استاندار خراسان‌شمالی بر بازگشایی گذرگاه مرزی «پرسه‌سو» تاکید کرد

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی بر ایجاد بازارچه مرزی "پرسه سو" در منطقه راز و جرگلان در مرز جمهوری ترکمنستان تاکید کرد و گفت: بازگشایی این گذرگاه نیاز به همت مسوولان در سطح ملی دارد.

محمدرضا حسین نژاد شامگاه یکشنبه در گفت و گو با ایرنا در مورد مشکلات خراسان شمالی که در نشست مشترک اعضای هیات دولت و استانداران مطرح شد، اظهار کرد: بازگشایی مرز پرسه سو، مشکلات بخش راه، خشکسالی و مشکلات نانوایی های استان از مهمترین مسائلی بود که در این نشست مطرح شد.

وی تصریح کرد: بازگشایی گذرگاه مرزی پرسه سو موجب رشد و توسعه استان در مراودات بین المللی می شود، گرچه ارتباط تجاری نیز بین تجار استان آخال ترکمنستان و خراسان شمالی وجود دارد، اما گشایش گذر مرزی موجب رونق اقتصادی و تولیدات این خطه و افزایش درآمد خانوار های مرزی می شود.

وی عنوان کرد: خراسان شمالی قطب تولیدات کشاورزی در برخی از ارقام است و باید تلاش شود تا تولیدات با کیفیت از این استان صادر شود و این استان با ۲۰۰ هکتار شهرک کشاورزی مکان مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش گلخانه و صادرات بیشتر به ترکمنستان است.

طرح ایجاد بازارچه مرزی "پرسه سو" در بهمن‌ ماه ۸۳ توسط هیات وزیران مصوب شد که به دلیل عدم فعالیت این بازارچه و عدم تمایل کشور ترکمنستان در راه اندازی بازارچه مذکور در شهریور سال ۹۰ طبق مصوبه هیات‌ وزیران بازارچه پرسه سو از لیست بازارچه‌های مرزی کشور حذف شد و تاکنون این طرح بلاتکلیف مانده بود.

با سفر رییس جمهور در تیرماه سالجاری به خراسان شمالی این موضوع مطرح و مورد تاکید قرار گرفت به گونه ای که مسوولان دولت سیزدهم نیز به خوبی اهمیت این طرح را درک کردند و رابطه با همسایه شمالی را در اولویت های این استان مرزی قرار دادند و خواهان افزایش و توسعه همکاری های متقابل اقتصادی، گسترش بازارهای محلی، بهبود زیر ساخت ها و خدمات در راه اندازی گذرگاه مرزی در منطقه پرسه سو شهرستان مرزی راز و جرگلان شدند.

استاندار خراسان شمالی در ادامه بیان کرد: تنش‌ آبی به عنوان یکی از معضلات این خطه مطرح است که باید در مدت کوتاهی چاره‌ اندیشی شود که تکمیل و احداث سدهای یکی از راهکارهای حل این مشکل است‌.

وی خاطرنشان کرد: دسترسی راحت و آسان به نان باکیفیت یکی از دغدغه‌ها و مطالبات مردم خراسان شمالی است که تخصیص سهمیه بیشتر آرد و ایجاد نانوایی راهکار پاسخ به این مطالبه مردمی است.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی بیان کرد: راه به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه محسوب می شود و علی‌رغم قرار گرفتن در مسیر ۲ قطب زیارتی و سیاحتی دارای عقب‌ماندگی‌های جدی در این حوزه هستیم که با توجه به نگاه عدالت‌محور دولت سیزدهم و با تخصیص اعتبارات مناسب این فاصله کمتر شود.

حسین نژاد در این جلسه ایجاد گذرگاه مرزی جهت طرح در کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان را یکی از مطالبات مردم خراسان شمالی از وزرای امور خارجه و راه و شهرسازی عنوان کرد.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر در شمالشرق کشور واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha