۲۲ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۰۱
کد خبرنگار: 5508
کد خبر: 85625993
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نگرانی تل‌آویو از بسته شدن شاهراه دریایی خود با جهان

تهران- ایرنا- صهیونیست‌ها به شدت نگران از کار افتادن بندر«حیفا» هستند و بندر «اشدود» را جوابگوی واردات کالاهای اساسی خود به ویژه مواد غذایی نمی‌دانند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، به نقل از العربی الجدید، نگرانی رژیم صهیونیستی از رسیدن موشکهای حزب الله به بندر حیفا که به مثابه دروازه دریایی اصلی این رژیم با جهان است، به شدت مقامات تل آویو را نگران کرده است، زیرا این بندر در تامین کالاهای اساسی نقش مهمی دارد و کابینه اشغالگران خواستار طرح جایگزین برای استفاده از بنادر کشورهای مجاور اراضی اشغالی در صورت توقف فعالیت این بندر شده است.

رسانه صهیونیستی «کالکالیست» در گزارشی به تبعات از دست رفتن توان واردات رژیم اسرائیل در صورت از دست رفتن بندر حیفا در دریای مدیترانه اشاره کرده و بندر اشدود را جایگزین خوبی برای حیفا ندانست، زیرا گنجایش محدودی دارد و ورود کالاهای اساسی به ویژه مواد غذایی را با مشکل روبرو می کند.

در این گزارش به سناریوی وحشت اشاره شده که رژیم صهیونیستی به شدت از آن هراسان است و آن، پهلو نگرفتن کشتی ها در بندر حیفا در صورت حملات موشکی حزب الله به کشتی ها در این بندر است. حملات موشکی روزهای گذشته حزب الله به این بندر گواه بر خطرناک بودن اوضاع است.

این رسانه در ادامه آورد: با وجود اینکه بندر حیفا از سوی سامانه های پدافندی به شدت حفاظت می شود؛ اما سخنگویان ارتش رژیم اذعان دارند که امکان تضمین کامل سامانه ها وجود ندارد.

کالکالیست اذعان کرد: این اجماع میان محافل اقتصادی وجود دارد که کافی است یک موشک به بندر حیفا اصابت کند تا حرکت کشتی ها به سمت آن متوقف شود و کشتی ها مجبور به حرکت به سمت بندر اشدود و بندر جنوبی همجوار آن شوند.

این رسانه صهیونیستی تاکید کرد که شرکت های حمل و نقل دریایی ایتالیا حرکت به سمت بندر حیفا را به دستور گارد ساحلی این کشور متوقف کرده اند. حمله موشکی حزب الله به این بندر در سال ۲۰۰۶ و بسته شدن بندر و حرکت کشتی ها به سمت اشدود در اذهان زنده است.

کالکالیست در ادامه از تحقیق به عمل آمده از سوی مرکز امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که نتیجه آن نامناسب بودن بندر اشدود برای جایگزینی بندر حیفاست، زیرا اصولا اشدود و بندر جنوبی مجاور آن کارایی لازم را ندارند و در واقع برای واردات کالاها طراحی نشده اند.

این منبع همچنین به بار سنگینی اشاره کرد که بر بنادر حیفا و اشدود پس از فلج شدن بندر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی به دست نیروهای مسلح یمن، وارد شده است.

این رسانه از نگرانی تل آویو در زمینه سرباز زدن خدمه شرکت های حمل و نقل خارجی برای حرکت به سمت بنادر رژیم صهیونیستی حتی در صورت تداوم سفر دریایی از سوی مالکان این شرکتها و اقدامات به عمل آمده از سوی وزارت ترابری این رژیم برای اطمینان بخشی به کشتی ها خبر داد.

کالکالیست به نقل از «تسدوک ردکر» مسئول بنادر در وزارت حمل و نقل رژیم صهیونیستی نوشت که طرح به کارگیری بنادر همسایگان در صورت رویگردانی کشتی ها به سمت سرزمین های اشغالی در دست تهیه است.

همزمان «رسانه مارکر» نیز به افزایش هزینه حمل و نقل هوایی به سمت سرزمین های اشغالی به میزان سی درصد در نتیجه توقف پروازهای باری به سمت این سرزمین ها در نتیجه اوضاع امنیتی اشاره کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha