استاد روس: دیدار پزشکیان و پوتین در شرایط حساس خاورمیانه بسیار مهم بود

مسکو- ایرنا- استادیار دانشکده روابط اقتصادی‌ بین‌المللی دانشگاه مالی روسیه با اشاره به اهمیت و ابعاد مختلف نخستین دیدار دکتر مسعود پزشکیان و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهور ایران و روسیه گفت: این دیدار در شرایط حساس خاورمیانه که نیاز به تماس‌های بسیار سریع بین سران کشورهای منطقه را ایجاب می‌کند، بسیار مهم و تأثیرگذار در روند پیش‌رو بود.

ایگور ماتویف در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وضعیت تنش رو به فزونی در خاورمیانه، رایزنی های مداوم، مذاکرات و تماس بین رهبران کشورها از جمله ایران و روسیه را ضروری ساخته است.
وی اظهار داشت: برگزاری دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه در شرایط دشوار کنونی منطقه خاورمیانه نقش مؤثری در روندها خواهد داشت.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه پزشکیان و پوتین در اجلاس آتی سران گروه بریکس (که اول تا سوم آبان ۱۴۰۳ در کازان روسیه برگزار می‌شود) نیز ملاقات دوجانبه‌ای خواهند داشت، گفت: برگزاری نخستین دیدار این رؤسای جمهور در ترکمنستان در آستانه رویداد چندجانبه بریکس، تقویت مناسبات دوجانبه را شتاب خواهد داد.

رویکرد دولت پزشکیان برای تعامل سازنده با همه کشورها، نافی روابط با روسیه نیست
ماتویف در بخش دیگری از این گفت و گو خاطرنشان کرد: با بسیاری از کارشناسانی که مدعی هستند مسعود پزشکیان آشکارا تمایل به آشتی با غرب دارد و این امر می تواند بر روابط با روسیه تأثیر منفی بگذارد، موافق نیستم.
وی اظهار داشت: به نظر من، این رویکرد دولت پزشکیان به گفت و گو با بازیگران مؤثر در عرصه بین‌الملل، بر اساس منافع زودگذر ایران نیست، بلکه مبتنی بر منافع اساسی و ملی ایران است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: این رویکرد دولت جدید ایران بر اساس یک ضرورت بلندمدت در زمینه کاهش تحریم‌ها، لغو تحریم‌های ناعادلانه غرب، دستیابی به فناوری و ایجاد شرایط توسعه پایدار در داخل ایران برای عبور از چالش‌های اقتصادی طرح‌ریزی شده است.
وی افزود: صرف نظر از اینکه مردم و مقامات ایرانی از جناح اصولگرا یا اصلاح‌طلب باشند، باید رویکرد دولت پزشکیان را در راستای منافع ملی کشور خود قلمداد کنند.
استادیار دانشکده روابط اقتصادی‌ بین‌المللی دانشگاه مالی روسیه با اشاره به سخنان رئیس جمهور ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت:‌این سخنان، گواه دیگری بر تعهد ایران برای گفت و گو با نیروهای سازنده در عرصه بین‌الملل است و نیز اینکه تهران به صلح و حسن همجواری علاقه‌مند است و به طور کلی، ایران ارتباطات پویا با کشورهای منطقه را نیز حفظ و توسعه می‌دهد؛ این همان مفهوم منطقه قوی است که پزشکیان در سخنرانی خود در سازمان ملل درباره آن صحبت کرد.

ایران و روسیه منافع مشترک بسیاری دارند
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ایران و روسیه منافع مشترک بسیاری دارند،‌ تلاش دو کشور در زمینه آماده‌سازی توافقنامه جامع مشارکت راهبردی را یادآور شد و گفت:‌ امضای چنین توافقنامه‌ای، گام بسیار مهمی در راستای توسعه همکاری‌های دوجانبه تهران و مسکو است.
ماتویف اظهار داشت: امضای این توافقنامه به دو کشور این امکان را می دهد که در چارچوب دیپلماسی بحران، تعامل بیشتری داشته باشند و البته در حوزه اقتصادی به عنوان مثال، در پروژه های مشترک برای بازسازی سوریه مشارکت کنند.
وی گفت: این توافقنامه می‌تواند مبنایی برای توسعه،‌ گسترش و تنوع بخشی به همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین ایران و روسیه باشد.

تجربه ارزشمند ایران در رویارویی با تحریم
این استاد روس خاطرنشان کرد: ما در مسکو به توسعه همکاری‌ها با تهران، با وجود تحریم‌های غرب، ارزش زیادی قائل هستیم.
وی با اشاره به چند دهه تجارب ایران در مواجهه با تحریم‌ها و رویارویی روسیه با تحریم‌های غرب در سال‌های اخیر گفت: جمهوری اسلامی ایران می‌داند که تحریم‌ چیست و مدت‌ها است که تجارب ارزشمندی درباره تداوم حیات در شرایط تحریم آموخته است.
وی افزود: در چنین شرایطی، اجرای طرح‌های اقتصادی که منافع متقابلی برای هر دو طرف داشته باشند، از اهمیت زیادی برخوردار است.
ماتویف گفت: از این نظر، تماس‌های بین رهبران کشورهای ما، مطمئناً می‌تواند انگیزه مثبت قدرتمندی به توسعه چنین همکاری‌هایی بدهد.


به گزارش ایرنا، دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳ برای نخستین بار با یکدیگر دیدار کردند.
این دیدار در حاشیه همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان انجام شد.
پوتین رئیس‌جمهور روسیه در این دیدار ضمن دعوت از همتای ایرانی خود برای سفری رسمی به مسکو گفت: در اجلاس (سران گروه) بریکس در کازان منتظر شما هستم، جایی که ما همچنین یک نشست دوجانبه را برنامه ریزی کرده ایم.
پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز با ابراز امیدواری نسبت به تسریع در امضای سند راهبردی مشارکت ایران و روسیه، بر توسعه همکاری‌های فیمابین تاکید کرد و اظهار داشت: امیدوارم در جریان حضور در اجلاس بریکس در روسیه، این توافق‌نامه را نهایی کنیم.
کشور روسیه به عنوان رئیس دوره‌ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴، اول تا سوم آبان‌ماه در کازان مرکز تاتارستان، میزبان اجلاس سران این گروه است.
به گفته سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، سران بیش از ۳۰ کشور حضور خود را در نشست کازان تأیید کرده‌اند.
جمهوری اسلامی ایران، روسیه، برزیل، چین، هند، آفریقای جنوبی، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی اعضای گروه بریکس را تشکیل می‌دهند. در این میان،‌ به گفته نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه، عربستان سعودی همچنان در حال تصمیم‌گیری درباره عضویت در این گروه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha