۲۲ مهر ۱۴۰۳، ۹:۲۲
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85625871
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ریل‌گذاری دولت چهاردهم برای تجارت خراسان‌شمالی با ترکمنستان

بجنورد- ایرنا- بازگشایی گذرگاه «پرسه سو» در مرز خراسان‌شمالی و ترکمنستان از سال ۱۳۸۳ بین مسوولان ۲ کشور مصوب شد اما این طرح بلاتکلیف مانده بود و اخیرا با هدف گسترش تجارت بین این استان و همسایه ترکمن در دستور کار دستگاه دیپلماسی دولت چهاردهم قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، سالها است که گذرگاه‌ها و بازارچه های مرزی راه میانبری برای رونق اقتصادی مناطق مرزنشین در کشور مطرح می شود و به تبع آن هر استانی مرزنشینی می خواهد در حد ظرفیت هایش از این درآمد ارزی بهره گیرد.

استان مرزی خراسان‌شمالی نیز با نگاه به سوی همسایه ترکمن سعی می کند سهمی در کسب این درآمدهای ارزی جدید داشته باشد به گونه ای که در سال های اخیر نیز آمد و شدهایی بین مسوولان ۲ کشور برای بازگشایی گذرگاه مرزی «پرسه سو» انجام شده است.

گرچه بازگشایی این گذرگاه در دولت سابق نیز مورد توجه قرار گرفت و حتی خراسان شمالی محور برخی تفاهم نامه ها بین ایران و ترکمنستان در سال ۱۴۰۱ قرار گرفت اما باز هم تحقق این امر در هاله ای از ابهام باقی ماند و تعیین تکلیف آن به دستگاه دیپلماسی دولت چهاردهم سپرده شد.

دولتی که سعی در شتاب دهی به قطار دیپلماسی اقتصادی دارد و گذرگاه مرزی نیز قرار است نقشی در این شتاب دهی داشته باشند به گونه ای که در سفر اخیر رییس جمهور به ترکمنستان جدای از برخی تفاهمات در بخش راه، برق و گاز، توافقاتی نیز در بخش بازگشایی بازارچه های مرزی نیز انجام و امید مردم مرزنشین خراسان‌شمالی برای بهره مندی از عواید آن دوچندان شد.

اکنون میزان مبادلات تجاری خراسان شمالی با ترکمنستان تنها چهار درصد از مجموع مبادلات اقتصادی استان خراسان شمالی را تشکیل می دهد.

ریل‌گذاری دولت چهاردهم برای تجارت خراسان‌شمالی با ترکمنستان

گام‌های مثبت دولت برای تجارت با ترکمنستان

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان می گوید: اخیرا گام های مثبتی در راستای تقویت مراودات تجاری بین ایران و ترکمنستان انجام شده است که امیدواریم این روند توسعه یابد.

رمضان بهرامی، تبادلات تجاری ایران با ترکمنستان را یک ظرفیت می داند و بیان می کند: متاسفانه در سال های گذشته دولت ها از حوزه صادرات و واردات بین این ۲ کشور حمایت زیادی نکرده اند و این امر باعث مشکلاتی برای تجار شد.

وی خاطرنشان می کند: سیستم بانکی کشور در حوزه صادرات و واردات عملکرد خوبی نداشته است که این امر بزرگترین چالش مراودات تجاری به شمار می رود و خواستار حمایت بیشتر در این خصوص هستیم.

به گفته وی؛ میزان صادرات ایران به ترکمنستان در سال گذشته مثبت و به ۴۴۰ میلیون دلار رسید.

وی ادامه می دهد: همچنین میزان واردات ایران از ترکمنستان در سال گذشته ۴۰ میلیون دلار بود و بیشترین فعالیت های بازرگانی این کشور همسایه با استان های خراسان شمالی، رضوی، جنوبی، گلستان و مازندران است.

بهرامی با بیان اینکه میزان صادرات ایران به ترکمنستان از واردات پیشی گرفته است، می گوید: تراز تجاری ایران با ترکمنستان در سال گذشته مثبت بوده است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان تصریح می کند: صادرات و واردات کالا بین ۲ کشور در دهه گذشته با فراز و نشیب هایی همراه بود و میزان مراودات در این سال ها بین ۱۳۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

ریل‌گذاری دولت چهاردهم برای تجارت خراسان‌شمالی با ترکمنستان

اهمیت بازگشایی گذر مرزی در تجارت با ترکمنستان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد می گوید: خراسان شمالی ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان دارد و از ظرفیت‌های ویژه ای در بخش های کشاورزی، صنعت، بهداشت و سلامت برخوردار است.

عباس کاظمی می افزاید: راه‌اندازی گذرگاه مرزی در خراسان شمالی می‌تواند نقش حیاتی در تسهیل و گسترش مراودات تجاری با ترکمنستان ایفا کند.

وی ادامه می دهد: این گذرگاه نه‌ تنها باعث افزایش حجم تجارت بین ۲ کشور خواهد شد بلکه زمینه‌ساز رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در منطقه می شود.

کاظمی با اشاره به اهمیت ارتباطات فرهنگی میان ایران و ترکمنستان، می گوید: نزدیکی فرهنگی و تاریخی میان دو کشور می‌تواند به تقویت روابط تجاری کمک شایانی کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد می افزاید: فهم متقابل فرهنگ‌ها و زبان‌ها فرصتی است که تجار ایرانی می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند و درنتیجه مسیرهای جدیدی برای همکاری‌های اقتصادی باز شود.

وی تصریح می کند: خراسان شمالی ظرفیت های خوبی در بخش های کشاورزی، صنعت، گردشگری و سلامت دارد که با جمع بندی درخواست ها و اعلام آن ها می توان گام به گام به سمت ایجاد کانالی برای ارتقا و افزایش مبادلات بین این استان و ترکمنستان پیش رفت.

ریل‌گذاری دولت چهاردهم برای تجارت خراسان‌شمالی با ترکمنستان

بازگشایی گذرگاه مرزی در دستورکار رییس‌جمهور بود

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی می گوید: ایجاد پایانه مرزی پرسه‌سو در دستور کار مذاکرات رییس جمهور در سفر به ترکمنستان قرار گرفت.

محمدمهدی شهریاری می افزاید: بازگشایی گذرگاه مرزی پرسه‌سو در سال های اخیر برای خراسان شمالی به خصوص مرزنشینان جرگلان نتیجه ملموسی نداشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد: از ابتدای آغاز به کار مجلس دوازدهم پیگیری‌های گسترده‌ای از وزارت امور خارجه و دفتر ریاست جمهوری با هدف بازگشایی پایانه مرزی پرسه‌سو را انجام گرفته است.

شهریاری با اشاره به سفر رییس جمهور به کشور ترکمنستان می گوید: براساس هماهنگی‌ها با معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه مقرر بازگشایی گذرگاه مرزی پرسه‌سو در دستور مذاکرات رییس جمهور قرار گرفت.

وی تصریح می کند: براساس اعلام رییس جمهور در این سفر تفاهماتی در بخش بازارچه های مرزی حاصل شد و قرار است طی یک ماه آینده در کار گروه مشترک اقتصادی این موضوعات بررسی و نهایی شود.

استان خراسان شمالی بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد اما در تمام طول این مرز مشترک یک گذر مرزی دیده نمی شود تا با تسهیل صادارت این استان به ترکمنستان زمینه توسعه اقتصادی مرزنشینان نیز فراهم شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha