماه، چهارراه شبرنگ مریوان مملو از جمعیت است، نزدیک‌تر که می‌روی دختران دبستانی با پیراهن‌های رنگ رنگی و زیبای کردی صف بسته‌اند و همه عروس‌های عروسکی به دست دارند، عروسک‌هایی به نام "بوکه بارانه".

هر از گاهی افرادی با پوشش‌های عجیب و غریب که تنها در نمایش‌ها می‌توانی آن را ببینی، از کنار بچه‌ها رد می‌شوند، عکس یادگاری می‌گیرند و یا فیلمبرداری می‌کنند و با یکدیگر به گپ و گفت مشغول می‌شوند.

مریوانی‌ها در حاشیه خیابان در پیاده‌رو ایستاده‌ و گوشی‌هایشان را آماده کرده‌اند تا تصاویر نابی را از هفدهمین رویداد هنر خیابانی ایران به ثبت برسانند.

هوای مریوان خنک است و هنوز از سرما و سوز پاییز در آن خبری نیست، بعد از اجرای نماهنگ "بوکه بارانه" توسط کودکان، گروه‌های نمایشی یکی یکی وارد خیابان می‌شوند، از اصفهان، خوزستان، تهران، ایلام، کردستان و چهار گوشه ایران تا آلمان، عراق و چند کشور خارجی دیگر.

دهل و سورنا پیشاپیش گروه‌ها حرکت می‌کند، گروه‌های نمایشی هم یا با لباس‌های محلی خودشان در این در این کارناوال حاضر شده‌اند یا لباس نمایش‌های خاص خود را پوشیده‌اند از پشه، اسب و درخت تا دلقک را می‌شود در بین هنرمندان دید. جمعیت به سمت پارک ملت مریوان به راه می‌افتد و تجمع پایانی گروهها همان‌جاست.

اجرای گروههای نمایشی خیابانی از عصر امروز شروع خواهد شد.

۱۷ سال میزبانی از بزرگترین رویداد هنر خیابانی ایران +فیلم

کاری که مردم دوست داشته باشند، نوعی موفقیت است

مالک آبسالان از دهلران ایلام آمده و نمایش سفر را به کارگردانی خود به جشنواره آورده است.

وی جشنواره مریوان را از تخصصی‌ترین جشنواره‌های نمایشی ایران می داند که به لحاظ محیط فرهنگی کردستان، برگزاری این جشنواره را متمایز کرده است.

او که بیش از یک دهه، سابقه حضور در این جشنواره را دارد، از موفقیت هایی گفت که در طول سالهایی که در تئاتر خیابانی مریوان شرکت داشته و افزود: با وجود همه عناوین، کاری که مردم ان را دوست داشته باشند، نوعی موفقیت است.

این کارگردان ایلامی این دوره را دارای نظم خاصی برشمرد و ابراز امیدواری کرد از رونق و پویایی بالایی برخوردار باشد.

آبسالان افزود: مردم و مخاطبان مریوانی آنقدر از تئاتر خیابانی سررشته دارند که جزو مخاطبان خاص این رشته هنری به شمار می‌آیند و همین هنرمندان را وادار به دقت در اجرا می‌کند.

۱۷ سال میزبانی از بزرگترین رویداد هنر خیابانی ایران +فیلم

پدر و پسر هنرمند

علی اصغر و عرفان خطیب‌زاده پدر و پسر هنرمند تهرانی هستند که هرکدام با یک نمایش به جشنواره مریوان آمده‌اند.

با پسر که صحبت کردم ابتدا کار پدرش را معرفی کرد، "شیر سرکش" به کارگردانی علی اصغر خطیب‌زاده و " چه سبزم امروز" به کارگردانی خودش.

پنج دوره در این جشنواره شرکت داشته‌ایم و مدیریت خیلی خوبی را برای این رویداد هنری بین‌المللی شاهدیم.

او ارتباط‌گیری بیشتر هنرمندان را خلاء حوزه اسکان دانست که اگر مکان اسکان همه هنرمندان در یک محل بود می‌شد به ان دست یافت.

۱۷ سال میزبانی از بزرگترین رویداد هنر خیابانی ایران +فیلم

میزبان، میهمان

افشان کمانگر مشاور کارگردان اثر نمایشی" زمین" هم کیفی‌تر شدن این جشنواره را هر سال قوی از قبل می‌داند که مدیریت بسیار خوبی را داشته است.

کمانگر ادامه داد: مریوان قطب اصلی تئاتر خیابانی است و حتی می‌شود گفت از جشنواره فجر هم در سطح بالاتری قرار گرفته است چرا که واکنش مردم در این جشنواره حرف اول را می‌زند.

۱۷ سال میزبانی از بزرگترین رویداد هنر خیابانی ایران +فیلم

مریم از بهبهان با اولین حضور

نزدیک می‌شود و احوالپرسی می‌کند، لباس محلی زیبایش نظرم را جلب کرده، می‌پرسم از کدام استان هستید، جواب داد: مریم هستم از بهبهان خوزستان.

او می‌گوید که از هفت سالگی وارد تئاتر شده و ۱۲ سال است که در این رشته هنری فعالیت دارد.

از حس خوبی که از مردم کردستان گرفته گفت و اینکه اولین حضورشان از بهبهان در مریوان است.

اسم نمایششان هم اگر اشتباه نکنم، این بود: "کلبوجور".

۱۷۰ هنرمند در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شرکت دارند. این جشنواره از امروز آغاز شده و تا ۲۵ مهر ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha