۲۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۴۸
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85625775
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

حافظان بی ادعای محیط زیست

۲۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۴۸
کد خبر: 85625775
سعید وحیدی
حافظان بی ادعای محیط زیست

بجنورد- ایرنا- «علی گودرزی» معروف به «علی دشتی» از فعالان محیط زیست خراسان‌شمالی است که با همراهی برخی دوستداران طبیعت هر ساله با پاکسازی مسیر گردشگری پارک ملی گلستان یک تنه جور گردشگران بی تفاوت به محیط زیست را می کشند و قدم در راهی گذاشته اند که عوایدش نصیب نسل‌های بعدی بشر هم می‌شود.

به گزارش ایرنا، تابستان امسال هم زیرسایه برخی گردشگری‌های غیرمسوولانه و رهاسازی زباله‌ها در رودخانه و جنگل ها به پایان رسید و گردشگران بی تفاوت به طبیعت، بار دیگر طراوات همیشگی در مناطق بکر طبیعی را به یغما بردند.

مناطق بکری که تا دیروز با سفر به آنها انواع خستگی های روحی زندگی مدرن را از تن به در می کردیم با حجم انبوهی از زباله هایی مواجه شده اند که قابل برگشت به چرخه طبیعت نیست.

تصاویر شبکه های اجتماعی از زباله های رهاشده نیز گویای آن است که دیگر از آن طبیعت پاک و بدون زباله خبری نیست و هرکجا که گردشگران بی تفاوت به طبیعت به آن دست یافته اند در مدت کوتاهی زباله جایگزین طراوات طبیعت شده است.

انگار محیط زیست کشور جدای از چالش های بحران کم آبی و تهدید حیات وحش با مساله به ظاهر ساده اما اساسی رهاسازی زباله از سوی گردشگران هم باید دست و پنجه نرم کند.

فارغ از اینکه محیط زیست و دیگر سازمان های متولی چه برنامه هایی برای حفاظت از طبیعت خواهند داشت، برخی افراد دوستدار طبیعت در این خطه گوی خدمت بی منت را از نهادها ربوده اند و بدون هیچ ادعایی اقدام پاکسازی جنگل ها و مسیرهای گردشگری کرده اند.

«علی گودرزی» معروف به «علی دشتی» از فعالان محیط زیستی است که قدم در این مسیر گذاشته و با همراهی برخی دوستداران محیط زیست می خواهند طراوت گذشته را به طبیعت بازگرداند به گونه ای که اخیرا ۲۵ کیلومتر مسیر گردشگری پارک ملی گلستان از دوراهی دشت تا پاسگاه تنگراه در استان گلستان پاکسازی کردند.

متولیان بی ادعای محیط زیست

طبیعت خانه ما است

این فعال محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه طبیعت خانه ما است، می گوید: باید در رفتارمان با محیط زیست تجدید نظر کنیم و با آن مهربان باشیم تا آیندگان نیز از این میراث بهره مند شوند.

علی گودرزی می افزاید: واقعیت این است که طبیعت از نظر ذهنی ، فرهنگی و هویتی برای برخی افراد اهمیت ندارد و حفظ آن دغدغه محسوب نمی شود به گونه ای که باید این حساسیت و دغدغه باید در جامعه ایجاد شود.

وی ادامه می دهد: اگر برای مردم دغدغه حفظ محیط زیست ایجاد نکنیم و هشدار ها، غفلت ها و بی مهری ها در مورد دغدغه های محیط زیستی نادیده گرفته شوند، افق و چشم اندازی جز فاجعه های زیست محیطی در پی نخواهد داشت.

گودرزی خاطرنشان می کند: امیدوارم روزی برسد که مردم جنگل و طبیعت را مانند خانه خود بدانند و در حفظ و نگهداری آن تلاش کنند و این طبیعت زیبا و بی‌نظیر را همان‌طور که از گذشتگان به ما رسیده ما بتوانیم به شکل بهتر به آیندگان تحویل دهیم.

متولیان بی ادعای محیط زیست

جمع آوری ۱۱ تن زباله در یکماه

این فعال محیط زیست که هر ساله با هزینه شخصی اقدام به پاک‌سازی ۲۵ کیلومتری مسیر گردشگری پارک ملی گلستان از دوراهی دشت تا پاسگاه تنگراه در استان گلستان می‌کند در ادامه می گوید: فرایند جمع‌آوری زباله در این مسیر زیبای گردشگری هر سال به مدت‌ ۳۰ روز انجام می شود.

وی می افزاید: امسال نیز با همکاری ۱۵ بانوی زحمتکش در ۲ طرف این جاده فرایند پاکسازی انجام و حدود ۱۱ تن زباله جمع آوری شد.

گودرزی می گوید: پارک ملی گلستان با وسعت ۹۱‌ هزار و ۸۹۵ هکتار در اشتراک جغرافیایی استان های خراسان شمالی، گلستان و سمنان قرار گرفته که شهروندان هر سه استان باید نسبت به حفظ این میراث طبیعی دغدغه داشته باشند.

گودرزی ادامه می دهد: این میراث طبیعی به‌عنوان پانزدهمین اثر ملی طبیعی در سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی جهانی به ثبت رسیده است و در سال ۱۳۹۸ از طرف سازمان جهانی یونسکو به‌عنوان میراث طبیعی جهانی شناخته شد.

وی می افزاید: متاسفانه پارک ملی گلستان این روزها مورد بی‌ مهری برخی از گردشگران و رهگذاران عبوری از این مسیر زیبای قرار می‌گیرید به گونه ای که با ریختن زباله و به‌ جا گذاشتن آثار مخرب از خودشان در این مسیر ضربه غیر قابل جبرانی را به این طبیعت زیبا و خاص وارد می کنند.

به گزارش ایرنا، پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال ۱۳۵۴ به سبب داشتن هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری (زیست محیطی) جهان در لیست یونسکو ثبت شد.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۴۳ درصد آن در خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha